گزارشی از برگزاری شانزدهمین جشنواره قصه گویی منطقه ای در گیلان

قصه به مفهوم عــــام آن برای پالایش و آرامش تلاطم روح و به معنـــای خاص آن به منظور درک آموزه های اخلاقـی و تربیتـــی کودک، نقش شگفت انگیزی در بنیان خــانواده دارد. امروزه کـــه دهکده ی جهانی میان انواع صداها و فاصله ها گرفتار شده است، آوای قصه می تواند پل ارتباطی عمیقی باشد که پیوند عاطفی والدین و فرزندان را برقرار می سازد. از این رو قصه گویی به عنوان واسطه ایی موثر در انتقال مفاهیم تربیتی و دینی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است .

جشنواره قصه گویی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور گسترش فرهنگ قصه گویی در جامعه هر ساله در چهار مرحله ی کتابخانه ای، استانی، منطقه ای و بین المللی برگزار می شود. کانون پرورش فکری استان گیلان میزبان جشنواره قصه گویی منطقه چهار کشور بود و گزارشی از ویژه برنامه های این جشنواره ارایه می شود.
نشست خبری شانزدهمین جشنواره قصه گویی منطقه ای در گیلان
مدیر کانون در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گیلان از برگزاری مرحله ی منطقه ای شانزدهمین جشنواره قصه گویی در رشت خبر داد.
نقی علیزاده مدیر کانون در این نشست خبری فرهنگ غنی ایرانی را از جمله عوامل پایداری کشور جمهوری اسلامی ایران عنوان و انتقال آن به دیگر کشورهای جهان را مهم دانست. وی قصه و قصه گویی را یکی از از فعالیت های موثر در ترویج و گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی برشمرد.
دبیر مرحله ی منطقه ای جشنواره قصه گویی گفت: قصه گویان هشت استان کشور در مرحله ی منطقه ای شانزدهمین جشنواره قصه گویی از تاریخ دهم تا دوازدهم دی ماه در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت باهم به رقابت خواهند پرداخت و برگزیدگان به مرحله ی کشوری راه خواهند یافت.
علیزاده یادآور شد:.محور های موضوعی جشنواره شامل موضوع آزاد، قهرمانان ایرانی و متون کهن می باشد، قصه گویان با انتخابی آزاد در راستای اهداف تربیتی و پرورش فکر حول محورهای مختلف دینی، تربیتی، آموزه های اخلاقی قصه گویی می کنند، در محور موضوعی قهرمانان ایرانی قصه ها فرازهایی از زندگی یکی از قهرمانان همچون کاوه آهنگر، میزا کوچک خان جنگلی، شیخ محمد خیابانی تا سرداران رشید دفاع مقدس مانند: شهید محمد جهان آرا، شهید باکری، شهید بابایی می باشد و در بخش متون کهن قصه های بازنویسی و بازآفرینی شده از مرزبان نامه، کلیله و دمنه و منطق الطیر با باز نویسی ساده و مناسب برای گروه سنی کودک و نوجوان هم قصه گویی می شود.
وی خاطرنشان کرد: گسترش فرهنگ قصه گویی، معرفی قصه گویان برتر و ترویج فعالیت قصه گویی از اهداف برگزاری جشنواره قصه گویی می باشد.
در ادامه از تمامی خبرنگاران شرکت کننده در نشست خبری با اهدای یکی از محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجلیل شد.
 مراسم افتتاحیه ی جشنواره قصه گویی منطقه 4 کشور
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در منطقه 4 کشور با حضور 40 قصه‌گو  در تاریخ 10/10/91 فعالیت خود را در شهر رشت آغاز کرد.
در این رویداد فرهنگی که یکی از جشنواره‌های منطقه‌ای کانون به شمار می‌رود قصه‌گویان استان‌های البرز، خراسان رضوی، زنجان، کردستان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، لرستان و گیلان با یکدیگر رقابت کردند.
درآیین افتتاحیه این جشنواره محمود مروج مدیر هماهنگی اموراستان‌های کانون ضمن قدردانی از میهمان نوازی کانون گیلان، از این استان به عنوان یک استان فرهنگی و موثر در تاریخ کشور یاد کرد و گفت: گیلان درمقاطع مختلف تاریخ کشورمان تاثیر به‌سزایی در عرصه‌ی فرهنگ، هنر و ادب این سرزمین داشته و  دلیل اثبات این موضوع را می‌توان حضور شعر وقصه‌هایی با مضمون میرزا کوچک در فرهنگ مردم این منطقه و استان‌های هم‌جوار دانست که هم‌چنان توسط مادربزرگ‌ها برای کودکان ونوجوانان نقل می‌شود.
وی در ادامه از برگزاری جشنواره قصه‌گویی به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی در سطح کشور یاد کرد و افزود: امروز کانون به عنوان محور این فعالیت بین‌المللی در کشور مطرح است و مربیان کانون استقبال خوبی از جشنواره قصه‌گویی کرده‌اند به طوری که 400 قصه‌گو از 200 مرکز در این رویداد با هم به رقابت پرداختند.
محمود مروج در بخش دیگری از صحبت‌های خود از جشنواره قصه‌گویی به عنوان یک حرکت مهم فرهنگی یاد کرد که دارای عمق و وسعت قابل توجه است.
وی از تلاش کارشناسان و مربیان و نقش آنان در گسترش قصه‌گویی و عمق‌بخشیدن به این فعالیت قدردانی کرد و یادآور شد وسعت این حرکت فرهنگی به اندازه‌ای است که امروز تمام کشور را در برگرفته است.
مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون هم‌چنین تاکید کرد، رویکرد شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی، استفاده از منابع بالای فرهنگی کشوراست که از طریق بازنویسی وبازآفرینی قصه‌های کهن انجام می‌پذیرد.
ایوب نجف‌زاده مدیر کل آموزش وپرورش استان گیلان دیگر سخنران این مراسم نیز بابیان این مطلب که ادبیات کودک را می‌توان یک تلاش هنرمندانه با استفاده از شیوه‌های مناسب ودرخور فهم کودکان درراه رشد وتعالی فرهنگی نسل نوپای جامعه دانست، یادآور شد: یکی از ارکان مهم این ادبیات قصه وقصه‌گویی است که می‌تواند یکی از حلقه‌های مفقوده‌ی ارتباط موثر بین معلم ومتعلم باشد واز این رو می‌بایست ارتباط آموزش وپرورش با کانون همواره به صورت مستمر برقرار باشد تا بتوان از تجربیات ارزنده مربیان کانون درمسیر تعلیم و تربیت بهترین بهره را ببریم.
درادامه‌ی جلسه دکتر محمد علی ثابت قدم شهردار رشت نیز ضمن تقدیر از برگزاری این جشنواره درکلان شهر رشت توسط کانون گفت: اگر ما به دنبال مدیریت شهری به معنای دقیق باشیم می‌بایست برروی نسل آینده سرمایه‌گذاری کنیم واز طریق واسطه‌های فرهنگی مناسب بسیاری از هنجارهای اجتماعی را به نسل بعد منتقل کرده وجلوی بسیاری از معضلات اجتماعی رابگیریم.زیرا حوزه شهری حوزه مدنی است که با اجتماع وفرهنگ درآمیخته شده است ودراین حوزه فکر وذهن، عنصرهای اصلی به شمار می‌رود.
درابتدای جلسه نیز نقی علیزاده مدیر کانون استان ضمن خوش‌آمد گویی به حضار دربخش اول صحبت‌های خود به معرفی استان گیلان پرداخت وعنوان کرد که استان گیلان یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور بوده که از تراکم جمعیت بسیار بالایی برخورداراست. به طوری که در14700 کیلومتر مربع حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر ساکن هستند که ازمتوسط تراکم جمعیت درکشوربسیار بالاتراست.
وی درادامه به سوابق تاریخی استان اشاره کرد و گفت: گیلان دروازه‌ی تمدن ایران است به طوری که آریایی‌ها از گیلان وارد فلات ایران شدند وبعد ازرنسانس دراروپا گیلان یکی از شاه‌راه‌های ارتباط غرب به شرق بود. مدیرکانون استان گیلان به سوابق مذهبی استان نیز اشاره کرد وگفت: گیلان پناه‌گاه امنی برای علویان وفرزندان معصومین بوده به طوری که مقام معظم رهبری فرمودند حکومت میرزا کوچک خان یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی است.
علیزاده دربخش دوم صحبت‌های خود به جشنواره قصه‌گویی اشاره کرد ویادآور شد: این جشنواره اولین دوره خود رادراین استان تجربه کرده وسپس به سطح کشورگسترش یافته است.
وی قصه را هنر بدون مرز نامید وافزود: از زمان پیدایش انسان قصه وقصه‌گویی با بشر همراه بوده است وتا ابد نیز این فعالیت همراه زندگی انسان خواهد بود اما از زمانی که فن‌آوری پا به عرصه گذاشته است، متاسفانه کمی با غفلت مواجه شده‌ایم. به همین منظور درکشور کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با برپایی جشنواره‌هایی مانند جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درصدد احیای این سنت ناب برآمده است.
کاروان قصه گویی جشنواره منطقه ای در مدارس رشت
چند قصه گوی شرکت کننده در شانزدهمین جشنواره قصه گویی منطقه چهار کشور در قالب یک کاروان با حضور در مدارس شهر رشت، کودکان و نوجوانان گیلانی را با قصه های بومی و محلی دیگر استانهای کشور آشنا کردند.
همزمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره قصه گویی منطقه ای، قصه گویان استانهای البرز، کردستان و لرستان در مدارس دخترانه و پسرانه شهر رشت قصه گویی کردند.
در این برنامه ابتدا مربی فرهنگی کانون استان گیلان به معرفی فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و سپس قصه گویان با لهجه ها و گویش های مختلف و پوشش محلی برای دانش آموزان قصه گفتند. در این کاروان فرزانه بدرپور، هیوا ملکی و مژگان فرضی پور از استانهای البرز، کردستان و لرستان با لهجه های شیرین و پوشش محلی قصه های آرزوی فیل خاکستری (با ابزار) ، خانه ی پرسر و صدا و چرا گربه ها موش می خورند؟ را برای دانش آموزان قصه گویی کردند.
کاروان شانزدهمین جشنواره قصه گویی منطقه چهار کشور مورد استقبال کودکان، نوجوانان و اولیای مدارس قرار گرفت، به طوری که خواستار حضور بیشتر کانون در مدارس شدند.
کاروان قصه گویی بیش از 500 دانش آموز دختر و پسر از مدارس شهید منوچهر صدیقی و فرشتگان در رشت را مورد پوشش قرار داد.
 قصه گویان جشنواره به میهمانی مرکز فرهنگی هنری شماره یک رشت رفتند
ویژه برنامه ی قصه و قصه گویی با حضور مدیر هماهنگی امور استان های کانون پرورش فکری کشور، جمعی از قصه گویان جشنواره منطقه ای و اعضای کانون درمرکز فرهنگی هنری شماره یک رشت برگزار شد.
همزمان با برگزاری جشنواره منطقه ای قصه گویی فعالیت های متنوعی با محوریت قصه و قصه گویی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با دنیای قصه ها در مرکز فرهنگی هنری شماره یک رشت برگزار شد.
جمعی از قصه گویان شرکت کننده در جشنواره منطقه ای گیلان با قصه های گلدان خالی، سیا کوچولو و چرا گربه موش می خورد؟ به دیدار اعضای کانون شماره یک رشت رفتند و آنان را با جلوه هایی از فرهنگ، آداب و رسوم استان های البرز، خراسان رضوی و لرستان آشنا کردند.
همچنین اعضای نوجوان کانون نیز قصه ی در جستجوی خدا را برای شرکت کنندگان در این برنامه قصه گویی کردند.
آشنایی با عبدالرضا مزاری جلالی مربی کانون و نویسنده کتاب های داستان، هنر و سرگرمی از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این روز بود. جلالی در این برنامه طی سخنانی با نوجوانان یادآور شد: برای خلق قصه ها باید به دنیای پیرامون خود با نگاهی دقیق و ظریف نگریست تا با خلاقیت و ابتکار به قصه های ناب دست یافت.
کتاب برنجک، چوبها و ریشه ها، صداسازها، فرفره های سنتی ایران و پیله ها از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله کتاب های این نویسنده است که در این ویژه برنامه به میهمانان معرفی شد.
مسابقه کتابسازی از قصص قرآنی، اجرای موسیقی زنده توسط عضو نوجوان کانون، مسابقه مَثَل های گیلکی با عروسک شال ترس ممد (برگرفته از افسانه ی گیلانی) و عروسک گردانی مربی هنری کانون و اهدای جایزه به برگزیدگان مسابقه از دیگر برنامه های این مرکز بود.
برگزاری نشست تخصصی با موضوع نقش قصه در عرصه تعلیم و تربیت
 نشست تخصصی نقش قصه در امر تعلیم و تربیت با حضور معاون فرهنگی کانون استان،کارشناسان، مربیان، اولیا و معلمان عصر دهم دی ماه در مجتمع کانون پرورش فکری رشت برگزار شد.
کارشناس فرهنگی کانون استان در این نشست گفت: قصه به لحاظ نیاز فطری انسان همیشه یکی از برنامه های مورد علاقه کودکان و نوجوانان است و قصه و قصه گویی، تقسیم تجارب و انتقال فرهنگ و اندیشه است.
خدیجه تقی پور افزود:کودکان، با گوش سپردن به قصه ، با افسون موسیقی آواها و کلمات، بر گنجینه ی لغات خود می افزایند و از این طریق خوب شنیدن را در خود تقویت می کنند کودک به طور ناخودآگاه به دنبال برقراری ارتباط با نمادها در قصه است .
تقی پور خاطر نشان کرد: قصه نه تنها به کودک در کسب مهارت های کلامی یاری می رساند بلکه با تصویرهایی که در ذهن او ایجاد می کند به درکی صحیح از جهان پیرامونش منجر می شود .
در ادامه نشست آناهیتا آروان از مربیان فرهنگی مرکز املش نیز عنوان کرد: قصه های قرآنی از ساختاری امروزی برخوردار هستند دقیقا مثل رمان های جدیدی که بسیار مورد توجه کودکان و نوجوانان می باشد در نتیجه قرآن یکی از مهمترین و غنی ترین منبع  برای  قصه گویی است.
آروان افزود: قصه های پریان چون با پایان شیرین تمام می شوند بسیار مورد علاقه کودکان است از نظر روانشناسان، کودکان از طریق این قصه ها بسیاری از گره های ناگشوده درون خودشان را حل می کنند .
وی خاطر نشان کرد:کودکانی که در زمان کودکی، خانواده مانع تخیل پردازی آنها می شوند در بزرگسالی دنبال جادو می روند چون ذات بچه ها جادو را دوست دارد و آنها خواهان تجربه افسانه های کودکانه هستند .
فریبا موسوی مربی مسوول مرکز شماره یک انزلی عنوان کرد: قصه ها در پس رسالت ظاهری خود که سرگرم کردن کودکان است مخاطب خود را به خودشناسی سوق داده و موجبات پرورش متعالی شخصیتش را فراهم می کند و  مستقیماٌ با نیازهای عاطفی او ارتباط داشته و برای رسیدن به رشد شناختی به او کمک می کند.
وی خاطر نشان کرد:کودکی که قصه می شنود و صحنه ها را در تخیل خود به تصویر می کشد آمادگی بیشتری برای درک مهارت های شخصی و اجتماعی دارد و برای ورود به دنیای نوجوانی آماده تر است.
آشنایی با بهترین و بدترین مکان های تهیه ی کتاب برای کودکان، چرا کودک قصه را دوست دارد، آیا افسانه های پریان هنوز هم برای قصه گویی مناسب هستند، ادبیات کهن منابع مناسبی برای قصه گویی کودکان محسوب می شوند، چگونه ارزشها و مفاهیم تربیتی با قصه به کودکان منتقل می شوند و معرفی نمونه کتاب هایی که می توان از آنها جهت قصه گویی برای مخاطب کودک استفاده کرد از جمله سرفصل های مطالب نشست تخصصی شانزدهمین جشنواره منطقه ای قصه گویی بود که مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست سایت های کتابک، جوان امروز و کتاب های هنر و فن قصه گویی، افسون افسانه ها، قصه گویی و اهمیت و راه و رسم آن، قصه گویی و نمایش خلاق، قصه گویی در خانه و خانواده به عنوان منابع قصه گویی جهت مطالعه به شرکت کنندگان در نشست معرفی شد.
مربیان خراسانی و گیلانی کانون درشبکه تلویزیونی باران قصه گویی کردند
زهره اکبرآبادی مربی مرکز فرهنگی هنری شماره دو نیشابور و فصلی قاسمی مربی مرکز کومله، درشبکه تلویزیونی باران قصه گویی کردند.
در برنامه خوجیر شبان که از شبکه استانی باران برای هموطنان گیلانی پخش می‌شود، دو قصه گو از میان 40 قصه گوی شرکت کننده در جشنواره حضور یافتند و برای مخاطبان این برنامه به قصه‌گویی پرداختند. فصلی قاسمی و زهره اکبرآبادی از استان‌های گیلان و خراسان رضوی در این برنامه ضمن معرفی جشنواره قصه‌گویی کانون، به ویژگی‌های سنت قصه‌گویی در مناطق محل زندگی خود پرداخته و مخاطبان برنامه را با این هنر ارزنده بیشتر آشنا کردند.
زهره اکبرآبادی برگزیده مرحله منطقه ای شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون که مهمان غیربومی این برنامه بود، ضمن نقل یک قصه محلی با لهجه نیشابوری به معرفی جلوه‌هایی از آداب،سنن ورسوم مردم استان خراسان رضوی وبه ویژه نیشابور پرداخت.این مربی کانون دربخشی از صحبت‌های خود به ظرافت‌های قصه‌گویی درمنطقه نیشابور پرداخت وافزود: بیشتر نقل‌ها وقصه گویی‌های محلی درنیشابور مایه طنز دارد ومردم این منطقه علاقه خاصی به قصه‌گویی وفرهنگ نقالی دارند. اکبرآبادی دربخش دیگری از این برنامه تلویزیونی به نقش کانون درگسترش وترویج فرهنگ قصه‌گویی درمیان خانواده‌ها توسط کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان اشاره کرد ویادآورشد، کانون هرسال با برگزاری جشنواره قصه‌گویی سعی برآن دارد تا ضمن فراهم آوردن بستری مناسب برای ارایه قصه‌های بومی ومحلی از سراسر کشور، با بین‌المللی کردن این هنر، دیگر ملت‌هارا نیز با گوشه‌هایی از فرهنگ،آداب،سنن وفولکلرهای مردم ایران زمین آشنا سازد.این قصه‌گوی خراسانی هم‌چنین ازسنت قصه گویی درشب یلدا دربین ایرانیان یاد کرد وگفت:کانون همه ساله همزمان با طولانی‌ترین شب سال درمراکز خود با برگزاری ویژه برنامه‌هایی این فرصت رابه وجود می‌آورد تا کودکان ونوجوانان پای قصه‌های مادربزرگ‌ها وپدربزرگ‌ها نشسته واز این طریق با تاریخ پیشینیان خود ارتباط برقرار کنند. فصلی قاسمی دیگر قصه‌گوی مهمان برنامه نیز با گویش تالشی، قصه‌ ی از آسمان گوسفند می بارد را برای مخاطبان برنامه تلویزیونی نقل کرد. قابل ذکر است برنامه خوجیرشبان ( شب‌های خوب) یکی از پربیننده ترین برنامه های شبکه تلویزینی استان گیلان محسوب می‌شود.
گفت و گوی صمیمی با قصه گویان شرکت کننده در جشنواره قصه گویی منطقه ای
قصه‌گویی، هنری جذاب، تکنیکی منحصر به فرد و ابزاری مناسب برای تشویق و ترغیب مخاطبان به حضور در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
 چند تن از مربیان شرکت‌کننده در شانزدهمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی گیلان در گفت‌وگویی با بیان اینکه مربیان توانمند کانون می‌توانند با بهره‌گیری از هنر قصه‌گویی به جذب اعضا برای مراکز بپردازند، خواستار توجه بیشتر به این هنر ارزنده در مسیر تعلیم و تربیت شدند و از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره‌ها خواستند تا با نگاهی تخصصی‌تر به قصه و قصه‌گویی این هنر را از زاویه کاربردی و تاثیرگذار به خانواده‌ها و دیگر مخاطبان معرفی کنند.
زهره اکبرآبادی قصه‌گویی از خراسان رضوی با 12 بار سابقه شرکت در مقاطع مختلف جشنواره قصه‌گویی معتقد است، با توجه به شرایط سنی نوجوانان و روحیه انتقادی این گروه سنی که نصیحت پذیر نیستند، می‌توان با انتخاب و اجرای صحیح قصه، بسیاری از مباحث مربوط به این دوران را با نوجوانان درمیان گذاشت.
در همین رابطه نادیا حمزه کریمی قصه‌گوی کردستانی - که از سابقه حضور در 22جشنواره قصه‌گویی درمقاطع مختلف برخوردار است - می‌گوید: در جشنواره قصه‌گویی باید نسبت به نکات تربیتی دقیق باشیم و در ارایه‌ی‌ قصه برای گروه‌های سنی مختلف، حتی درانتخاب جمله‌ها و کلمات حساس باشیم تا بیان مسایل تربیتی به شیوه غیر مستقیم، اثرگذار باشد.
در این گفت‌وگو مسعود فرهیخته قصه‌گوی لرستانی که با 9 بار تجربه قصه‌ گویی درجشنواره‌ها امسال به مرحله منطقه‌ای راه یافته، به بحث پژوهش درکنار قصه اشاره کرد و گفت: قصه‌های بسیار زیادی است که به صورت شفاهی از زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نقل می‌شود که می‌بایست آن‌هارا جمع آوری کرد و به صورت مکتوب درآورد و به عنوان منبع در اختیار مربیان قرار داد که خوشبختانه در کانون به این امر مهم عنایت شده اما لازم است که به خاطر حفظ تاریخ و فرهنگ بومی، به آن جدی‌تر توجه شود.
حمزه کریمی نیز ضمن تایید این نکته معتقد است: ما درقالب یک طرح پژوهشی می‌بایست در قصه‌های بومی به الگوهای مختلفی که دراین‌‌گونه قصه‌ها وجود دارد، نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.
تهیه منابع قصه‌گویی از جمله نکاتی است که مربیان قصه‌گو در مراکز کانون همواره به آن عنایت داشته و یکی از دغدغه‌های آنان به شمار می‌رود.
در همین رابطه، بی‌با رهسپار از سیستان وبلوچستان با 8 بار تجربه قصه‌گویی در مقاطع مختلف جشنواره اعتقاد دارد، اضافه‌کردن بخش بازآفرینی و بازنویسی قصه‌های کهن حرکت بسیار درستی در جهت تشویق قصه‌گویان برای استفاده از قصه‌های کهن است که این خود باعث می‌شود تا به مرور کمتر شاهد قصه‌های تکراری در جشنواره‌ها باشیم.
عزیزه ریحانی منفرد مربی قصه‌گوی زنجانی نیز که دو برابر همکار سیستان و بلوچستانی خود سابقه قصه‌گویی در جشنواره‌ها را دارد، ضمن تایید گفته‌های همکارش می‌افزاید: یکی از علت‌هایی که شاهدقصه‌های تکراری درجشنواره هستیم، خود مربی است که یا فرصت کافی برای انتخاب و بازنویسی و بازآفرینی قصه نمی‌گذارد و یا این‌که این فرصت برای او ایجاد نمی‌شود و به همین دلیل رو به متون ساده‌تر می‌آورد.
فرزانه بدرپور از استان البرز که با قصه آرزوی فیل خاکستری در این دوره از جشنواره شرکت کرده نیز در باره فضای برگزاری جشنواره‌ها به ستاد خبری گفت: فضای جشنواره‌های قصه‌گویی، فضای رقابت و تجربه در کنارهم بودن است و این فضا باعث ایجاد دوستی‌های پایدار در بین مربیان می‌شود که بستری مناسب برای انتقال تجربه به شمار می‌رود.
فرخ‌زمان هاشمیان از استان فارس هم در این گفت‌وگو به اهمیت برپایی کارگاه‌ها وگردهم‌آیی‌هایی پرداخت که اغلب در حاشیه‌ی جشنواره‌ها برنامه‌ریزی می‌شود و بسیار مورد توجه مربیان پژوهشگر و اهل تحقیق است.
 وی در همین رابطه افزود: این کارگاه‌ها می‌تواند بار آموزشی جشنواره را بالا برده و زمینه‌ای فراهم کند تا مربیان قصه‌گو با پشتوانه‌های علمی بیشتری گام در این مسیر نهاده و برابر علم روز در مقابل مخاطبان خود حاضر شده و مباحث و مسایل مهم اجتماعی را با کودکان و نوجوانان در شکل و قالب قصه در میان بگذارند.
نیکی قبادی لنگرودی قصه‌گوی گیلانی با 17 بارقصه‌گویی درجشنواره‌های مختلف استانی، منطقه‌ای و کشوری، درباره‌ی روند حرکتی جشنواره گفت: دراین چند سالی که من در جشنواره‌های قصه‌گویی شرکت می‌کنم، شاهد تصمیماتی بوده‌ام که به کیفیت جشنواره کمک کرده است. به طور مثال بازگذاشتن دست قصه‌گو برای انتخاب قصه با توجه به توانایی‌های شخصی خودش، کمک شایانی به مربیان می‌کند تا بر اساس علایق خود وارد جشنواره شده و با مخاطبان ارتباط بگیرند.البته هر سال مسوولان برگزاری جشنواره قصه‌گویی در کانون، توصیه‌هایی برای مربیان در انتخاب منابع دارند، اما مربی در انتخاب منبع برای انتخاب قصه آزاد بوده و محدود به نظر کارشناسان و دست‌اندرکاران جشنواره نیست. هم‌چنین انتخاب داورانی خارج از منطقه‌ای که قصه‌گویان استان‌‌ها درآن حضور دارند، از جمله نکات مثبت جشنواره قصه‌گویی محسوب می‌شود.
گشت و گذار فرهنگی میهمانان شانزدهمین جشنواره قصه گویی منطقه ای در گیلان
بازدید از نمایشگاه و فروشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، بازدید از موزه میراث روستایی استان در طیبعت زیبای زمستانی گیلان و گلباران مزار میرزا کوچک خان جنگلی بزرگ مرد گیلان و شیون فومنی شاعر گیلانی از جمله برنامه های جنبی این جشنواره بود.
معرفی برگزیدگان و راه یافتگان به شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی
اسامی برگزیدگان جشنواره منطقه 4 کشور و راه یافتگان به بخش بین‌المللی شانزدهمین جشنواره قصه گویی طی مراسمی در مجتمع کانون پرورش فکری استان گیلان اعلام شد.
هیات داوران جشنواره منطقه 4 کشورطی بیانیه ای با ضروری دانستن نگاه کالبد شکافانه وعمیق تر به آموزه های تربیتی واخلاقی درقصه اعلام کرد که کوشش درشناخت هرچه بیشتر قصه گویی واجزای این هنر مورد انتظاراست وقصه گویان می بایست دراستفاده از ابزار دقت لازم را به عمل آورده، طوری که از لحن وابزار وجودی غافل نشوند وقصه ای را انتخاب نمایند که از کششهای لازم داستانی برخوردار باشد.
هیات داوران دربخش دیگری ازبیانیه ضمن اشاره به این که قصه گویان درمتون بازنویسی وبازآفرینی شده به محتوا وساختار قصه باید توجه بیشتری داشته باشند وبین خاطره گویی ،شعرخوانی ونمایش با قصه گویی تفاوت قائل شوند با درنظرگرفتن سطح اجرای قصه ها دربخش مربیان فرهنگی،هنری و ادبی تنها یک نفر رابه عنوان برگزیده انتخاب ومعرفی کرد.هیات داوران از میان  39 قصه اجرا شده اسامی برگزیدگان را به شرح ذیل اعلام کرد.
دربخش برگزیدگان پیشین:
فصلی قاسمی با قصه وقتی ازآسمان گوسفند ببارد از استان گیلان 
نرمین کریمی با قصه الاغ باسواد از استان البرز 
هیوا ملکی با قصه بردشمن بتاز از استان کردستان
دربخش برگزیدگان منطقه ای:
آرزوحقیقی با قصه بازرگان ودوست دانا از استان فارس
الهام کمال پور با قصه آرش کمانگیر از استان گیلان
زهره اکبرآبادی با قصه به وسعت دریا از استان خراسان رضوی
دربخش برگزیدگان آزاد:
یاسمن رحیمی نیکو با قصه غریبی درنزدیکی از استان زنجان
ضحی محزون با قصه قاشق کوچولوی چوبی از استان فارس
دربخش مربیان فرهنگی،هنر وادبی :
صبری رحیمی باقصه ماه همه از استان کردستان
ضمنا هیات داوران به دلیل خلاقیت ونوآوری درابزار، فرزانه بدرپوراز البرز را با قصه آرزوی فیل خاکستری شایسته تقدیر دانست.
دراین مراسم نقی علیزاده مدیر کانون استان گیلان ضمن تشکر از عوامل برگزاری این جشنواره از همکاری صداوسیما،آموزش وپرورش ،میراث فرهنگی وکلیه خبرگزاری ها وجراید استان که درهرچه بهتر برگزارشدن جشنواره همکاری کردند، تقدیر وتشکر کرد.
گفتنی است از نکات جذاب مراسم اختتامیه، اجرای نمایش دعای باران توسط گروهی از هنرمندان گیلانی بود که با استقبال مخاطبین مواجه شد.