مدیرعامل کانون: تجلی ادبیات کودک و نوجوان در کتاب است

مدیر عامل کانون در نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره کتاب کودک ونوجوان گفت:تجلی ادبیات کودک و نوجوان در کتاب است و باید شاخصه‌های کتاب کودک برابر با نیازهای کودکان و نوجوانان باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در نشست خبری شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان با اعلام این مطلب درباره اهمیت برگزاری این  جشنواره گفت: نویسندگان بر اساس نیاز مخاطب و با توجه به گروه سنی کودک و نوجوان به خلق کتاب بپردازند. روز ملی ادبیات کودک و نوجوان می‌خواهد به این امر کمک کند و باید همه دست‌اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان از آن حمایت کنند.
مدیرعامل کانون با انتقاد از تصویب نشدن قانون کپی‌رایت در کشور و رعایت نکردن این قانون، افزود: نبود قانون کپی‌رایت باعث می‌شود تا جشنواره کتاب کودک و نوجوان که معیارهای جهانی دارد به دلیل رعایت نشدن قانون کپی‌رایت به آن جایگاه بین‌المللی دست پیدا نکند.
رضایی هم‌چنین از ارسال نامه به مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به رعایت قانون کپی رایت در کشور خبر داد و افزود: ادبیات کودک و نوجوان نیازمند بازار ملی است  وکپی‌رایت جاده‌ای دوطرفه است. اگر ما این قانون را تصویب کنیم، کشورهای دیگر هم برابر این قانون کتاب‌های ما را خریداری و ترجمه می‌کنند. وقتی ما می‌خواهیم با ناشری در کشور دیگر ارتباط برقرار کنیم، آنان به موضوع کپی‌رایت توجه می‌کنند و بر همین اساس ارتباط خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
وی افزود: کشورهایی که ادبیات ضعیف‌تر از ما دارند، با اجرای قانون کپی‌رایت‌، ادبیات خود را جهانی کرده‌اند و این نقصی برای ادبیات ماست و بیش‌ترین ضربه را هم در این میان، ادبیات کودک و نوجوان می‌خورد، زیرا ترجمه کتاب‌های این حوزه به سادگی و با قیمت بسیار کم از سوی ناشران ایرانی انجام می‌شود.
رضایی با بیان این که کانون با تیراژ نزدیک به یک هزار جلد کتاب در سال می‌تواند جشنواره کتاب کودک و نوجوان را به صورت سالانه برگزار کند تصریح کرد: در جشنواره شانزدهم قرار است 4 روز کاری به ادبیات کودک و نوجوان پرداخته شود و همه ناشران، مولفان، ویراستاران، تصویرگران و همه کسانی که با ادبیات کودک و نوجوان سر و کار دارند باید کمک کنند تا بتوانیم برنامه‌ای شایسته را به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان داشته باشیم.
رضایی در این نشست گفت: کتاب محور سایر تولیدات برای کودکان و نوجوانان است و از دل کتاب، فیلم‌، انیمیشن، بازی، قصه‌ و شخصیت‌های عروسکی بیرون می‌آید و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان می‌خواهد به توسعه کتاب و کتاب‌خوانی کمک کند.
وی گفت: اگر کمبودی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هست، باید در این روز درباره آن حرف بزنیم و اهالی رسانه کسانی هستند که می‌توانند در این حوزه سخن‌ بگویند و کمبودها و مشکلات آن را پژوهش کنند. این زمان فرصت مناسبی است تا بتوانیم با مساعدت یک‌دیگر بازار ملی ادبیات کودک و نوجوان داشته باشیم.
مدیرعامل کانون گفت: برای توسعه کتاب و کتاب‌خوانی، کتاب‌ها باید خوب توزیع شده و در معرض دید پدرها و مادرها قرار گیرد و آنان نیز باید دید فرهنگی مناسب را نسبت به این مهم داشته باشند.
رضایی هم‌چنین خاطرنشان کرد: جشنواره کتاب کودک و نوجوان سالانه انجام خواهد شد و به همین منظور نیز کانون برای گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برنامه‌های جداگانه‌ای را برپا خواهد کرد.
هم‌چنین در ابتدای این نشست رسانه‌ای حمید نوایی لواسانی دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در تشریح برنامه‌ها گفت: پانزده دوره قبلی جشنواره طی 30 سال به صورت دوسالانه برگزار شده است و در سال گذشته  در مراسم پایانی جشنواره پانزدهم مدیرعامل کانون با توجه به افزایش آثار از نظر کمی و کیفی دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح و خواستار برگزاری آن به صورت سالانه و همزمان با سال‌روز ملی ادبیات کودک و نوجوان  شد.
 وی بررسی تازه‌های حوزه نشر کودک و نوجوان، وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی و برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های برگزیده و برتر 5 سال گذشته ناشران کودک و نوجوان را از برنامه‌های جنبی جشنواره عنوان کرد.
نوایی لواسانی هدف از برپایی این نمایشگاه را اطلاع‌رسانی و دست‌یابی مخاطبان و گروه‌های هدف برای تهیه کتاب‌ ‌های مناسب به صورت غیر مستقیم از ناشران دانست.
 دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان دیدار کودکان و نوجوانان با نویسندگان و تصویرگران کتاب و بحث و گفت‌وگو با آن‌ها، برگزاری نشست‌های تخصصی حوزه کتاب کودک و نوجوان و ارایه پژوهش در زمینه 30 سال ادبیات داستانی کانون و تاثیر آن در هویت‌یابی نوجوانان از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که در حاشیه نمایشگاه به اجرا در خواهد آمد.
وی تجلیل از برترین کتاب‌های منتشر شده در سال 91 در رشته‌های مختلف ادبیات کودک و نوجوان، تصویرگری، گرافیک، صفحه‌آرایی، کتاب‌سازی و جلد را پایان‌بخش برنامه‌های جشنواره شانزدهم در روز 18 تیر اعلام کرد.
 

برچسب‌ها