همه متولیان کودک زیر یک سقف جمع شدند

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که امسال دبیری هفته ملی کودک را برعهده دارد موفق شد نزدیک به 17 نهاد، سازمان و وزارت‌خانه‌ای که برای کودکان فعالیت‌هایی دارند را یک‌جا برای ارایه‌ی گزارشی مختصر گرد آورد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در جلسه خبری هفته ملی کودک ایران علاوه بر مدیرعامل کانون، فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، حمیدرضا الوند مدیرکل کودک و نوجوان سازمان بهزیستی کشور، منیر صفی‌الدین مدیر یونیسف ایران، امین عارف‌نیا مدیر روابط‌ عمومی سازمان میراث‌فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری، سید حامد برکاتی مدیرکل سلامت کودکان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مهتاب کرامتی سفیر صلح یونیسف، عباسی مدیرکل زنان و خانواده وزارت کشور، عباسعلی محمدزاده رییس کانون غنچه‌های هلال احمر، حجه‌الاسلام ناصرالدین نوری‌زاده نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، حسین واعظیان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی زارعان مدیر گروه کودک شبکه دو سیما گردهم آمدند.
در ابتدای این مراسم محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سابقه‌ی برگزاری جشن‌های روز جهانی کودک و برپایی نشست‌های هم‌اندیشی با مسوولان سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از 280 برنامه شاد و متنوع از سوی  دستگاه‌های مختلف در تهران و استان‌های کشور طراحی و تبیین شده که در طول این هفته  با هدف جلب  توجه جامعه به حقوق کودک و نوجوان اجرا خواهد شد.
در ادامه‌ی این نشست سید صادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: نگاه ما به دوران کودک این است که عالمانه به آن توجه کنیم زیرا کودکان نیاز به شعار ندارند بلکه باید با شناخت عمل کنیم. مدیرعامل کانون همچنین تصریح کرد: این ماییم که که می‌خواهیم خودمان را به کودکان و دنیای فطری و پاک آن‌ها نزدیک کنیم.
پس از رضایی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به ارایه‌ی سخنانی درباره اقداماتی که برای برپایی هفته ملی کودک انجام داده پرداخت. فاطمه قربان گفت: افتخار آموزش و پرورش این است که برای بسترسازی و زمینه سازی همه کودکان به آموزش هم اینک 22 مدرسه تک دانش‌آموزه در کشور دارد.
 الوند مدیرکل کودکان سازمان بهزیستی کشور نیز تصریح کرد: جامعه سالم در گرو خانواده سالم است و اینک علاوه بر مهدهای کودک ، تلفن 123 و طرح‌های غربالگری شنوایی ، بینایی و. اوتیسم توسط این سازمان در حال اجراست.
منیر صفی‌الدین نماینده یونیسف در ایران نیز طی سخنانی ضمن تبریک به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گردهم‌آوری 16 وزارت‌خانه و سازمان و همین‌طور نهادهای ویژه کودکان گفت: از این توجه جمهوری اسلامی اسلامی برای کودکان تشکر و قدردانی می‌کنم.
سید حامد برکاتی مدیرکل سلامت کودکان وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی نیز دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: با راه‌اندازی بخشی برای حوزه کودک تعداد مرگ و میر کودکان زیر 8 سال از 140 در یک هزار نفر در سال 1384 به 18 مرگ در هر هزار تولد کاهش یافته است.
مظفرالوندی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران دیگر شرکت کننده حاضر در این نشست بود. او در سخنانی به قوانین ابلاغ شده در سال جاری اشاره کرد و گفت : علاوه بر قانون مجازات اسلامی که از 22 خرداد امسال لازم‌الاجرا شده و به قاضی این امکان را می‌دهد تا در صورتی که ببیند کودک یا نوجوان زیر 18 سال مرتکب قتلی شده که به حرمت آن آگاه نبوده با شرایطی، برای آن قصاص صادر نکند. این فعال حقوق کودک همچنین توضیح داد: در نخستین روز اسفندماه سال گذشته نیز قانون حمایت از خانواده ابلاغ شد که ماده 45 آن باید به همه اطلاع‌رسانی شود زیرا تکلیف همه را در برابر حقوق کودکان مشخص کرده است.
الوندی همچنین به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین نقشه جامع مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد که در آن تاکید شده سند ملی کودکان و نوجوانان تدوین شود و این اتفاق بسیار مهمی است.
زهرا عباسی مشاور وزیر و مدیرکل امور زنان در وزارت کشور نیز در این جلسه به مجموعه‌ فعالیت‌های اداره کل زنان و خانواده این وزارت‌خانه اشاره کرد و توضیح داد: ما برای کودکان استانداران را به این سو سوق داده‌ایم تا از برنامه‌هایی که نهادهای استانی برای کودکان تدارک دیده‌اند حمایت کنند. او مطالعه دقیق در زمینه کودکان را برای انجام کارهای بهتر ضروری دانست.
امین عارف‌نیا مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردش‌گری نیز از رایگان شدن بازدید کودکان و والدین‌شان از موزه‌های تحت نظارت این سازمان در روز پنجشنبه 18 مهر و انتشار پوستر و ویژه‌نامه مطبوعاتی به همین مناسبت خبر داد.
عباسعلی محمدزاده رییس کانون غنچه‌های سازمان هلال احمر در این نشست نیز به برنامه‌هایی که این سازمان برای آموزش کودکان دارد پرداخت. او گفت: ما در 5هزار مهد کودک حضور پیدا کرده و به کودکان در زمینه اعتماد به نفس، مدیریت ترس و استرس و پذیرفتن بلایای طبیعی آموزش می‌دهیم . به آنها می‌آموزیم که بلاهای طبیعی همیشه اتفاقی معمولی به شمار می‌آیند ولی آماده نبودن برای بلایای طبیعی غیر طبیعی است.
سرهنگ محمد وطن‌دوست مدیرکل آموزش معاونت همگانی نیروی انتظامی نیز به عنوان نماینده پلیس در این نشست به طرح دیدگاه‌های این نیرو در مورد کودکان پرداخت و گفت: تقارن هفته ملی کودک و هفته نیروی انتظامی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم بتوانیم از فرصت خوبی که با کودکان در این هفته به دست می‌آید آموزش والدین و آموزش همگانی را در راستای پیشگیری از حوادث و جرایم پی بگیریم.
علی زارعان مدیر گروه کودک شبکه دوم سیما از تلاش‌های کانون برای برپایی هم‌اندیشی هفته ملی کودک قدردانی کرد و توضیح داد سازمان صدا و سیما علاوه بر همکاری در برگزاری جشنواره فیلم کودک ونوجوان اصفهان، برنامه‌هایی را نیز به مناسبت 19 مهر روز کودک و رسانه تدارک دیده است.
وی یادآور شد بیشتر شبکه‌های رادیو و تلویزیون از جمله شبکه 2، شبکه 5، شبکه پویا، شبکه آموزش و شبکه جام‌جم برنامه‌هایی را به مناسبت این هفته ارایه می‌کنند.
همچنین در این نشست مهتاب کرامتی به عنوان سفیر صلح یونیسف در ایران سخن گفت. او به برپایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان اشاره کرد و افزود: بنده به عنوان داور آن جشنواره فرصت کار برای کودکان را دارم.
وی همچنین تاکید کرد که علاوه بر وظیفه سفیر صلح بودن به عنوان نماینده سینمای ایران نیز در بین کودکان حاضر می‌شود.
برنامه نشست خبری پس از سخنان کرامتی با ورود عروسک تلویزیونی ، «سنجد» شکلی دیگر گرفت و این عروسک نیز خطاب به مسئولان خواستار آن شد که فقط بحث‌ها به شعار محدود نشود. همچنین حجه‌الاسلام نوری‌زاده نماینده سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست ضمن مروری بر فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی به شرح این برنامه‌ها پرداخت و از رونمایی سایت «زیبانویسی» از سوی موسسه فرهنگی تبیان در  تاریخ 20 مهر خبر داد.
گزارش دهنده پایانی این نشست نیز حسین واعظیان مشاور، رییس و مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز توسعه فناوری اطلاعات رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
وی به برنامه‌ها و جشنواره‌های وزارت ارشاد برای کودکان اشاره کرد و گفت: این وزارت‌خانه علاوه بر برپایی جشنواره‌هایی در حوزه‌های فیلم و تئاتر برای کودکان سالانه چندین میلیارد تومان نیز صرف خرید کتاب و اهدای آن به مدارس و سازمان ها می‌کند و از این راه به حمایت از حوزه‌ی نشر کتاب کودک می‌پردازد.

برچسب‌ها