هفدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی در کرمان به پایان رسید

هفدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی با معرفی برگزیدگان و تجلیل از برترین‌های همایش به کار خود پایان داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، مریم صباغ‌زاده مدیر آفرینش‌های ادبی کانون در این مراسم با بیان این‌که ادبیات دینی بایستی با همه‌ی منشأهای امید و زیبایی‌هایش برای کودکان معرفی شود، اظهار داشت: معارف و خوبی‌های شخصیت‌های بزرگ دنیا منحصر به دین ما نیست بلکه در تمام ادیان انسان‌های خوب بعد از مرگ‌شان، چه با مرگ طبیعی یا با ظلم و ستم به شهادت رسیده بودند، نامشان ماندگار شد.
صباغ‌زاده از جمله این نمادها و شخصیت‌ها را شخصیت خوب سیاوش در شاهنامه فردوسی عنوان کرد و گفت: اغلب نقالان در برپایی سوگ سیاوش اعتقاد دارند که باید تمام صحنه سیاه باشد و حس کافی برای اجرای مراسم وجود داشته باشد.
وی با اشاره به این‌که شخصیت‌های کربلا از بزرگان و یا امامان معصوم هستند خاطرنشان کرد: شناخت این شخصیت‌های بزرگ، نیاز به مطالعه و پژوهش فراوان دارد و کسی که می‌خواهد اثری ماندگار را در چنین برنامه‌ای بیافریند باید با شناخت و مطالعه باشد.
مدیر آفرینش‌های ادبی کانون خطاب به همه‌ی کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در این همایش گفت: سعی کنید در تکرار آدم بزرگ‌ها وارد نشوید و بخش‌هایی را مطالعه و اثری را خلق کنید که برای خودتان درس‌هایی در بر داشته باشد.
صباغ‌زاده تصریح کرد: داستان کربلا، داستان عالم است که تنها به شهادت‌ها خلاصه نمی‌شود مثلاً شخصیت دختر امام حسین(علیه السلام) و صحنه‌های خداحافظی وی با امام و یا دیگر صحنه‌های مختلف کربلا، همه‌اش غصه و گریه نیست بلکه جاهای زیادی توام با امید به زندگی و زیبایی است و اگر مطالعه داشته باشید در کنار حزن و اندوه کربلا به برکات شهادت‌ها نیز پی خواهید برد.
وی تصریح کرد: مربیان کانون قالب‌های مختلف ادبی را به صورت کامل برای کودکان و نوجوانان عضو تشریح کنند تا آثار در قالب صحیح خلق و ارایه شود.
بر اساس این گزارش، هفدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی کرمان با موضوع" راز رشید"
پیرامون وجوه شخصیت ملکوتی حضرت عباس(ع) با حضور محمد‌مهدی زاهدی رییس مجمع نمایندگان استان کرمان، محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهش‌گر عاشورایی، مریم صباغ‌زاده مدیر آفرینش‌های ادبی کانون، ابراهیم جهانگیری مدیر کل آموزش و پرورش، مسعود گنجعلی‌خان حاکمی مدیر کل کانون کرمان و جمعی از مسوولان استانی با تجلیل از 170 برگزیده خود در بخش‌های مختلف به پایان رسید.
 برگزاری همایش هجدهم با نام علی اکبر(ع) و حضرت قاسم (ع)
همزمان با مراسم پایانی همایش هفدهم، عنوان همایش سال آینده نیز محوریت شخصیت دو جوان کربلا یعنی حضرت علی اکبر و قاسم‌بن‌الحسن تعیین شد.
محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهش‌گر عاشورایی در آیین پایانی هفدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی کرمان، حضرت علی‌اکبر(علیه السلام) را نماد ادب در کربلا دانست و گفت: به احترام شخصیت بزرگ دو جوان کربلا حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام) و حضرت قاسم(علیه‌السلام)، همایش هجدهم آفرینش‌های عاشورایی به نام این دو جوان مزین شود.
سنگری افزود: درباره شخصیت و ادب بالای حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام) کمتر صحبت شده است و بهتر است کودکان و نوجوانان با خوبی‌ها و بزرگ‌منشی شخصیت وی و دیگر نوجوان کربلا یعنی قاسم‌بن‌الحسن (علیه‌السلام) نیز بیشتر آشنا شوند.
این عاشورا پژوه برجسته کشور اذعان داشت: در کربلا شخصیت‌های مختلف، نمادهای مختلفی را برای انسان تداعی می‌کند به گونه‌ای که مظهر ادب در کربلا علی‌اکبر است، در کربلا زیباترین ادبیات را در گفت‌و‌گوی با یک‌دیگر به کار می‌بردند و نحوه برخوردشان با دیگران بسیار زیبا و ارزشمند است.
وی در ادامه گفت: شخصیت‌هایی چون حبیب و زهیر نیز مظهر اندیشیدن با قرآن، دین‌شناسی و تصمیم‌گیری با تفکر هستند.
سنگری تأکید کرد: کودکان و نوجوانانی که می‌خواهند عاشورا و فرهنگ آن را بشناسند باید اول دین‌شناس باشند و دین‌شان را بفهمند و ارزش‌های آن را به خوبی درک کنند.
وی هم‌چنین با اشاره به موضوع هفدهمین همایش آفرینش‌های عاشورایی پیرامون وجوه شخصیتی حضرت عباس(علیه‌السلام)، گفت: 12 فضیلت در کربلا وجود دارد که ابوالفضل(علیه‌السلام) تمام این فضیلت‌ها را در خود دارد و ابوالفضائل و اقیانوس خوبی‌ها است.
وی با اشاره به این‌که شهدای بنی‌هاشم در کربلا 23 نفر هستند خاطرنشان کرد: 15تن از شهدا را عباس (علیه‌السلام) به خیمه دارالحرب رسانده است و این نشان از بزرگی و قدرت قمر بنی‌هاشم دارد.
سنگری کربلا را دریای ناشناخته‌ای عنوان کرد و افزود: کربلا دریاست، کتابی بزرگ است که ما حتی هنوز صفحه اولش را نخوانده‌ایم.
این استاد دانشگاه و نویسنده عاشورایی تصریح کرد: کربلا 215روز است از حرکت امام(ع) به سمت کربلا از مدینه تا بازگشت کاروان اسرا، توقف در کربلا و مراجعت به مدینه مجموعا 215 روز است اما اصل قصه عاشورا حدود 7 ساعت و نیم اتفاق افتاده است.
وی افزود: قصد ما از این تحقیقات ریزبینانه این است که چهره‌های کربلا را بشناسیم و بیش از گذشته در باره این چهره ها بدانیم.
وی با اشاره به تحقیقات مختلف درباره واقعه کربلا و عاشورا بیان کرد: در این واقعه کربلا 124 نفر از آغاز تا پایان همراه امام حسین (ع) بودند که بخشی شهید و بخشی قافله را از یازدهم به کوفه و سپس شام همراهی کردند.
سنگری تصریح کرد: چهره‌های کربلا شخصیت‌هایی بزرگ‌اند اما متأسفانه چون ما کربلا را در مصیبت دیدیم و به ابعاد معرفتی کربلا توجه نکردیم در نتیجه از آن‌ها دور مانده‌ایم.
وی با اشاره به این‌که امام حسین(علیه‌السلام) چراغ هدایت است و این جمله بارها گفته شده است، گفت: ما حسین‌(ع) را کشتی نجات خود نشناختیم در نتیجه در بحران‌ها نیز از وجود این بزرگ چهره کربلا غافل ماندیم.
سنگری گفت: کربلا برای امروز، فردا و تا همیشه‌ی ما حرف دارد چرا که به قول بزرگی کربلا برای فردا و آینده‌ی انسان است.
وی یادآور شد: سعی کنیم از ابعاد پنهان به کربلا بنگریم تا کشف‌های تازه‌ای از آن داشته باشیم.
این پژوهشگر عاشورایی هم‌چنین از کتاب‌هایی همچون "علی اکبر" نوشته‌ی گلی زواره‌ای، "علی‌اکبر، مسلم، سکینه" نوشته‌ی عبدالرزاق محرم، "پدر، عشق، پسر" نوشته‌‌ی سیدمهدی شجاعی، "آینه‌داران آفتاب" نوشته محمدرضا سنگری، "انصارالحسین" نوشته‌ی سیدمهدی شمس‌الدین به عنوان منابع مفید برای خلق اثر برای هجدهمین همایش آفرینش‌های عاشورایی نام برد.
هفدهمین همایش آفرینش‌های عاشورایی کانون کرمان روز پنج‌شنبه هفتم آذر با تجلیل از برگزیدگان در کرمان به کار خود پایان داد.
آموزه‌های عاشورا را به شیوه‌ای صحیح به کودکان منتقل کنیم
مسعود گنجعلیخانحاکمی مدیرکل کانون استان کرمان، در آیین گشایش همایش هفدهم در سخنانی کوتاه، آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ عاشورا را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش برشمرد و گفت: این برنامه از سال 1375 با عنوان سوگواره عاشورایی در کرمان کلید خورد، اما تنها گریستن برای عاشورا کافی نیست، نگریستن به عاشورا و درس گرفتن از آن مهم است و به‌ سبب رویکرد کودکانه این همایش، از چند دوره قبل با نام همایش آفرینش‌های عاشورایی برگزار می‌شود.
وی افزود: در مدت 17 سال برپایی این همایش تلاش بر این بوده تا درس‌های عاشورا را به کودکان و نوجوانان منتقل کنیم و آثار عاشورایی ماندگاری به دست آن‌ها خلق شود.
مدیرکل کانون کرمان با بیان این‌که عاشورا سرشار از آموزه‌ها و درس زندگی است تاکید کرد: تلاش کنیم این آموزه‌ها را به شیوه‌ای صحیح به کودکان و نوجوانان منتقل کنیم.
گنجعلیخان‌حاکمی در ادامه گفت: فراخوان هفدهمین همایش آفرینش‌های عاشورایی در قالب فارسی و انگلیسی در 9 بخش به سراسر کشور ارسال شد و پس از پایان مهلت ارسال آثار نزدیک به 3 هزار اثر عاشورایی از 23 استان به دبیرخانه همایش ارسال شد.
وی با اشاره به این‌که از میان آثار ارسالی 170 اثر از 15 استان برگزیده شده‌اند اذعان داشت: بی تردید تمامی کسانی که اثری را برای همایش خلق کرده‌اند برگزیده و دعوت شده از سوی صاحب اصلی این برنامه هستند.
این مقام مسوول با قدردانی از تلاش و همت مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور برای خلق آثار ماندگار توسط اعضای کانون تصریح کرد: برای رسیدن به هدف نهایی و ایده‌آل راه زیادی در پیش داریم و نیل به این هدف با همت بیشتر مربیان مراکز کانون امکان‌پذیر خواهد بود.
گنجعلیخان‌حاکمی با بیان این که تلاشمان بر این است به سوی هر چه مردمی شدن این همایش پیش رویم، از همکاری شرکت صنعتی معدنی گل گوهر سیرجان، هیئت‌های مذهبی کرمان و فاطمیه چترود در برگزاری این همایش قدردانی کرد.
بر اساس این گزارش، اجرای قصه‌گویی و شعرخوانی برگزیدگان همایش به زبان فارسی و انگلیسی و مداحی در رثای حضرت عباس(ع) از دیگر برنامه‌های گشایش هفدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی کرمان است.
 
 "خورشید در آیینه هفدهم" رونمایی شد
هم‌زمان با آیین پایانی هفدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی در کرمان، از کتاب "خورشید در آیینه هفدهم" رونمایی شد.
در مراسمی با حضور رییس مجمع نمایندگان استان کرمان، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیر آفرینش‌های ادبی کانون کشور و مدیرکل کانون کرمان از کتاب هفدهمین همایش آفرینش‌های عاشورایی رونمایی شد.
بر اساس این گزارش، کتاب "خورشید در آیینه هفدهم" مروری بر آثاربرگزیده‌ همایش در بخش‌های مختلف داستان، شعر، نقاشی، عکس، سفال، نشریه‌دیواری و مقاله است که به صورت لوح فشرده همراه با آثار برگزیده همایش در بخش قصه‌گویی در اختیار برگزیدگان این همایش قرار گرفت.
در همین حال، هم‌زمان با برپایی همایش آفرینش‌های عاشورایی در کرمان، نمایشگاهی از برترین آثار شرکت‌کنندگان همایش در محل اداره کل کرمان برپا شد.
در این نمایشگاه برترین آثار از23 استان کشور در قالب نقاشی ، سفال و عکس به نمایش عموم درآمد.
هفدهمین همایش آفرینش‌های عاشورایی کرمان پنج‌شنبه هفتم آذر در محل اداره کل کانون کرمان برگزار شد.