برترین‌های یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان جایزه گرفتند

برگزیدگان یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در بخش‌های مختلف جوایز خود را دریافت کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراسمی که صبح روز پنج‌شنبه 4 اردیبهشت در ساری برگزار شد، برترین‌های مطبوعات کودک و نوجوان در سال‌های 90 و 91 تقدیر شدند.
این آثار مطبوعاتی در 8 بخش «تیتر و خبر»، «سرمقاله و یادداشت»، «گفت‌وگو»، «گزارش»، «داستان»، «شعر»، «عکس» و «گرافیک مطبوعاتی» مورد ارزیابی قرار گرفت.
بر همین اساس، هیأت داوران بخش «تیتر و خبر» شامل فریدون صدیقی، دکتر یونس شکرخواه و حمید محمدی‌محمدی دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را برای «تاکسی دیواری» از نشریه‌ی رشد جوان، به دلیل کوتاه‌ بودن تیتر (دو کلمه)، مفهوم‌سازی و ملموس‌شدن موضوع و زیر تیتر مناسب که در خدمت تیتر است و طرب و خوش‌آهنگی تیتر، به محمدعلی قربانی اختصاص داد.
داوران بخش خبر با احترام به شرکت‌کنندگان با توجه به اندک‌ بودن موارد، در این رشته انتخابی نداشتند.
بر همین اساس، گروه داوران بخش «سرمقاله و یادداشت» متشکل از علی‌اکبر کسائیان، دکتر محمدعلی شامانی و علی‌اکبر قاضی‌زاده در رده‌ی کودک دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را برای اثر «بزرگ ‌بودن واقعاً باحال است!» چاپ شده در نشریه‌ی همشهری بچه‌ها، به دلیل نگاه شاد به ماجرای کودکی، نثر روان و صمیمی و پیام مناسب، به مرجان فولادوند اهدا کردند.
همچنین در رده‌ی نوجوان، دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی برای اثر «چی می‌بافی؟» از نشریه‌ی رشد نوجوان، به دلیل نثر ساده و روان و موضوع و پیام مناسب، به حبیب یوسف‌زاده تعلق گرفت.
بر اساس این گزارش، در بخش «یادداشت» لوح تقدیر و یک کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی برای اثر «نامه‌ای از کودک جنگ به کودک صلح» از نشریه‌ی کیهان بچه‌ها، به دلیل نگاه متفاوت و یادآوری و تجدید خاطره‌ با دفاع مقدس، به مهناز فتاحی اهدا شد.
هم‌چنین، دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی در این بخش به حدیث لزرغلامی برای اثر «گاهی کمی بخواب!» چاپ شده در نشریه‌ی دوچرخه، به دلیل نگاه همدلانه، نثر روان و پرداخت مناسب، تقدیم شد.
در این میان، در بخش «گفت‌وگو» به داوری دکتر امیدعلی مسعودی، ابراهیم زاهدی‌مطلق و محمدحسین دیزجی، لوح تقدیر و یک کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی برای اثر «بوی گل سرخ» از نشریه‌ی ملیکا، به دلیل موضوع انسانی، تنظیم مصاحبه به صورت گزارش و توصیف‌های قوی و مناسب، به زهرا عبدی اختصاص یافت.
هم‌چنین، آیدا ابوترابی دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را برای اثر «من دانش‌آموز دنیا هستم!» از نشریه‌ی دوچرخه، به دلیل موضوع مناسب، تیتر مناسب، لید (یا مقدمه‌ی) کوتاه و جذاب، سوال و جواب‌ها و تنظیم مطالب به صورت منطقی و تشویق نوجوانان به بهره‌مندی از جغرافیای ملی خودمان، کسب کرد.
در عین حال، هیأت داوران بخش «گزارش» متشکل از فریدون صدیقی، دکتر یونس شکرخواه و حمید محمدی‌محمدی دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را در رده‌ی کودک برای اثر «بیمارستان عروسک‌ها!» از نشریه‌ی همشهری بچه‌ها، به دلیل استثنایی‌بودن شغل، مخاطب دوگانه‌ی پسر و دختر، نثر اثر از جنبه‌ی تقسیم‌شدن به بخش‌های مختلف برای سهولت ارتباط با مطلب و توصیف شغل و نیز ارایه‌ی رهنمود به خانواده‌ها، به الهام کاظمی اهدا کرد.
هم‌چنین، محسن صفری، دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را در رده‌ی نوجوان همین زیرشاخه برای اثر «هری‌پاتر روی میز نوجوان‌ها» از نشریه‌ی انتظار نوجوان، به دلیل موضوع آشنا و جذاب، نثر ساده و پرکشش برای بیان موضوع و مفهومی که مورد توجه جوانان است، حضور مؤثر گزارشگر در نشست و استفاده‌ی به‌جا و به‌هنگام از دیدگاه شرکت‌کنندگان در نشست و تیتر ورودی و پایان‌بندی مناسب، به دست آورد.
بر همین اساس، داوران بخش «داستان» شامل افسانه شعبان‌نژاد،، معصومه انصاریان و و عزت‌اله الوندی در رده‌ی کودک و خردسال، دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را برای اثر «علف‌ها را بشمار» از نشریه‌ی کوشش خردسال، به‌دلیل زبان ساده و نثر روان، موضوع مناسب برای گروه سنی مخاطب، پایان‌بندی مناسب و تأثیرگذار، پرداخت داستانی و تصویرسازی هنرمندانه و فضای عاطفی و کودکانه،‌ به سُرور کُتبی تقدیم کرد.
همچنین در رده‌ی داستان نوجوان، دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی برای اثر «گل‌پا» از نشریه‌ی سلام بچه‌ها، به‌دلیل زبان داستانی و موجز، ساختار دقیق و متناسب، ارائه‌ی‌ تصویری رسا از مکان رخ ‌دادن داستان، پایان‌بندی تأثیرگذار و فضاسازی و شخصیت‌پردازی قوی، به سید احمد مُدَقَقْ اختصاص یافت.
در عین حال در بخش داستان طنز، هیأت داوران، دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را برای مجموعه‌ی «من و عمو جان» از نشریه‌ی رشد دانش‌آموز، به‌دلیل زبان و نثر داستانی، شخصیت‌پردازی متناسب با سن مخاطب و پرداختن به موضوع‌هایی که برای مخاطب ملموس است و مجموعه‌ی «باشگاه دوست‌نداران محیط زیست» از نشریه‌ی همشهری بچه‌ها، به‌دلیل پرداختن به مسایل مهم و متنوع زیست محیطی، فضاسازی به کمک ابزار و وسایل مدرن و آگاهی‌بخشی به مخاطب درباره‌ی خطراتی که محیط زیست را تهدید می‌کند، به‌طور مشترک به شهرام شفیعی و مرجان فولادوند اهدا کرد.
بر اساس این گزارش داوران بخش «شعر»، اسداله شعبانی، بابک نیک‌طلب و مهدی طهوری در رده‌ی شعر کودک و خردسال، لوح تقدیر و یک کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را برای اثر «نوشابه و شیر» از نشریه‌ی رشد نوآموز، به‌دلیل طنز کودکانه، موضوع ملموس و محسوس مخاطبان و خانواده‌ها، تخیل کودکانه و پیام آموزشی غیرمستقیم، به مریم هاشم‌پور تعلق گرفت.
همچنین در رده‌ی شعر نوجوان، محمد عزیزی دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج‌ میلیون ریالی را برای اثر «غنچه‌ی مچاله» از نشریه‌ی کیهان بچه‌ها، به‌دلیل استفاده از قالب تازه برای بیان شعر و پرهیز از قالب تکراری چارپاره، نگاه شاعرانه و انسانی به موضوع روز جامعه و توجه به مضمونی فرامرزی، از آن خود کرد.
بر همین اساس داوران بخش «عکس» شامل اسماعیل عباسی، دکترمحمد ستاری و اسعد نقشبندی در رده‌ی کودک،دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را به‌طور مشترک برای مجموعه عکس‌های چاپ شده در نشریات رشد کودک، نوآموز و دانش‌آموز به‌دلیل گستردگی کار، کیفیت مطلوب عکس‌ها و تلاش مستمر، و مجموعه عکس‌های چاپ شده در نشریه‌ی پوپک به‌دلیل ایده‌ی نو، تلاش برای معرفی نقاط گوناگون ایران از طریق رسانه‌ی عکس و سخت‌کوشی و پشتکار برای انجام کار، به اعظم لاریجانی و عدالت عابدینی اهدا کرد.
همچنین در بخش عکس نشریات کودک و خردسال اعضای داوری، دیپلم افتخار را به‌دلیل داشتن درک درست از مخاطبان در ارتباط با عکس، استفاده‌ی به‌جا و مستمر از آن و رعایت حقوق عکاس به‌عنوان مؤلف اثر، به نشریات رشد کودک، نوآموز و دانش‌آموز اختصاص داد.
در عین حال محمود اعتمادی، دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را برای مجموعه عکس‌های چاپ شده در نشریه‌ی دوچرخه، به‌دلیل سعی در بیان دیدگاهی نو از عکاسی در بخش عکس نوجوان دریافت کرد.
همچنین دیپلم افتخار بخش عکس نشریات نوجوان، به‌دلیل استفاده‌ی عکس‌های مناسب جلد، همراه با حفظ حقوق عکاس، استفاده از عکس به عنوان مکمل متن در صفحه‌ها و پرداختن به موضوع‌های روز همراه با عکس، به عنوان مؤلف اثر، به نشریه‌ی دوچرخه اهدا شد.
بر همین اساس، داوری بخش «گرافیک مطبوعاتی» به عهده محمدعلی کشاورز، کوروش پارسانژاد و کاظم طلایی بود که در این میان در رده‌ی کودک و در بخش طراحی روی جلد، دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی، برای روی جلد نشریه‌ی شاهد کودک و کوشش خردسال به‌دلیل طراحی ساده و گویا و مناسب با گروه سنی، به‌کارگیری مناسب رنگ، رعایت سفیدخوانی و ترکیب‌بندی مناسب با گروه سنی، به حدیثه قربان تعلق گرفت.
همچنین در بخش طراحی گرافیک (صفحه‌آرایی) همین رده، داوود صفری و میترا چرخیان دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را، به‌طور مشترک برای صفحه‌آرایی نشریه‌ی رشد نوآموز و رشد کودک به‌دلیل ارتباط مناسب متن و تصویر، به‌کارگیری ظرفیت‌های تصویرگری برای ایجاد تنوع، روان‌خوانی مطابق با گروه سنی و رعایت سفیدخوانی مناسب، به دست آوردند.
بر اساس این خبر، در بخش تصویرگری رده‌ی کودک،دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی به‌طور مشترک به مریم طباطبایی برای مجموعه آثار چاپ شده در نشریه‌ی پوپک به‌دلیل تصویرسازی واقع‌گرایانه، همراه با سادگی و مجموعه آثار عاطفه ملکی‌جو به‌دلیل توجه به هویت بومی تقدیم شد.
هم‌چنین میترا عبداللهی لوح زرین، دیپلم افتخار و سه کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را، به‌دلیل شخصیت پردازی مناسب برای کودک، در مجموعه آثارش کسب کرد.
هیأت داوران، لوح تقدیر و یک کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را در بخش قصّه‌ی تصویری یا پی‌نما (کمیک استریپ) رده‌ی کودک، برای مجموعه آثار چاپ شده در نشریه‌ی رشد نوآموز به‌دلیل پلان‌بندی مناسب و ایجاد فضای متفاوت و ترکیب‌بندی خلاق، به مجید صالحی اهدا ‌کرد.
هم‌چنین لاله ضیایی دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را برای مجموعه آثار منتشر شده در نشریات رشد کودک، نوآموز و دانش‌آموز، به‌دلیل سادگی طنز و مخاطب‌شناسی، به دست آورد.
در رده‌ی نوجوان بخش طراحی روی جلد زیرشاخه گرافیک مطبوعاتی، هیأت داوران لوح تقدیر و یک کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی برای روی جلد نشریه‌ی دوچرخه، به‌دلیل تجمیع عناصر تصویری برای بیان موضوعی واحد و به کارگیری رنگ‌های مناسب و ترکیب‌بندی خوب، به لیدا معتمد تقدیم کرد.
هم‌چنین، صابر شیخ‌رضایی دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را برای روی جلد نشریه‌ی رشد جوان به‌دلیل به کارگیری عناصر تصویری بومی و ترکیب‌بندی مناسب، کسب کرد.
در عین حال، در بخش طراحی گرافیک (صفحه‌آرایی) همین رده هیأت داوران، ضمن تشکر از نامزدها در این بخش، هیچ اثری را شایسته انتخاب تشخیص نداد.
بر همین اساس در بخش تصویرگری نوجوان زیر شاخه گرافیک مطبوعاتی،اعضای داوری لوح تقدیر و یک کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را، برای مجموعه آثار در نشریات شاهد نوجوان و یکی بود یکی نبود به‌دلیل نگاهی جدید به تصویرگری و توجه به عناصر تصویری بومی و مهارت در طراحی، ترکیب‌بندی و طنزپردازی، به میثم موسوی اختصاص دادند.
هم‌چنین وحید خاتمی دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را برای مجموعه آثار منتشر شده در نشریه‌ی رشد نوجوان، به‌دلیل تصویرسازی واقع‌گرایانه و مناسب با گروه سنی نوجوان و مهارت در طراحی و ترکیب‌بندی از آن خود کرد.
در عین حال، در بخش‌ قصّه‌ تصویری یا پی‌نما (کمیک استریپ) همین ردههیأت داوران، دیپلم افتخار و دو کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را به‌طور مشترک به محمود علیمرادی برای رویارویی با اژدها در نشریه‌ی یکی بود یکی نبود و علی محمدی و محمد طحانی برای مجموعه‌ی سردار بدر در نشریه‌ی رشد نوجوان سال 91 به‌دلیل تصویرگری واقع‌گرایانه و القای فضای حسی خوب و به کارگیری رنگ و ترکیب‌بندی مناسب برای فضاسازی و القای مفاهیم تعلق گرفت.
این گزارش می‌افزاید در بخش اینفوگرافی - یکی از شاخه‌های جدید گرافیک که به تناسب رشد فن‌آوری، پیشرفت قابل توجهی کرده است - رده‌ی نوجوان گرافیک مطبوعاتی هیأت داوران، لوح تقدیر و یک کارت هدیه‌ی پنج میلیون ریالی را برای مجموعه آثار چاپ شده در نشریه‌ی رشد جوان به ایمان اوجیان اختصاص داد.
یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان روز 4 اردیبهشت در ساری به کار خود پایان داد.