نقش کانون و رسانه‌ها در افزایش میزان مطالعه کودکان ایرانی

ضعف کودکان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی سنجش سواد خواندن و تاثیر آن بر موفقیت تحصیلی واقعیت تلخی است که مسوولان کشور در سطوح مختلف و خانواده‌ها از آن غافل شده‌اند.

این بخشی از سخنان علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون ‍پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان است که در آن به صراحت از کم‌توجهی به حوزه‌ی رسانه‌ای کودکان و فعالیت‌های فرهنگی ویژه آنان اظهار نگرانی کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وی که روز چهارم اردیبهشت 1393 در ساری سخن می‌گفت: ابتدا توضیح داد که در چند دهه‌ی اخیر توجه صاحب‌نظران و دستگاه‌های مرتبط به مساله‌ی سواد خواندن و درک متن و توانایی استنباط در میان کودکان و نوجوانان و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی و موفقیت در کار و زندگی جلب شده و بر اساس این ضرورت، مطالعه‌ی بین‌المللی آزمون «پرلز» کودکان ایرانی را هم مورد سنجش قرار داده که نتایج آن نشان می‌دهد نمره دانش‌آموزان ما از میانگین جهانی کم‌تر است و رشد آن هم در سه دوره‌ی سنجش نسبت به دوره قبل کمتر بوده است.
مدیرعامل کانون با بیان این‌که نتایج این آزمون نشان داده است که نمره دانش‌آموزانی که مرتب داستان می‌خوانند به صورت چشمگیری بالاتر از کودکان کم مطالعه است، بر اهمیت مطالعه‌های ادبی، هنری و ضرورت افزایش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و فوق برنامه برای این قشر سنی تاکید کرد و یادآور شد که نقطه‌ی اصلی تلاقی و اشتراک کانون و مطبوعات کودک ونوجوان در همین نقطه است.
وی علاوه بر این گفت که کم‌توجهی به مطبوعات کودک ونوجوان نیز در کشور ما جدی است و علی‌رغم این که حوزه‌ی رسانه‌ای از ظرفیت‌های بالایی برای افزایش سواد خواندن در میان کودکان و نوجوانان برخوردار است اما در عمل، هم تعداد و شمارگان و هم تنوع موضوعی نشریات این گروه سنی، درخور نیازهای واقعی کودکان و نوجوانان نیست و به همین دلیل امکان ارتقای کیفیت نشریات کودک و نوجوان، به ویژه زمینه‌های لازم برای پایداری و تداوم کار نشریات در بخش خصوصی نیز فراهم نشده است.
مدیرعامل کانون در این بخش گفت که کانون با نزدیک به 50 سال فعالیت، گسترش فرهنگ مطالعه و ایجاد زمینه برای رشد فکری و شکوفایی استعداهای هنری و خلاقیت‌ها و ابتکارهای کودکان و نوجوانان و تولید خواندنی‌های مناسب را به عنوان مهم‌ترین هدف‌های خود مورد توجه قرار داده و از همین نقطه است که برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی مانند مطبوعات کودک ونوجوان با مجموعه فعالیت‌های کانون پیوند می‌خورد.
وی توضیح داد که گسترش فرهنگ مطالعه در کنار نقش آموزشی، تفریحی و سرگرمی یکی از مهم‌ترین کارکردهای مطبوعات است چنان‌که گویی نشریات به گونه‌ای دیگر و البته در فضایی محدود، مجموعه‌ای متنوع از فعالیت‌های فرهنگی را برای ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه و کمک به پرورش فکر و رشد خلاقیت آن‌ها عرضه می‌کنند؛ (کارکردی شبیه کانون) و به همین دلیل طبیعی است که کانون هم خود را با این نشریات بیگانه نبیند و بخشی از توان و ظرفیت خود را صرف تقویت جایگاه و ارتقای توان این همراهان صمیمی خود کند.
حاجیان‌زاده با اشاره به این که جشنواره می‌تواند فرصتی را برای ارزیابی حاصل کار و تلاش دست‌اندرکاران مطبوعات به وجود آورد در عین حال گفت که کانون در صدد است با خرید نشریات کودک و نوجوان برای مراکز خود، امکانی را برای مطالعه این نشریات در مراکز کانون فراهم کند.
وی در پایان گفت که تاکید ویژه مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال جدید بر مساله فرهنگ و سخنان رییس جمهوری در آغاز سال تحصیلی مبنی بر گنجاندن فعالیت‌هایی مانند کتاب‌خوانی و گفت‌و‌گو در برنامه‌ی مدارس و جدی گرفتن درس انشا را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم ما هم با کمک تمام اعضای خوب و دوست‌داشتنی و خانواده بزرگ کانون و همراهی نشریات بتوانیم قدمی در راه تحقق این امر برداریم.
در آیین پایانی یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در ساری جمعی از برگزیدگان این نشریه‌ها، استاندار و مسوولان استان مازندران و مدیران و مسوولان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نیز حضور داشتند.
سخنرانی ربیع فلاح استاندار مازندران، جواد محقق دبیر علمی جشنواره، پخش نماهنگی از دوره‌های گذشته و دوره‌ی یازدهم جشنواره، بیان شرحی از فعالیت‌های فرهنگی زنده‌یاد پارسا غریب‌خوانی مربی کانون آباده در استان فارس و مدیر مسوول نشریه ققنوس، تجلیل از زنده‌یاد جابر معافی مسوول سابق دفتر خبرگزاری فارس در مازندران با حضور خانواده‌ی آن مرحوم، اجرای سرود توسط دانش‌آموزان مدرسه استثنایی، اجرای برنامه توسط «قلقلی» شخصیت تلویزیونی مورد علاقه  کودکان و اهدای جوایز برگزیدگان جشنواره از بخش‌های دیگر این آیین بود.
قاسم عزیززاده گرجی مدیر کل کانون استان مازندران و دبیر اجرایی جشنواره در این آیین گزارشی از روند برگزاری جشنواره ارایه داد و تاکید کرد که نگاه برنامه‌ریزان کانون این بود که جشنواره، دست‌آوردهایی هم برای مجموعه کانون داشته باشد از آن رو بخش نشریات کانونی و رسانه‌های مجازی نیز در این دوره به برنامه‌ها افزوده شد.
وی توضیح داد که در مجموع 15 هزار و 301 اثر در اختیار جشنواره قرار گرفت که کار بررسی اولیه و تفکیک آثار و داوری در سه مرحله انجام شد.
گرجی همچنین گفت که 28 نشریه کودک ونوجوان در نمایشگاه این جشنواره حضور داشتند.
یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک ونوجوان صبح روز 4 اردیبهشت در مجتمع کانون ساری به کار خود پایان داد.