مطبوعات کودک و نوجوان قابل تامل‌اند

دبیر علمی جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان گفت که نشریات مخصوص این گروه سنی در دوران بلوغ فعالیت‌های فرهنگی در دهه 70 با رشد قابل توجه، به شاخه‌ای قابل تأمل تبدیل شدند و برگزاری جشنواره‌‌ای، برای رصدکردن آن‌ها، ضرورت یافت و حالا دو دهه است که این جشنواره‌، به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از گفته‌‌های جواد محقق دبیر علمی جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در مراسم پایانی و اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره بود.
وی که در ساری سخن می‌گفت در عین حال کمبود امکانات و برخی سوءمدیریت‌ در شهرستان‌ها و برخورداری‌های تهران را دلیل کوچ سرمایه‌های فرهنگی شهرستانی در ساله‌ای گذشته به پایتخت عنوان کرد و افزود: نتیجه مستقیم این اتفاق، تهی‌شدن استان‌ها از نیروهای کارآمد فرهنگی هنری و اهل قلم بود و حاصل غیرمستقیم آن تأخیر بیش‌تر در رشد متوازن کشور در این حوزه‌هاست.
دبیر علمی جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان همچنین گفت: این روند غیرمنطقی در دهه‌های قبل از انقلاب و حتی در دهه‌ی نخستین انقلاب تا سال‌های جنگ، البته با شتابی کمتر، ادامه یافت.
وی خاطرنشان کرد: در دهه‌ی هفتاد، این جاده‌ی یک طرفه‌ی علمی، فرهنگی، هنری، دو طرفه اعلام شد و به‌دنبال بازسازی‌های عمرانی کشور در سال‌های پس از دفاع مقدس، دیگر نقاط کشور هم آرام آرام از داشتن سالن‌های بزرگ و مناسب، با امکانات صوتی ـ تصویریِ بهتر، روزنامه‌های محلی و مجلات بومی و مراکز نشر و امکانات چاپ و بسیاری فرصت‌های دیگر برخوردار شدند و عدالت فرهنگی تبلور بیشتری یافت.
این نویسنده در ادامه تأکید کرد در دهه‌ی اخیر تلاش شد که بعضی از جشنواره‌ها از پایتخت‌نشینی درآیند و به استان‌ها کوچ کنند، در همین زمینه، بسیاری از جشنواره‌های کودک به استان‌ها منتقل شد تا دسترسی علاقه‌مندان دیگر نقاط کشور به محافل و چهره‌های فرهنگی ـ هنری آسان‌تر باشد و امکان حضور بخشی از علاقه‌مندان، لااقل در مراسم اختتامیه، ممکن شود.
محقق در ادامه یادآور شد جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان هم در یازدهمین دوره‌ی خود با تصمیم مدیریت‌ سابق کانون، مهاجرت معکوس را تجربه کرد و اجرای آن به استان مازندران واگذار شد تا در صورت توفیق، تداوم یابد.
وی البته تداوم برگزاری این جشنواره در استان‌ها را منوط به کار کارشناسی و پاسخ به چند پرسش اساسی دانست که از جمله‌ی آن‌ها باید به سنجش میزان توانمندی میزبان، سابقه‌ی آن در رشته‌ی مورد نظر، تامین امکانات مالی ادارای و پشتیبانی، بررسی مقرون به صرفه بودن این انتقال با توجه به هزینه‌هایی که باید متحمل شد و مهم‌تر از همه این که آیا استان مورد نظر، نیروهای کارآمد و متخصص آن جشنواره‌ی خاص را برای داوری آثار دارد؟ یا باید از داوران دیگر استان‌ها و غالباً تهران‌نشین استفاد شود؟ اشاره کرد.
یازدهمین جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان روز 4 اردیبهشت در ساری با معرفی برگزیدگان خود پایان یافت.