گفت‌و‌گوهای مدیرعامل کانون با مسوولان شهری بعلبک و خیام در لبنان

شهرداران و اعضای شورای شهر دو شهر تاریخی «بعلبک» و «خیام» لبنان در دیدارهای جداگانه‌ای با مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواستار گسترش فعالیت‌های فرهنگی کانون در این شهرها شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در لبنان به اعضای شورای شهر شهر تاریخی بعلبک گفت مسلمانان اهل ولایت به ویژه حزب‌الله لبنان دارای نگاه‌های مشترک با ما هستند و همه‌ی ما تحت ولای ولایت فقیه در کنار یک‌دیگر هستیم.
وی افزود: امام خمینی(ره) به همه‌ی ما آموختند که اسلام مرز ندارد و تمامی مسلمانان با هم برابر و برادرند.
یکی از اعضای شورای شهر بعلبک نیز ضمن خوش‌آمدگویی به مدیرعامل و مسوولان کانون تاکید کرد که مردم ایران در دل مردم لبنان از جایگاه بالایی برخوردارند به ویژه مردم بعلبک به خاطر تلاش‌ها و خدمات ایرانیان به آنان، کشور شما را دوست دارند. 
در این دیدار فعالیت‌های کانون و همکاری‌های آن با موسسه کشافه‌الامام‌المهدی (عج) لبنان تشریح شد.
مدیرعامل کانون و گروه همراه در این شهر به زیارت سیده خوله دختر امام حسین (ع) و شیث نبی(ع) رفتند و از مجموعه کاخ‌های نرون و موزه‌ی آن نیز بازدید کردند.
در شمال لبنان مزار شهید سیدعباس موسوی رهبر شهید حزب‌الله و همسر و فرزندش و اردوگاه وابسته به موسسه‌ی کشافه‌الامام‌المهدی (عج) با نام همین شهید نیز مورد بازدید مدیرعامل قرار گرفت.
بر همین اساس بازدید از شهرهای نبطیه و خیام در جنوب لبنان نیز از دیگر برنامه‌های سفر علیرضا حاجیان‌زاده به این کشور بود.
در شهر خیام مدیرعامل کانون از زندان معروف خیام که به شکنجه‌گاه رزمندگان لبنانی معروف بود بازدید و در دیدار با شهردار این شهر بار دیگر بر مشترکات فرهنگی دو کشور تاکید کرد.
حاجیان‌زاده افزود: ما معتقدیم این وقایع تاریخی و شهدا نسل به نسل منتقل می‌شوند و به همین دلیل تربیت نسل جدید را اولویت اول خود می‌دانیم.
وی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان می‌توانند پیام خون شهدا را به آیندگان منتقل کنند و ما تلاش می‌کنیم تا در کانون مساله‌ی انقلاب اسلامی را برای کودکان با روش‌های مختلف و به صورتی جذاب تفهیم کنیم.
حاجیان‌زاده عنایت مقام معظم رهبری به کانون را نشان‌دهنده‌ی اهمیت تربیت کودکان دانست و خاطر نشان کرد که کانون با همین استدلال در لبنان هم فعالیت کند و همکاری‌های ما با موسسه‌ی کشافه‌الامام‌المهدی به همین منظور پی‌ریزی شده است.
عباس عواضة شهردار خیام نیز تاکید کرد که ابعاد فرهنگی، تربیتی و دینی ما را به شما نزدیک می‌کند و همه‌ی ما باید برای تمهید مقدمات ظهور امام زمان(عج) تلاش کنیم.
وی توضیح داد که خیام از نظر تاریخی به دروازه‌ی جبل عامل معروف است و قرار گرفتن آن در منطقه‌ی نزدیک مرز سه کشور لبنان، فلسطین اشغالی و سوریه بر اهمیت آن افزوده است.
شهردار خیام توضیح داد که این شهر از سال 1978 در اشغال سربازان رژیم صهیونیستی بود و در سال 2000 با تلاش‌های رزمندگان لبنانی آزاد شد ولی در جریان جنگ 33 روزه در سال 2006 نیز آسیب‌های جدی دید و بیشتر شهر با خاک یکسان شد.
عباس عواضة یادآور شد که موقعیت جغرافیایی خیام باعث شده تا ارتش رژیم صهیونیستی هم‌واره برای هجوم به لبنان از این منطقه وارد کشور شود.
او برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی در این شهر از کانون درخواست همکاری کرد.
در لبنان مسوولیت اجرایی شهرها در اختیار شهرداران است و آنان بالاترین مقام اجرایی شهرهای خود به حساب می آیند.
براساس این گزارش مدیرعامل کانون در مرز لبنان با فلسطین اشغالی از بوستان ایرانیان نیز بازدید کرد و با توضیح‌های رزمندگان و فرماندهان مقاومت، در جریان نحوه‌ی دفاع رزمندگان حزب‌الله در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی قرار گرفت.
در همین سفر مدیرعامل و گروه همراه شامل مهدی باقری معاون تولید و محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون از اردوگاه امام خمینی(ره) وابسته به موسسه کشافه بازدید و در یکی از برنامه‌های این موسسه‌ی پیشاهنگی وابسته به حزب‌الله شرکت کردند.
در حاشیه‌ی این مراسم علیرضا حاجیان‌زاده با «العمید الرکن عبدالمطّلب حنّاوی» وزیر ورزش و جوانان لبنان نیز گفت‌و‌گو کرد.
در پایان این سفر تفاهم‌نامه‌ای 5 بندی برای ادامه‌ی همکاری‌های کانون و موسسه‌ی کشافه‌الامام‌المهدی لبنان به امضای مدیرعامل کانون و رییس این موسسه رسید.