احمدرضا احمدی و علیرضا گلدوزیان نامزد دریافت جایزه آسترید لینگرن

احمدرضا احمدی نویسنده و علیرضا گلدوزیان تصویرگر از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نامزد دریافت جایزه جهانی آسترید لیندگرن در سال 2015 معرفی شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نامزدهای ایرانی دریافت این جایزه معتبر جهانی همه‌ساله علاوه بر کانون از سوی «شورای کتاب کودک» و «موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک» نیز معرفی می‌شوند.
جایزه جهانی آسترید لیندگرن، بزرگ‌ترین جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان در سطح جهان است که از آن به عنوان جایزه اسکار ادبیات کودک نام می‌برند.
آسترید لیندگرن، نویسنده به‌نام سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون «پی پی جوراب بلند» و «کارلوس روی پشت بام» است. وی در سال 2002 در سن 94 سالگی دیده از جهان فرو بست. دولت سوئد برای گرامی‌داشت یاد وی مسابقه‌ای جهانی با نام او پایه‌گذاری کرد، که هر ساله در این کشور برگزار می‌شود.
هدف از اهدای این جایزه تقویت و بالا بردن کیفیت در ادبیات کودک و نوجوان و ارتقاء حقوق کودکان در جهان است.
طی سال‌های گذشته نویسندگان و تصویرگرانی از کشورهای اتریش، آمریکا، برزیل، انگلیس، ژاپن، ونزوئلا، استرالیا، بلژیک ، فلسطین، هلند، آرژانتین و سوئد این جایزه را به خود اختصاص داده‌اند.
در همین حال یک هیات داوری 12 نفره بین‌المللی جایزه سال 2014 این مسابقه را به نویسنده‌ای از سوئد با نام «باربارا لینگرن» اهدا کرد. این برگزیده متولد سال 1937 است و از سال 1965 فعالیت خود را در زمینه تصویرگری آغاز کرده و تاکنون بیش از 100 عنوان کتاب کودک، شعر و نمایش‌نامه را تصویرگری کرده است. کتاب‌های او تا کنون به بیش از 30 زبان ترجمه شده است.
گفتنی است سال گذشته نیز احمدرضا احمدی و علیرضا گلدوزیان از سوی کانون برای دریافت این جایزه معرفی شده بودند.