آینده‌ی کتاب شعر کودک و نوجوان روشن است

بیوک ملکی با اشاره به پویایی و نگاه جدی‌تر نسل جدید شاعران، آینده‌ی کتاب کودک و نوجوان در ایران را بهتر از پیش ارزیابی کرد.

این شاعر در گفت‌وگویی در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، با اشاره به لزوم برطرف شدن موانع اقتصادی و سایر مشکلاتی که گریبان صنعت نشر در ایران را گرفته است، می‌گوید: من آینده‌ی امیدوارکننده‌ای را برای کتاب کودک و نوجوان – خصوصا در زمینه‌ی شعر - تصور می‌کنم. شاعران جوانی شروع به کار کرده‌اند که به شعر جدی‌تر نگاه می‌کنند.
این پیشکسوت شعر نوجوان، عقیده دارد که شاعران نسل قبل به این اندازه پویا نبودند و آن‌طور که باید جسارت زیادی در شناخت و سرودن شعر نداشتند. از طرفی عطش انتشار کتاب و بالابردن عناوین کتاب‌ها حالا از میان رفته و جای خود را به شناخت ماهیت شعر داده است.
سردبیر سابق سروش نوجوان همچنین می‌گوید که جوانان زیادی هستند که به دنبال پاسخ‌های علمی‌تر برای سوال‌های خود هستند و به جوهره‌ی شعر توجه بیشتری دارند. پس می‌توان امیدوار بود که گام‌های جدی‌تری در شعر کودک و نوجوان برداشته شود.
امسال 84 کتاب شعر در دو گروه نوجوان (13 کتاب) و کودک و خردسال (71 کتاب) در هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان بررسی شده که از میان آنها، «هم روزنامه هم کلوچه»، سرود‌ه‌ی مریم هاشم‌پور، «صلح مثل چای تازه دم»، سروده‌ی جعفر ابراهیمی(شاهد)، «کیف پول من گرسنه است»، سروده‌ی فاضل ترکمن و «من بیابان، همسر باد»، سروده‌ی عرفان نظرآهاری به مرحله‌ی نهایی رسیده و به عنوان نامزدهای کتاب برتر در عرصه‌ی شعر معرفی شده‌اند.
ملکی در حاشیه‌ی همین جشنواره است که می‌گوید پیش‌تر به اصل شعر کم‌تر توجه می‌شد اما امروزه شاعران جوان به این اشکال پی برده‌اند و اگر موانع موجود در زمینه‌ی اننشار کتاب از میان برداشته شود می‌توان امیدوارانه به آینده‌ی کتاب کودک و نوجوان نگریست. آینده‌ای که شاید ورود کتاب به سبد خانواده را نیز تضمین کند.
هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، از 18 تا 24 بهمن‌ماه در قالب بخش‌های نمایشگاهی، اهدای جایزه‌ی کتاب‌‌های برتر و میزگردهای تخصصی و برنامه‌های دیدار با مخاطبان و عرضه‌ی محصولات فرهنگی در خیابان حجاب تهران میزبان خانواده‌ها و دانش‌آموزان هم‌چنین نویسندگان و ناشران کودک و نوجوان است.