مدیریت فرهنگی، نیاز کتاب کودک و نوجوان امروز

یک رمان‌نویس عقیده دارد آن‌چه عرصه‌ی کتاب کودک و نوجوان و همچنین تنظیم رابطه‌اش با سبد خانواده به آن نیازمند است، مدیریت فرهنگی مطلوب است. محمدرضا یوسفی معتقد است که تنها راهکار مناسب ورود کتاب به خانواده‌ها، انتخاب مدیران کارآمد است تا بتوانند در بحران‌های مختلف اقتصادی شرایط موجود را ساماندهی کنند.

این نویسنده‌ی حوزه‌ی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، می‌گوید که نمی‌تواند نقش نهادهای غیررسمی و انجمن‌ها را در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی پررنگ بداند، چراکه این نهادها تنها قادرند فعالیت خود را متمرکز به مناطق محروم کنند؛ اما او معتقد است آن‌چه ادبیات کودک و نوجوان به آن نیازمند است مدیریتی است که قادر باشد با تغییر تیراژ کتاب‌ها در شکستن قیمت‌ها و ورود کتاب به سبد خانواده‌ها گام بردارد.
یوسفی در حاشیه‌ی برگزاری هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان در سخنان خود تاکید می‌کند که خانواده‌ها همواره به ضرورت و شرایط فرهنگی خود در زمینه‌ی کتاب قدم برمی‌دارند. در همین‌حال او می‌گوید که نهادهای غیردولتی نیز بنا بر امکانات خود در این عرصه گام برمی‌دارند؛ اما اگر ما به دنبال ایده‌آل‌ها هستیم باید بدانیم که نقش دولت بایستی پررنگ‌تر شود.
او می‌افزاید: مشکل بزرگ ما در زمینه‌ی فرهنگ، کمبود افراد صالح و مطلع از وضعیت کتاب کودک و نوجوان است. فعالیت‌هایی که این روزها صورت می‌گیرد در سطح کلان نیست و تا زمانی که تیراژ یک کتاب 500 نسخه است نمی‌توان امید ورود آن به زندگی کودک یا درون خانواده را داشت.
یوسفی تاکید دارد تا زمانی که تیراژ کتاب‌ها این‌قدر پایین است، شایسته‌ترین کار انتقال آن‌ها به کتاب‌خانه‌هاست تا افراد بیشتری از آن‌ها استفاده کنند.
او ادامه می‌دهد: برخلاف سایران گمان می‌کنم کشور ایران ثروتمند است و بنیه‌ی اقتصادی خوبی دارد. بحران اصل کشور ما بحران مدیریت است چراکه بحران‌های اقتصادی مقطعی هستند و مدیر خوب، مدیری است که بتواند در شرایط متفاوت از بحران‌ها عبور کند.
گفته‌های این نویسنده در ادامه‌ی سیاست جدید کانون در هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان مطرح می‌شود، سیاستی که بر اساس آن، برگزارکنندگان جشنواره با برپایی نمایشگاه و اطلاع‌رسانی گسترده‌تر در رسانه‌های دیداری و شنیداری، قصد دارند گامی در جهت نزدیکی کتاب به سبد خانواده بردارند.
امسال ناشران متعددی در بخش جنبی این جشنواره به مدت یک‌هفته از 18 تا 24 بهمن‌ماه، غرفه‌های فروش و عرضه‌‌ی کتاب برای خانواده‌ها و مدارس را در سالن نمایشگاه مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون خیابان حجاب برپا می‌کنند.
در همین زمینه است که یوسفی می‌گوید: باید بدانیم که ادبیات کودک ما وابسته به دولت است و حتی ناشران خصوصی همواره منتظر فروش کتاب‌های خود به ناشران دولتی هستند. آن‌چه واضح است این است که با تمام این شرایط، بازده ناشران خصوصی بهتر است، لذا ضروری است که مدیری دلسوز در قالب دولت، بحران‌های کتاب کودک و نوجوان را ساماندهی کند. پس از آن می‌توان مطمئن بود با وجود دیگر شرایط، کتاب وارد سبد خانواده‌ها شده و و در نهایت بخشی از زندگی کودکان می‌شود.
نویسنده‌ی رمان‌های نوجوانان، تصریح می‌کند زمانی که تیراژ کتاب بالا برود بی تردید قیمت‌ها شکسته می‌شود و خانواده‌ها میل بیشتری به این کالای فرهنگی پیدا خواهند کرد.