چه ‌چیزی بهتر از کتاب، بچه‌ها را برای آینده آماده می‌کند؟

رضا بابک، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ضمن نقد وضعیت کنونی کتاب‌های کودک و نوجوان می‌گوید بچه‌ها باید برای آینده آماده شوند. و چه چیزی آن‌ها را آماده می‌کند؟ کتاب، تئاتر، سینما.

این هنرمند پیشکسوت عرصه‌ی نمایش کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون می‌گوید که کتاب چیز خوبی است، ولی اول باید کتاب خوب چاپ شود و اجازه‌ی چاپ داشته باشد. الان بسیاری از کتاب‌هایی که به نام کودک و نوجوان چاپ می‌شود، حکم اسباب‌بازی را دارند.
این نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان عقیده دارد که وقتی کتاب خوب برای بچه‌ها چاپ شود، خودبه‌خود کتاب‌های بد چاپ نخواهد شد: الان قصه‌های دم دستی را با شکل خوب، نقاشی‌های رنگ‌وارنگ، کاغذ و جلد آن‌چنانی و قیمت‌های گران برای بچه‌ها می‌خرند. وقتی خیلی از این قصه‌ها را می‌خوانی می‌بینی که واقعا دم‌دستی هستند و مساله‌ی خاصی برای کودک مطرح نمی‌کند و آگاهی‌دهنده نیست.
رضا بابک که در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون سخن می‌گفت، از برگزاری نمایشگاه کتاب برای خانواده‌ها استقبال کرده، اما می‌گوید پیش از این، کتاب‌های کودک و نوجوان بهتر بودند. او برای مثال به کتاب‌های قدیمی کانون اشاره می‌کند: خود ما همان کتاب‌ها را می‌گرفتیم و از آن‌ها استفاده می‌کردیم و برای بچه‌ها می‌خواندیم. من آن کتاب‌ها را هنوز دارم و وقتی به بچه‌ها می‌دهم واقعا لذت می‌برند. این کتاب‌هایی که الان وجود دارد و بیشتر هم در اسباب‌بازی‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند، درست مثل همان اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها هستند که به رشد بچه‌ها کمکی نمی‌کنند و کارساز نخواهند بود.
این هنرمند تصریح می‌کند که اگر کتاب خوب چاپ و تبلیغ شود، خوب است و می‌تواند به بچه‌ها آگاهی دهد. چراکه این بچه‌ها باید برای آینده آماده شوند و چه چیزی بهتر از کتاب، تئاتر، سینما و بازی‌های خوب آن‌ها را آماده می‌کند؟
بابک تاکید دارد که کانون وظیفه‌ی بزرگی به عهده دارد و امیدوار است که تغییر و تحولاتی در زمینه‌ی کتاب و تئاتر اتفاق بیفتد و اطلاع‌رسانی انجام شود که پدر و مادرها و بچه‌ها به کتاب‌خواندن علاقه‌مند شوند.
هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، امسال با برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب با حضور بیش از 40ناشر، سعی در ترویج حضور کتاب در سبد خرید خانواده‌ها دارد. این نمایشگاه از 18 تا 24 بهمن‌ماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برای عموم خانواده‌ها و دانش‌آموزان دایر است.