محصول فرهنگی کودک، باید در شبکه‌های اجتماعی هم حضور داشته باشد

یک عضو شورای شهر تهران معتقد است که کتاب‌خوانی باید به نهضتی همه‌گانی به ویژه در بین خانواده‌ها تبدیل شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، غلامرضا انصاری ضمن تاکید بر این‌که شرایط امروز کتاب، کتاب‌خوانی و تیراژ کتاب شرایط غیرقابل قبولی است، می‌گوید که انقلاب ما انقلابی فرهنگی است و درحالی‌که ارزش‌های نهفته در فرهنگ غنی، دینی و اسلامی ما هم تاکید بر حرکت فرهنگی و افزایش دانش دارد، ولی نتوانسته‌ایم شرایط بایسته را در جامعه به وجود بیاوریم و کتاب‌خوانی را به صورت نهضتی همه‌گانی خصوصا در خانواده‌ها داشته باشیم.
وی در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، با اشاره به انقلاب ارتباطات و گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، می‌گوید که این مساله هم مزید بر علت شده است تا امروز کتاب‌خوانی و تیراژ چاپ کتاب در کشور افت کند.
او تصریح می‌کند که اگر به آینده‌ی کشور و فرزندان‌مان حساسیت داریم باید تلاش کنیم که ابزار لازم برای ترغیب افکار عمومی، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، به کتاب‌خوانی را فراهم کنیم و شرایطی بسازیم که بچه‌ها مطالعه را به صورت جدی در برنامه‌ها‌ی‌شان قرار دهند.
این نماینده‌ی مردم تهران در شورای شهر هم‌چنین در چند بخش، نکاتی را برای تقویت کتاب‌خوانی ارایه می‌دهد و اضافه می‌کند: نوع تولیدات فرهنگی باید با ذائقه‌ی نسل جدید هم‌خوانی و سازگاری داشته باشد. چراکه احساس می‌کنم تولیدات امروز عطش نسل جدید را برطرف نمی‌کند. نویسندگان، پدیدآورندگان و خالقان تجربی آثار کودک و نوجوان باید تلاش کنند که با ادبیات روز که گرایش نسل نوی ما است هماهنگ باشند تا بتوانیم تولیداتی هم در شبکه‌های اجتماعی و هم در محصولات کاغذی ایجاد کنیم و کم‌کم گرایش نسل نو را به سمت کتاب‌ و کتاب‌خوانی بالا ببریم.
انصاری در توضیح دومین پیشنهادش، به متولیان تولیدات فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: ما الگوهای بسیار غنی و ارزشمندی در تاریخ خودمان داریم. کار روی این الگوها با ادبیات جدید و در قالب‌های جدید مثل انیمیشن یا پیام‌های فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی برای کودکان و نوجوان می‌تواند موثر باشد. شاید با این کار بتوانیم در سال‌های آینده برای رفع خلا به وجود آمده مثل تیراژ زیر هزار عنوان کتاب‌ها چاره‌ای بیندیشیم و عطش کتاب‌خوانی را در جامعه به وجود بیاوریم.
او تاکید دارد که کودکان و نوجوانان که نسل آینده‌ساز ما هستند باید از آسیب فرهنگی در امان باشند: با تولیدات زیبا و خوب می‌توانیم نسل نو و هم‌چنین کلیه‌ی طبقات اجتماعی را با کتاب و کتاب‌خوانی آشتی دهیم.
غلامرضا انصاری در ادامه‌ی این بخش از سخنانش، می‌افزاید: در کمیسیون فرهنگی شورای شهر برای بهبود وضعیت کتاب‌خوانی در قالب خانه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سراها مطالعاتی جدی شروع شده است. امیدواریم که در قالب‌های نمایش، طنز و دیگر تولیدات فرهنگی، سهم مدیریت شهری را در رابطه با کتاب و کتاب‌خوانی و آشتی نسل جدید با کتاب ادا کنیم.
عضو شورای شهر پایتخت در همین‌حال به بحث یک‌پارچه‌سازی کتاب‌خانه‌ها و ایجاد شرایط مناسبی که بتواند این آشتی‌دهی را ممکن کند، اشاره کرده و می‌گوید: حضور کتاب در همه‌ی عرصه‌های زندگی مثل مترو، اتوبوس، مساجد، مصلاها و ورزشگاه‌ها تاثیرگذار خواهد بود. به نظر من در هر جایی که امکانش باشد با ایجاد کتاب‌خانه‌های ثابت و سیار و در دسترس گذاشتن انواع محصولات فرهنگی می‌توانیم تا حدودی مشکلات کتاب‌خوانی را حل کنیم. در این زمینه، هم شورای شهر و مدیریت شهری به صورت جدی اقداماتی در دست انجام دارند.
هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان از 18 تا 24 بهمن‌ماه در قالب یکی از برنامه‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد گرامی‌داشت دهه‌ی فجر در دو بخش جشنواره و اهدای جوایز کتاب‌های برتر در ده رشته و بخش نمایشگاهی به مدت یک‌هفته در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.