مخاطبان را در معرض کتاب قرار دهیم

نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان کانون باید پایه‌ای باشد که بتوانیم در سال‌های آینده این نمایشگاه تخصصی را به عنوان برند و یک رویداد مهم در کشور تلقی کنیم.

علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حاشیه‌ی افتتاحیه‌ی برگزاری هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان گفت: نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان در چند دوره‌ی گذشته‌ی جشنواره برگزار نشد، بر همین اساس امسال بعضی از ناشران به دلیل این‌که سابقه‌ی چندساله‌ی تعطیلی این بخش، در ابتدا با تردید شرکت کردند. ولی حضور 47 ناشر در اولین سالی که مجددا این کار را شروع کردیم اتفاق خوبی است و امیدوارم پایه‌ای باشد که بتوانیم در سال‌های آینده نمایشگاه کتاب کودک را به عنوان برند(نشان فرهنگی) مطرح کنیم.
مدیرعامل کانون در مورد مشکل عرضه‌ی کتاب کودک در سطح کشور گفت: مردم شاید بخواهند کتاب‌خانه‌ی کوچکی در منازل خود تشکیل دهند؛ درهمین راستا بخشی از هدایا می‌تواند به شکل کتاب باشد، به عنوان مثال می‌توان در اعیاد و جشن تولدها کتاب هدیه داد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: خرید کتاب می‌تواند هم به منظور نگه‌داری آن در منزل باشد و هم این‌که بچه‌ها در فضای کتاب‌خانه‌ای زندگی کنند.
این مدیر فرهنگی کشور به نقش دولت اشاره کرد و گفت: دولت شاید نتواند اقدام خاصی برای ارزان‌ شدن کتاب انجام دهد، ولی می‌تواند تسهیلاتی برای انتشار کتاب توسط ناشران فراهم کند که مردم قدرت خرید داشته باشند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه کتاب کانون و نمایشگاه کتاب بین‌المللی تهران را تهییج و تسهیل‌کننده خرید کتاب از سوی مردم عنوان کرد و افزود: معمولا نخریدن یک کالا، صرفا به دلیل مشکل اقتصادی نیست، بلکه ممکن است مردم از وجود آن کالا خبر نداشته باشند یا به آن دسترسی نداشته باشند. به همین دلیل وقتی مردم به فروشگاه‌های بزرگ می‌روند دست پر برمی‌گردند؛ یعنی چشم‌شان کالا را می‌بیند و احساس نیاز می‌کنند و آن را می‌خرند.
او معتقد است که در مورد کتاب هم باید این فضا را ایجاد کنیم که مردم را در "معرض کتاب" قرار بدهیم تا آن را ببینند و ارتباط روحی پیدا کرده و احساس نیاز به خرید کتاب پیدا کنند؛ همین نمایشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه موثر باشند.
حاجیان‌زاده در حاشیه‌ی افتتاح نمایشگاه هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان که از شنبه 18 تا جمعه 24 بهمن در کانون برپاست، در مورد وضعیت و کیفیت این رویداد گفت: این دوره از نمایشگاه را نسبت به سال‌های گذشته که عملا بخش جنبی جشنواره تعطیل یا کم‌رونق بود، مبارک می‌دانم و معتقدم در کنار جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند به گسترش فرهنگ مطالعه و حضور کتاب در زندگی مردم کمک کند.
حاجیان‌زاده با اشاره به رایگان بودن غرفه‌های نمایشگاه امسال، تاکید کرد: به خاطر فرهنگ‌سازی، این غرفه‌ها را به‌طور رایگان در اختیار تمامی ناشران داوطلب قرار دادیم؛ چراکه کانون می‌خواست از کتاب و ناشر کودک و نوجوان حمایت کند.
مدیرعامل کانون در خصوص پیش‌بینی برپایی نمایشگاه‌های مشابه در استان‌ها نیز گفت که بسیاری از ناشران تخصصی در تهران هستند، اما اگر در استانی ناشران محلی بخواهند نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان نیز برگزار شود، اتفاقی مبارک است که باید از آن حمایت کرد. او گفت که ما هم بررسی می‌کنیم که چه‌قدر ناشران از حضور خودشان در استان‌ها استقبال می‌کنند.
هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان در قالب دو بخش معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز و بخش نمایشگاه کتاب با حضور 47 ناشر تخصصی کتاب‌های کودک و نوجوان به مدت یک‌هفته در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران درحال برگزاری است.