کتاب‌خوانی دسته‌جمعی، راهی برای گسترش مطالعه

عضو شورای شهر تهران می‌گوید که باید کتاب‌خوانی برای بچه‌ها جاذبه داشته باشد؛ مثلا می‌شود کتاب‌خوانی دست‌جمعی را گسترش داد و معلم یا دانش‌آموزان به صورت دنباله‌دار بعضی کتاب‌های مناسب این بازه‌ی سنی را برای گروه بخوانند.

احمد حکیمی‌پور، در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون به خاطره‌ای شخصی اشاره می‌کند و می‌افزاید: یادم است کلاس پنجم ابتدایی که بودم، چون زمستان‌های سختی در منطقه‌ داشتیم، زنگ ورزش نمی‌توانستیم بیرون برویم. معلم در آن ساعات برای ما کتاب‌هایی می‌خواند و ما هم مطالب آن را دنبال می‌کردیم. مثلا "سپید دندان" را به صورت سریالی می‌خواند که در ذهن ما باقی ماند. انس با کتاب در ما، این‌طور شکل گرفت.
این عضو شورای شهر پایتخت می‌گوید: در شورای شهر در رابطه با گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی همواره سیاست تشویقی داشته‌ایم. کار ما تصویب این برنامه‌ها است و در قالب برنامه‌ی پنج ساله‌ی دوم شهرداری که ابتدای دوره‌ی چهارم به تصویب رسید، در بخش فرهنگی و اجتماعی شهر تهران این موارد را لحاظ کرده‌ایم. طبیعتا بحث آموزش و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی هم جزو برنامه‌های ما است که از طریق معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در سطح مناطق و شهرداری مرکز دنبال می‌شود.
او می‌افزاید: در زمینه‌ی تاسیس کتاب‌خانه‌ها و خرید و توزیع انبوه کتاب‌هایی که منفعت عامه دارد و به اهداف شورای شهر و شهرداری در زمینه‌ی آموزش‌های شهروندی کمک می‌کند هم فعال بوده‌ایم.
این فعال مسایل شهری به قرار دادن کتاب کودک در سبد خرید خانواده‌ها اشاره و تاکید دارد که باید فرهنگ‌سازی شود؛ فرهنگ مکتوب در کشور ما روز‌به‌روز دارد ضعیف می‌شود. در عصر نویی هستیم و می‌شود گفت وارد دنیای تکنولوژی جدید شده‌ایم، سوال این است که چه‌طور می‌شود انس با کتاب را ادامه داد؟ به نظر من جواب آن برمی‌گردد به آموزش‌هایی که باید از سطح دبستان شروع شود. بر اساس تجربیات اثرگذار دوران کودکی خودم، پیش‌نهادم این است که در مدارس ساعتی به خواندن کتاب توسط معلم یا خود دانش‌آموزان اختصاص داده شود.
حکیمی‌پور در حاشیه‌ی برگزاری هفدهمین جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان در تهران می‌گوید: در شورای شهر و شهرداری ما همیشه اعتباراتی معین کرده‌ایم که کتاب‌ها خریداری و در دست‌رس مردم قرار بگیرد. مثلا در متروها و زمانی هم در اتوبوس‌ها کتاب‌های کوچکی که مناسب مسیرهای درون‌شهری بود، قرار می‌گرفت.
این نمایشگاه با حضور 47 ناشر کودک و نوجوان در خیابان حجاب تهران برگزار شده و تا جمعه 24 بهمن همه‌روزه از 9 صبح تا 7 بعدازظهر ادامه دارد.
وی هم‌چنین می‌گوید در حال حاضر قانون، تجهیز و نگه‌داری کتاب‌خانه‌های تهران را به شهرداری واگذار کرده است و بخش بزرگی از هزینه‌ها به عهده‌ی شهرداری است. شهرداری و شورا کمکی که باید بکنند را انجام می‌دهند ولی گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در بین خانواده‌ها و متن جامعه را هنوز نمی‌بینیم.
وی در توضیح دلایل عدم گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی علی‌رغم کارهای صورت‌گرفته، می‌گوید: یکی از این عوامل برمی‌گردد به طبیعت زندگی امروزی که پر استرس و پر شتاب است. کتاب فراغتی می‌خواهد که در زندگی‌های امروزی کم است و باید برای این چاره‌ای اندیشید. اما بچه‌ها چون زمان بیشتری دارند، راحت‌تر می‌توانند با کتاب انس بگیرند و بعد از آن عادت کتاب‌خوانی با آن‌ها می‌ماند. پس ما باید از سنین پایین و مدارس شروع کنیم وگرنه کتاب گذاشتن در اتوبوس، مطب پزشکان و آرایش‌گاه‌ها تفننی است و  هدفی که از مطالعه دنبال می‌شود به دست نمی‌آید.
او البته تصریح می‌کند که این کارها کمک می‌کند به آشتی مردم با کتاب و کتاب‌خوانی و این کارها را به لحاظ تبلیغاتی و ایجاد ارتباط، مفید می‌دانم ولی نمی‌تواند اثرگذاری پایدار داشته باشد.