نمایشگاه‌های کتاب باید دایمی شود

عبدالحسین مختاباد می‌گوید که برای قرار گرفتن کتاب در سبد خرید خانواده‌ها، علاوه بر فرهنگ‌سازی، امکانات لازم نیز باید تامین و نمایشگاه‌های کتاب دایمی شود.

این عضو شورای شهر تهران، در عین حال تاکید دارد که خریدن کتاب، بخش‌نامه‌ای نیست و باید در فرهنگ جامعه نهادینه شود.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این موسیقی‌دان در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره و نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان، در سخنان خود تاکید دارد که فرهنگ‌سازی باید در مدارس یا توسط نهاد‌هایی مثل صدا و سیما انجام شود و بچه را از کودکی به کتاب عادت دهند تا خرید کتاب بخشی از زندگی او شود.
مختاباد تصریح می‌کند که این کار فرهنگی، باید از مهد کودک‌ها و مدارس شروع شود و رسانه‌ها، مطبوعات و رادیو تلوزیون هم بچه‌ها را به خواندن کتاب تشویق کند.
وی می‌گوید: من معتقدم که نخبگان جامعه، اساتید دانشگاه‌ها، نویسندگان و خود کانون پرورش فکری باید با ما {شورای شهر} در تماس باشند، طرح‌هایشان را بدهند تا آن‌ها را بررسی و در صورت تایید به صورت لایحه تصویب کنیم.
پیش از این، در زمان برپایی هفته‌ی ملی کودک در مهرماه، مدیرعامل کانون در جلسه‌ی شورای شهر حضور یافت و ضمن ارایه‌ی گزارش، خواستار توجه جدی‌تر مدیریت شهری به فعالیت‌های مربوط به کودکان و نوجوانان شد.
در همین حال، عضو شورای شهر پایتخت می‌گوید، ما نمی‌توانیم در تمام زمینه‌ها صاحب‌نظر باشیم. بلکه باید بانک اطلاعاتی ایجاد شود و نهادهای مختلف مثل وزارت فرهنگ و ارشاد، صدا و سیما، دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش نیازهای خودشان را به شورای شهر بدهند، تا شورای شهر آن‌ها را بررسی و تصویب کند تا بودجه‌ و فضای لازم را در اختیارشان قرار گیرد.
سید عبدالحسین مختاباد در مهم‌ترین بخش سخنانش می‌گوید: در ارتباط با اختصاص فضاهای شهری به کتاب و کتاب‌خوانی هم الان نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود ولی پیشنهاد ما در شورای شهر این بود که نمایشگاه‌ها باید دایمی شود. در این زمینه هماهنگی‌های لازم در حال انجام است تا نمایشگاه دایمی کتاب در باغ کتاب دایر شود و مردم بتوانند در تمام طول سال به این نمایشگاه بروند. چراکه این فضا، هم تفریح و گشت فرهنگی است، هم باعث تقویت اقتصاد کتاب می‌شود و هم خرید کتاب به عنوان یک فرهنگ مثبت در جامعه رشد می‌کند.
مختاباد با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته، تصریح دارد که تمام اعضای شورای شهر در رابطه با کار فرهنگی و کمک به مسایل فرهنگی در جامعه هرگز ذره‌ای تردید نداشته‌اند، بنابراین می‌شود روی همراهی این شورا در حوزه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی حساب کرد. او می‌گوید: هر جا که به کار فرهنگی، هنری و اقتصاد فرهنگی‌هنری نیاز کمک شود همه‌ی ما در شورا با دست باز امضا کرده‌ایم و در این زمینه‌ها اصلا فکر نکرده‌ایم که چه بودجه‌ای است.
این عضو شورای شهر تهران هم‌چنین گفت که شهرداری تهران  سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه‌ی کارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فرهنگی در ایران انجام داده است.