زنگ مطالعه در مدرسه، نیاز اصلی حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان است

یک نویسنده‌ی آثار دینی برای کودکان و نوجوانان، ترجمه‌ی آثار به زبان‌های دیگر را لازمه‌ی کیفیت‌بخشی به حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان ایران می‌داند.

مجید ملامحمدی نویسنده و شاعر که آثار زیادی در حوزه‌ی ادبیات دینی برای کودک و نوجوان خلق کرده، با اشاره به کیفیت آثار تالیفی ایرانی به‌ویژه در حوزه‌ی دینی، ضروری می‌داند که جهت ارتقای هرچه بیشتر این حوزه ترجمه و معرفی این آثار در کشورهای عربی و مسلمان در دستور کار قرار گیرد.
ملامحمدی در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان به اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید: با توجه به وضعیت کتاب کودک و نوجوان در کشورهای همسایه و کشورهای عرب زبان، می‌توانم بگویم که ایران در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد اما بسیاری از آثار فاخر ما به دلیل عدم ترجمه و چاپ، ناشناخته باقی می‌ماند.
او تاکید خود را بر روی کتاب‌های دینی این حوزه گذاشته و می‌افزاید: در حوزه‌ی دین ضروری است که متولیان فرهنگی و نهادهای دینی وارد عمل شوند و نویسندگان خوب و توانمند را به کار گیرند. چراکه قطعا این نویسندگان با جان و دل در حوزه‌ی اخلاق و دین کار خواهند کرد. با این حال آن‌چه سبب خواهد شد که کتاب کودک و نوجوان در سال‌های پیش رو قدم‌های محکم‌تری بردارد دسترسی به منابع معتبر و دارای ماخذی است که مستند و مورد اعتماد در برداشت‌های علمی تاریخی و دینی باشند.
او اگرچه حضور بیش از اندازه‌ی کتاب‌های بازاری را آسیب جدی در حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان می‌خواند، اما ابراز امیدواری می‌کند که ناشران فرهنگی بتوانند در تولید و عرضه‌ی کتاب، قدم‌های موثرتری بردارند و رقیبی جدی برای ناشران بازاری باشند تا آثاری فاخر در اختیار خردسالان تا نوجوانان قرار بگیرد.
ملامحمدی در پاسخ به این سوال که راهکار ورود کتاب به سبد خرید خانواده‌ها چیست می‌گوید: بدون شک صدا و سیما و آموزش و پرورش نهادهایی هستند که می‌توانند گام موثری را در این زمینه بردارند. اگرچه خانواده و بستر فرهنگی نیز در این امر موثرند اما کودک در معرض تبلیغات تلویزیونی و شبکه‌هایی است که آنها را جذب می‌کند ولی برای جذب او به سمت کتاب نمی‌کوشد.
این شاعر و روزنامه‌نگار حوزه‌ی کودکان می‌گوید: اگر برنامه‌هایی تحت عنوان زنگ کتاب در تلویزیون ساخته شود و اگر آگاه باشیم که کودک در طول روز و در مدرسه همان‌طور که توان مالی برای خرید تنقلات مضر دارد در صورت روبه‌رویی با کتاب می‌تواند خریدار احتمالی کتاب هم باشد، شیوه‌ی ورود کتاب به سبد خانواده از طریق خود کودکان را باور خواهیم کرد.
او تاکید دارد که تا زمانی که کودک نیاموزد که در کنار کتاب درسی امکان استفاده از سایر کتاب‌ها را نیز دارد، قطعا در هیچ‌جا لزوم وجود کتاب در زندگی‌اش را احساس نخواهد کرد. ملامحمدی می‌گوید:‌ من معتقدم ابتدا بایستی کتاب به این شیوه وارد خانواده شود. پس از آن قطعا خانواده سعی در انتخاب کتاب بهتر و کتاب مناسب برای کودک و پس از آن کتاب مناسب برای خود خواهد کرد.
نمایشگاه کتاب به مدت یک‌هفته از 18 تا 24 بهمن و در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب و نوجوان در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه و جشنواره یکی از برنامه‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد گرامی‌داشت دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی است که به میزبانی کانون در تهران برپا شده و همه‌روزه پذیرای خانواده‌هاست.