حضور کتاب کودک، در متروی تهران گسترش می‌یابد

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی متروی تهران از گسترش حضور و معرفی کتاب کودک و نوجوان در ایستگاه‌ها و تلویزیون‌های مترو خبر داد.

محمد صائبی، درباره‌ی انگیزه‌ی متروی تهران برای ورود به تبلیغ و معرفی کتاب‌های کودکان، به تعامل و توافق با کانون اشاره کرد و گفت: ابتدا در راستای تعامل بین روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان‌ و نوجوانان و معاونت فرهنگی اجتماعی متروی تهران دیداری انجام شد که در آن ظرفیت‌های هر دو مجموعه را شناسایی کردیم و نتیجه گرفتیم که نیاز است کانون در حوزه‌ی تخصصی به مردم تهران معرفی شود. این کار مخصوصا باید در جاهایی که مملو از جمعیت است انجام شود.
این مسوول متروی تهران که در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان سخن می‌گفت، افزود: با توجه به این‌که هر روز در متروی تهران دو و نیم تا سه میلیون نفر در حال رفت و آمد هستند، این محل بستر مناسبی برای تبلیغ ارزش‌های فرهنگی به حساب می‌آید. یکی از این موارد مناسب برای تبلیغات، کانون پرورش فکری است که نقش مهمی در سرنوشت کودکان و نوجوانان ما به عهده دارد.
بر اساس این گزارش، متروی تهران امسال پوستر جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان را طی یک‌هفته در تمامی ایستگاه‌ها و تلویزیون‌های مجموعه ‌قطارهای تهران به نمایش گذاشت تا خانواده‌ها را از برنامه‌ها و نمایشگاه این جشنواره باخبر کند.
صائبی به حساسیت معاونت فرهنگی‌اجتماعی متروی تهران در بحث ترویج مطالعه تاکید کرد و با اشاره به 86 ایستگاه فعلی به عنوان بزرگ‌ترین خط خاورمیانه، گفت: نگاه ما به بحث کتاب‌خوانی کاملا ریشه‌ای است. عقیده‌ی ما این است که برای ترویج کتاب‌خوانی باید ابتدا بستر آن را مهیا کنیم. شعار ما در معاونت فرهنگی "شهر زیرزمینی ناب" است. متروی تهران با توجه به تعداد ایستگاه‌ها و مسافری که در آن رفت‌وآمد می‌کنند بستر مناسبی است برای عرضه‌ی کتاب، معرفی کتاب و اختصاص فضا برای کتاب‌فروشی، همراه با ارایه‌ی تخفیف.
او تصریح کرد که این حرکت در حال انجام است و گفت: برای مثال کتاب‌های مختلف با حضور نویسندگان در ایستگاه‌های ما رونمایی می‌شود. به تازگی هم طی تعاملی که با کانون پرورش فکری داشته‌ایم می‌خواهیم کتاب‌های کودکان ‌و نوجوان را در ایستگاه‌ها و تلویزیون‌های مترو معرفی کنیم و عرضه‌ی آن‌ها را در مترو گسترش بدهیم.
امسال سازمان زیباسازی شهر تهران نیز بیلبوردهای جشنواره‌ی کتاب کودک ‌و نوجوان را در مناطق مختلف پایتخت نصب کرده است.
صائبی در همین زمینه گفت: دستور شهردار تهران در نگرش جدید شهری، تبدیل نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی است. هدف این است که از تمام ظرفیت‌ها برای معرفی و اشاعه‌ی فرهنگ در سطح جامعه و شهرمان استفاده کنیم. براساس شعار ما جامعه‌ای خوش‌بخت است که بتواند فرهنگ خودش را تبلیغ کند و در اختیار همه بگذارد.
این مدیر متروی تهران گفت: من فکر می‌کنم با نگاه جدید مدیریت شهری می‌توانیم بستر مناسبی برای سبد کالای فرهنگی خانواده‌ها محیا کنیم.
او با اشاره به لزوم پایدارسازی حرکت‌های این‌چنینی هم گفت: در متروی تهران مکان‌های ثابتی داریم برای فروش کتاب با تخفیف ویژه، که در مناسبت‌های ملی و مذهبی مثل دهه‌ی فجر هم کتاب‌ها با تخفیف بیشتری به فروش می‌رسد. برنامه‌ی دیگر ما معرفی کتاب است که در آن کتاب‌های مطرح یا تازه انتشار یافته را معرفی می‌کنیم و حتی خلاصه‌ای از آن‌ها را به مردم می‌دهیم که در صورت نیاز آن را بخرند.
او افزود: طرح دیگر، "کتاب مترو" است که تا چند روز دیگر برنامه‌ریزی آن را انجام می‌دهیم تا بتوانیم برای سال 94 هم کتاب مترو و هم نذر فرهنگی داشته باشیم. چراکه افرادی به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند کتاب‌های مطالعه‌ شده‌ای دارند و نیاز است جایی باشد که بتوانند آن‌ها را با دیگران تعویض کنند. از آن‌جا که کار فرهنگی در مترو با جدیت پی‌گیری می‌شود قصد داریم مکان‌هایی برای این کار در نظر بگیریم.
این معاون فرهنگی اجتماعی متروی تهران، با اشاره به تخصصی بودن امر کتاب در کانون پرورش فکری، برای اشاعه‌ی فرهنگ مطالعه در "شهر زیرزمینی ناب"، و همکاری با کانون پرورش فکری اعلام آمادگی کرد.
لازم به ذکر است که این مسوول شهری در سومین روز نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان که با حضور 47 ناشر در خیابان حجاب تهران برگزار شده است، از تازه‌ترین آثار منتشرشده برای بچه‌ها بازدید کرد.