در تولید کتاب کمیت بر کیفیت پیشی گرفته است

دبیر هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان گفت که در تولید آثار مناسب برای این گروه سنی، به جای توجه صرف به "خواست کودکان" باید به "نیاز کودکان" نیز توجه کرد.

جواد محقق در مراسم تقدیر از برگزیدگان این جشنواره، تصریح کرد که کار برای کودکان، به شرط صحت و سلامت و درستی، سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است، که همه از جمله خانواده‌ها، اولیای مدارس، برنامه‌ریزان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی‌ در آن سهیم اند و هیچ نهاد و گروهی، حق تخطّی از آن را ندارد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این روزنامه‌نگار و دبیر هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان در سخنانی تاکید کرد: مایه‌ی تأسف است که بازار خرید کودکانه‌ها و کودکان، تنها به سودای سرمایه رونق بیابد و پسند کودکانه بر نیاز کودکان پیشی گیرد و این کار تا بدانجا پیش رود که حتی بازار کتاب کودکان هم به چشم دکانی دو نبش و رنگارنگ، به گونه‌ای گول ‌زننده درآید.
او ضمن انتقاد از گروه‌های صنفی و مراکز دولتی به خاطر توجه به آمارها و کمیت، ضعف کیفی آثار این حوزه را محصول همین دیدگاه دانست و خواستار اصلاح آن شد.
دبیر جشنواره تاکید کرد که در همه‌ی زمینه‌های مربوط به کودکان، از ارشاد تا انجمن‌های تخصصی مانند نویسندگان کودک و نوجوان، و از مطبوعات و رسانه‌ها تا خانواده‌ها، همه به دنبال عدد و آمار هستند و این مساله ضعف بزرگی است که در این میان، کودک است که بی‌نصیب از کالای فرهنگی مانده است.
جواد محقق گفت که با این وضعیت، جشنواره‌ها عموما میوه‌چینان آخر فصل اند و نتایج این تولیدات را فقط رصد می‌کنند و نمی‌توانند تغییر چندانی در این مسیر ایجاد کنند. او گفت: سلامت این فضا، بیش از هر کس، نیازمند درک و درایت، و قصد و همت اصلاح‌گری دلسوزانی از همین قبیله است که بی‌ترس از هیاهوهای رسانه‌ای، و به دور از حساب‌گری‌های فرصت‌طلبانه‌ی سیاسی و مالی و اداری، تنها به عشق فرزندان این مرز و بوم، و در تعاملی دوسویه با منتقد و مخاطب، دل به دریای تغییر نگرش‌ها بزنند و در خلوتی سرشار از اندیشه‌ی همگان، به تولید بپردازند.
وی پیشنهاد کرد که اصحاب رسانه، سرنوشت خواهران و برادران کوچک و فرزندان دلبند خویش را ضمیمه‌ی قلم‌شان کنند و حس و حال فرهنگی این عرصه را با فضای پر حاشیه‌ی ورزش و سیاست یکی نگیرند.
امسال از میان 1039 کتاب رسیده به جشنواره، 316 کتاب به بخش نوجوان و 637 اثر به حوزه‌ی کودکان اختصاص داشت. هم‌چنین بیشترین کتاب‌های رسیده در زمینه‌ی داستان ترجمه‌ی کودک با 176 عنوان و داستان تالیفی کودک با 159 اثر و کم‌ترین کتاب‌ها در موضوع زندگی‌نامه‌ی نوجوان با 9 کتاب و نمایشنامه‌ی نوجوان با 7 کتاب بود.