کتاب، امن‌ترین پناهگاه کودکان است

مدیرعامل کانون در آیین اختتامیه‌ی جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان به ضرورت ترویج کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوانان اشاره و تاکید کرد که اگرچه بارها درباره‌ی اهمیت مطالعه به‌طور عام و کتاب‌خوانی ‌به‌صورت خاص صحبت شده، اما این توجه برای مخاطبان کودک و نوجوان کم‌رنگ بوده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا حاجیان‌زاده دلایل صحبت در مورد اهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی را این‌طور برشمرد که در روزگاری که کودکان و نوجوانان ما با حجم بزرگی از اطلاعات روبه‌رو هستند، اطلاعاتی که به شکل غیرفعال دریافت می‌کنند، و فضا و امکانی برای استقلال فکری آنان وجود ندارد، و در دوره‌ای که امکان آشنایی حسی کودکان با طبیعت کاهش یافته، بازی‌ها اغلب آماده در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و کودکان مانند گذشته نظم‌پذیری، اداره‌ کردن و سازمان‌دهی و مهارت تصمیم‌گیری را نمی‌آموزند، این امر بیش از پیش ضروری می‌نماید.
این مدیر فرهنگی هشدار داد که کودک امروز خیلی زود کودکی را ترک می‌کند و احساس دانستن همه‌چیز، تمام احساس شگفتی و کنجکاوی او را مخدوش می‌کند؛ احساس شگفتی و کنجکاوی‌ای که می‌تواند او را به سوی علم و خلاقیت راهنمایی کند.
حاجیان‌زاده به آسیب‌های دنیای مدرن اشاره کرد و ادامه داد: تلاش خانواده‌ها و مربیان از مهدکودک تا دبیرستان در انباشت اطلاعات علمی در ذهن کودکان و نوجوانان از یک‌سو، و نقش رایانه‌ها و دنیای مجازی از سوی دیگر، ارتباط کودکان و نوجوانان را با دنیای واقعی به‌خصوص جامعه‌ی انسانی محدود کرده است. اما آن‌دسته از افراد که به نیازهای کودکان و نوجوانان اشراف بیشتری دارند، مطلع اند که کتاب، امن‌ترین پناهگاه برای کودکان و نوجوانان است.
وی در اهمیت کتاب‌خوانی تصریح کرد که اهمیت این کتاب‌خوانی زمانی روشن می‌شود که بدانیم اگر عشق به مطالعه از کودکی در ذهن پدید نیاید، و مطالعه به یک نیاز معنوی و درونی تبدیل نشود، ذهن او در جوانی تهی خواهد شد و ممکن است در سیر تنزل پیش برود.
او به تعامل سلامت جامعه و فرد اشاره و تاکید کرد که پدران و مادران و آموزگارانی که درک درستی از وظایف خود در پرورش آینده‌ی فرزند دارند، ایجاد عادت به مطالعه و انگیزه‌ی خواندن را راهی غیر‌مستقیم برای پاسخ به نیازهای روحی و پر کردن خلاء‌های موجود می‌دانند، و از این راه به پرورش نسل آینده می‌پردازند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین تقدیر از کتاب‌های برتر هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان هم‌چنین به شیوه‌های مرسوم کتاب‌خوانی و ضرورت آغاز آن از سنین پایین اشاره کرد: تجربه نشان داده است که بچه‌ها از همان سنین پایین از تماشای تصاویر اشیا و وسایل اطراف‌شان لذت می‌برند و اگر کتاب تصویری در اختیار آن‌ها قرار بگیرد به تماشای مکرر آن دست می‌زنند. باید اجازه داد که کتاب نیز مانند اسباب‌بازی مونس کودکان باشد. اولین گامی که والدین برای ورود به دنیای ادبیات و کتاب برمی‌دارند، بازی با کتاب در کنار بازی با اسباب‌بازی است.
حاجیان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که هستند نوجوانانی که به شعر علاقه ندارند، چراکه در کودکی برای آن‌ها شعرخوانی نشده است. باید دانست که داستان‌های ساده و سالم مادرها و گاهی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها وسیله‌ای برای جلب کودکان به سمت کتاب است.
در این مراسم، جواد محقق، دبیر جشنواره نیز در سخنانی، تاکید کرد که هزینه برای تعلیم و تربیت نونهالان، پس‌انداز برای بهره‌‌برداری از نیروی انسانی کشور در آینده است.
این شاعر و روزنامه‌نگار تصریح کرد که در تولید کتاب، باید علاوه بر "پسند کودکان" به "نیاز کودکان" نیز فکر کرد.
در این مراسم، هم‌چنین از برترین نویسندگان، مترجمان و تصویرگران در چندین رشته با اهدای لوح زرین، دیپلم افتخار و هدایای نقدی تقدیر شد.
هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان امسال درحالی برگزار شد که نمایشگاه بخش جنبی آن، با حضور بیش از 47 ناشر تخصصی به مدت یک‌هفته کتاب‌های مناسب بچه‌ها را با تخفیف‌های مختلف عرضه کرده است. این نمایشگاه هرروز از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری خیابان حجاب تهران دایر است.