در فعالیت‌های فرهنگی، رقبا را جدی بگیریم

در دوره‌ای از کتاب کودک و نوجوان، ما رقیب چندانی نداشتیم و هر کاری که انجام می‌دادیم به نوعی مخاطب داشت، اما امروز دوره‌ای پیش آمده که ما رقبای بسیاری داریم.

محمود سلیمانی، مشاور مدیرعامل در امور ایثارگران و سرپرست اداره‌کل کانون خراسان رضوی در حاشیه‌‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان با اشاره به این‌که فعالیت‌های فرهنگی که با محوریت اطلاع‌رسانی و ابلاغ برنامه به مخاطبان انجام می‌شوند، می‌توانند در جامعه مفید و موثر باشند، گفت: مهم این است که ما این برنامه‌ها را با چه ساز و کار و گستردگی و شرایطی انجام می‌دهیم. بنابراین اصل برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان نیز می‌تواند مفید و پرثمر باشد.
وی در این زمینه ادامه داد: در دوره‌ای از کار در حوزه‌ی کودکان، کانون رقیب چندانی نداشت و هر کاری که انجام می‌دادیم به نوعی مخاطب داشت، اما امروز دوره‌ای پیش آمده که ما رقبای بسیاری داریم. در سایر عرصه‌ها هم همین‌طور است. به عنوان مثال ما در عرصه‌ی خودروسازی هم در حال حاضر شرکت‌های بزرگی یکه‌تاز میدان هستند چون رقیب جدی داخلی ندارد، اما اگر قرار بود شرکت‌های خارجی با آن‌ها رقابت کنند، مطمئنا وضعیت این شرکت‌ها خیلی عقب‌تر از چیزی بود که در حال حاضر هست.
سلیمانی اضافه کرد: متاسفانه ما خیلی رقیب را جدی احساس نمی‌کنیم و کاری را انجام می‌دهیم که از رقبایمان کم‌رنگ‌تر و کم‌رنگ و لعاب‌تر است و به همین خاطر است که آن‌گونه که باید و شاید اثرگذار نمی‌شود.
مشاور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به این‌که نیازسنجی مخاطبان از مهم‌ترین محورها در برگزاری جشنواره‌ها و سایر فعالیت‌های فرهنگی است، گفت: اغلب این‌طور است که نیازسنجی مخاطب و توجه به خواسته‌ی او، دارد کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد و متناسب با این نیاز عمل نمی‌شود.
سرپرست کانون خراسان رضوی هم‌چنین افزود: اگر برنامه‌های فرهنگی تنها جنبه‌ی نمایشی داشته و عناصر اصلی در آنها لحاظ نشود، به هیچ عنوان مفید و موثر نخواهد بود.
او گفت که اگر ما اطراف‌مان را از برنامه‌هایی که خیلی محتوا و خاصیت ندارند، پر کنیم، این برنامه‌ها نه‌تنها از نظر بصری هم جذاب نخواهند بود بلکه موثر هم واقع نمی‌شوند.
مشاور مدیرعامل کانون گفت که تعدد برنامه‌ها لزوما به معنای مفید و موثر بودن‌شان نیست؛ درواقع باید کیفیت، نحوه‌ی ارایه، نیاز مخاطب و شرایط اجتماعی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی لحاظ شود.