جسارت داستانی، نیاز یک روح کودکانه

آینده‌ی روشن ادبیات کودک و نوجوان نیازمند جسارت نویسندگان امروز در نوشتن، و بازگشت به عواطف انسانی کودک است.

لاله جعفری نویسنده و روزنامه‌نگار کودک و نوجوان، آینده‌ی کتاب کودک و نوجوان در ایران را امیدوارکننده دانسته و تفاوت نسل کنونی نویسندگان با نویسندگان نسل قبلی را در این توفیق، موثر عنوان می‌کند. او می‌گوید: در نسل جدید نگاه‌های رو، بدون چالش و بدون جسارت نسل قبل کم‌رنگ‌تر شده است و نسل جدید با جسارت به جلو پیش می‌رود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، او ضمن مفید دانستن این تفاوت‌ها معتقد است که بایستی هوشمندانه به نکات منفی این نسل نیز پرداخت و فراموش نکرد که گاهی نویسندگان نسل جدید از خط و خطوط و حد و حدود روان شناسی کودک خارج می‌شوند، انگار که فراموش می‌کنند خواننده‌ی اصلی آنها یک روح کودکانه است.
جعفری در حاشیه‌‌ی تقدیر از برگزیدگان هفدهمین جشنواره‌‌ی کتاب کودک و نوجوان، با اشاره به نیمه‌ی خیر و شر کودک بیان کرد که نویسندگان نسل جدید بیشتر بر نیمه‌ی شر کودک متمرکز شده‌اند و ضروری است که آن‌ها با توجه به تجربه‌ی نویسندگان قبلی وجوه عاطفی انسانی کودک را در آثار خود پررنگ‌تر کنند. و آن‌چه که می‌تواند تضمین‌کننده‌ی پیشرفت ادبیات کودک و نوجوان در آینده باشد تلفیق این دو شیوه‌ی تفکر است.
جعفری این خوش بینی را تنها در حیطه‌ی تحولات داخلی جای داده و اشاره می‌کند که ما همواره از ادبیات غرب عقب‌تر هستیم و خوش‌بینی من تنها درباره‌ی تغییرات و تحولات داخلی کشور بوده است. به طور مثال تا چندسال قبل گروه سنی الف و ب از هم تفکیک نمی‌شدند اما حالا جشنواره‌ای برای کتاب‌های پیش‌دبستانی داریم و این تعیین مرز در کتاب‌های کودک و نوجوان و تفکیک آن‌ها گام مفید و قابل قیاسی با ده سال قبل است.
او دلیل این فاصله را شیوه‌های تربیتی و چارچوب‌های فرهنگی‌ای می‌داند که همواره در نوسان بوده‌اند: ما به عنوان نویسنده قادر نیستیم جسارت نویسنده‌ی خارجی را داشته باشیم؛ چراکه تربیت متفاوتی داشته‌ایم. بایدها و نبایدهایی در چارچوب فرهنگی برای ما وجود داشته و ما با آن‌ها شکل گرفته‌ایم. بنابر این حالا در قالب نویسنده نمی‌توانیم چارچوب‌های فکری خود را بشکنیم و به جسارتی برسیم که شخصیت‌های داستانی به آن نیازمندند و آن‌ها را برای مخاطبان جذاب می‌کند.
این نویسنده عقیده دارد که نسل جدید نویسندگان کودک و نوجوان، جسارت و نشاط را در آثارشان بازتاب خواهند داد.
هفدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان روز 24 بهمن 1393 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران به کار خود پایان می‌دهد.