آشتی خانواده‌ها با کتاب بر عهده‌ی بخش خصوصی است

یک شاعر و منتقد ادبیات کودک و نوجوان معتقد است که مساله‌ی کتاب و کتاب‌خوانی را نمی‌توان بدون بررسی عوامل مختلف از جمله شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ارزیابی کرد.

هادی خورشاهیان، در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان می‌گوید: مساله‌ی کتاب هم به تغییر و تحولات سایر زمینه‌ها چه در داخل کشور چه در سطح جهانی وابسته است و تاثیر مستقیم آن‌ها قطعا در وضعیت نشر و حتی ترویج کتاب‌خوانی موثر است.
این نویسنده‌ی رمان‌های نوجوان، که آثاری هم در زمینه‌های ادبیات طنز برای نوجوانان خلق کرده، در ادامه عنوان می‌کند که وضعیت کیفی و کمی کتاب در سال‌های آینده را در دوشاخه می‌توان مورد بررسی قرار داد: قطعا ظاهر کتاب و پدیده‌های نوین در این صنعت جهانی است و ما نیز تحت تاثیر تغییرات جهانی خواهیم بود، اما در ارزیابی بخش داخلی چه در حوزه‌ی متن و چه در حوزه‌ی کتاب‌سازی بنابر پیشرفت ده‌ساله‌ی اخیر، می‌توان آینده‌ی خوبی را برای کتاب، مخصوصا در حوزه‌ی کودک و نوجوان پیش‌بینی کرد.
هرچند او تاکید دارد که نباید فراموش کرد که ده سال قبل تعداد فرزندان بیشتر بود و حالا با کم شدن ازدواج‌ها و پایین آمدن تعداد فرزندان، قطعا از لحاظ تعداد مخاطبان کتاب‌های این گروه سنی، افزایشی نخواهیم داشت و چه‌بسا تعداد کتاب‌ها به دلیل عدم وجود مخاطب کم‌تر شوند.
این شاعر و نویسنده، برخلاف برخی نویسندگان دیگر معتقد است که بخش دولتی نمی‌تواند سیاست‌گذار ترویج کتاب و کتاب‌خوانی باشد: بگذارید با مثالی درباره‌ی کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری شروع کنیم. این نهاد تمام تلاش خود را برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی انجام می‌دهد و تعداد مراکز آن قابل تامل است. اما این پایگاه‌ها هنوز جایگاه واقعی خود را در خانواده‌ها پیدا نکرده‌اند. کتاب‌خوان واقعی کسی است که خود دست به خرید کتاب می‌زند و این نیاز را در زندگی‌اش احساس می‌کند. اگر عضو یک کتاب‌خانه پس از مطالعه‌ی کتاب‌های محدودی از یک نویسنده به دنبال دیگر آثار او باشد و دست به خرید بزند درواقع جریان اصلی کتاب‌خوانی شکل گرفته است. اما اغلب کتاب‌خوان‌های ما غیرفعال هستند. مخاطب فعال کسی است که در نمایشگاه‌های کتاب و در کتاب‌فروشی‌ها دیده شود و در چرخه‌ی کتاب نقشی را ایفا کند.
او می‌گوید که در این بخش تنها ناشران خصوصی هستند که می‌توانند در کتاب‌خوان کردن افراد فعال موثر باشند. همان‌طور که تا به حال بوده‌اند. آشتی خانواده‌ها با کتاب برعهده‌ی بخش خصوصی است و این بخش باید با سیاست‌گذاری راهی برای ورود کتاب به خانواده‌ها بیابد.
این درحالی است که برخی دیگر از نویسندگان، مجموعه‌ی مدیریت شهری، سیاست‌گذاران دولت، و آموزش و پرورش را مسوول سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه می‌دانند.
هفدهمین جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان امسال به مدت یک‌هفته با برپایی غرفه‌هایی رایگان، 47 ناشر تخصصی این حوزه را دعوت کرده است که آثار خود را به خانواده‌ها و دانش‌آموزان ارایه دهند. این نمایشگاه تا روز جمعه 24 بهمن در خیابان حجاب تهران برپاست.