سهم جشنواره‌ها در ترویج کتاب در حوزه‌ی کودک پررنگ‌تر است

سهم جشنواره‌ها در علاقه‌مند کردن عامه به کتاب، در حوزه‌ی کودک و نوجوان پررنگ‌تر است، چراکه بچه‌ها نسل نو هستند و با اقداماتی که دراین فضا انجام می‌شود، گرایش بیشتری به خرید و نگه‌داری و مطالعه کتاب پیدا می‌کنند.

عباسعلی دانا‌فر، مدیرکل کانون استان یزد در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان با اشاره به این‌که وضعیت کتاب و کتاب‌‌خوانی در میان آحاد مختلف مردم مناسب نیست، گفت: بحث کاهش سرانه‌ی مطالعه نه‌فقط در میان کودکان و نوجوانان، بلکه در میان عموم مردم و دانشجوها و... هم دیده می‌شود و قطعا برگزاری جشنواره‌هایی هم‌چون جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان می‌تواند نقش مهمی در تعمیق فرهنگ مطالعه و گرایش به کتاب و کتاب‌خوانی در کشور داشته باشد.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی ادامه داد که سهم جشنواره‌ها در علاقه‌مند کردن عامه به کتاب، در حوزه‌ی کودک و نوجوان پررنگ‌تر است. دانافر در پاسخ به این سوال که آیا تعدد جشنواره‌هایی که در حوزه‌ی کتاب برگزار می‌شود، گامی موثر در جهت بهبود وضعیت این حوزه است، گفت: ما نباید به صورت جزیره‌ای اقدام کنیم و البته باید به این نکته هم توجه کنیم که تنها برگزاری جشنواره نمی‌تواند ما را به هدف‌مان برساند. ما در فرهنگ عمومی در حوزه‌ی کتاب به شدت مشکل داریم. خیلی از خانواده‌ها به سادگی هر هزینه‌ای را در سبد خانوار می‌پذیرند، اما سخت‌شان است که برای کتاب و به طور کلی محصولات فرهنگی هزینه کنند. بنابراین در کنار برپایی جشنواره‌ برای کتاب، اجرای برنامه‌هایی در زمینه‌ی نهادینه‌کردن این فرهنگ لازم است که خانواده بیاموزد که باید در کنار سایر اقلام، برای کتاب هم هزینه کند.
مدیرکل کانون استان یزد که در ایام دهه‌ی فجر، مراکز تحت مدیریتش نیز برنامه‌هایی در قالب کتاب‌خوانی و قصه‌گویی، وقایع تاریخی را برای بچه‌ها روایت می‌کنند، تاکید کرد که بحث ترویج فرهنگ مطالعه در کشور، یک مقوله‌ی جامعه‌پذیری است، یعنی انتقال یک مفهوم و ارزش در درون نسل‌های جامعه و رسانه و آموزش و پرورش در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کنند، به خصوص آموزش و پرورش که با بیش از 12 میلیون مخاطب، هر اقدامی در این راستا انجام دهد، تاثیری شگرف خواهد داشت.
وی تصریح کرد که ما در زمینه‌ی فرهنگ، متولی زیاد داریم که تنها یکی از آن‌ها رسانه است. در واقع رسانه وظیفه‌ی پوشش دادن خیلی از مفاهیم را در جامعه برعهده دارد و اگر کوتاهی در زمینه‌ی ترویج فرهنگ مطالعه شده باید انگشت اشاره‌مان را به سمت نهادهایی بگیریم که به طور مستقیم در حوزه‌ی فرهنگ مسوول اند.
امسال هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان در کنار سایر برنامه‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد گرامی‌داشت دهه‌ی فجر کشور، از 18 تا 24 بهمن در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است. در همین‌حال، در مراکز استانی نیز به همین مناسبت، برنامه‌هایی تحت عناوین مسابقات کتاب‌خوانی با موضوع انقلاب در حال برگزاری است.