بچه‌ها را در برابر مفاهیم مبتذل واکسینه کنیم

موسسه‌ی پژوهشی پیام آزادگان با هدف معرفی زندگی و ایثارگری آزادگان هشت سال جنگ تحمیلی، آثاری را در قالب داستان و کمیک‌استریپ در هفدهمین جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان کانون عرضه کرده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرزانه قلعه‌‌قوند، مدیر واحد پژوهش موسسه‌‌ی پیام آزادگان از دور تازه‌ی فعالیت این موسسه در زمینه‌ی کتاب کودک خبر داد و گفت: ما در حیطه‌ی دفاع مقدس، به‌ویژه در بخش آزاده‌ها فعالیت می‌کنیم. درحال حاضر تعداد محدودی کتاب کودک‌ونوجوان داریم چون کار کردن در این عرصه با موضوع جنگ مشکلاتی دارد و ما نمی‌خواهیم جنس جنگ و واژه‌ی‌ جنگ را به بچه‌ها یاد بدهیم و به دنبال ترویج مفهوم دفاع و صلح هستیم. چراکه نفس جنگ چیز خوبی نیست اما نمی‌توانیم از بخش‌هایی از دفاع مقدس، به خصوص از اسارت، بگذریم و حرف نزنیم.
او تاکید کرد که هدف ما این است که بین این دو تعادل برقرار کنیم. جنس لطیف بچه‌ها، روحیه‌ی حساس‌شان و نگاهی که به صلح و آرامش دارند با جنگ در تضاد است. برای انتقال این مفاهیم مجموعه‌هایی داریم که با روحیه‌ی آن‌ها سازگار باشد. به عنوان مثال مجموعه‌ای چهار جلدی داریم از زندگی یک کودک اسیر. در طی جنگ کودکان و نوجوان‌ها هم اسیر شدند، چه کسانی که به عنوان رزمنده با شناسنامه‌های دست‌کاری شده به جنگ رفتند و چه بعضی از مرزنشینان.
به گفته‌ی خانم قطعه‌‌قوند، مجموعه‌ی چهار جلدی «ستاره‌های دنباله‌دار» که از اتفاقات واقعی الهام گرفته شده است داستان نوجوان ده ساله‌ای است که در آبادان اسیر شده است. در این مجموعه نوجوانی را می‌بینیم که بدون رفع نیازش به کودکی،‌ آن را پشت مرزها جا گذاشته و اسیر شده است.
او گفت: می‌خواهیم زندگی این کودکان جنگ‌زده را هم منتقل کنیم و به بچه‌های هم سن او که از کمال و ابتکار او فاصله دارند آموزش بدهیم. می‌خواهیم نسلی را پرورش بدهیم که خودساخته و مبتکر باشد. خلاقیت آدم‌ها در تنگنا شکوفا می‌شود و نسل امروز که نسل لقمه‌های آماده است با آن خیلی فاصله دارد.
این معلم بازنشسته افزود: الان در مغازه‌های اسباب‌بازی‌فروشی همه چیز وجود دارد ولی بچه‌های دهه‌ی شصت با تکه‌های چوب و کاغذ و کاموا اسباب‌بازی می‌ساختند. می‌خواهیم این مفاهیم را به بچه‌ها یاد بدهیم بدون این‌که مستقیما به جنگ اشاره کنیم. از ویژگی‌های این کتاب‌ها این است که پر از امید و خورشید است و شما در آن تنها جنگ نمی‌بینید.
وی در مورد نحوه‌ی انتقال مفاهیم تاریخی و دفاع مقدس به بچه‌ها گفت: ما تا به حال کتاب‌های محدودی در زمینه‌ی کودک‌ و نوجوان داشتیم. این خلاء را حس کردیم و در سطح ملی فراخوانی دادیم تا بتوانیم با شیوه‌های صحیح روان‌شناسی و جامعه‌شناسی تولیدات‌مان را افزایش دهیم. جوری که تمام ارزش‌ها را به نسل فردا منتقل کنیم بدون این که خشونتی در آن‌ها باشد. در موسسه‌ی پیام آزادگان شصت موضوع داریم که هر کدام می‌تواند در سبک زندگی نسل امروز موثر باشد. ما می‌خواهیم این نسل را بدون اسم بردن از جنگ با دفاع مقدس آشنا کنیم و این کار سختی است.
او ادامه داد: در سال 94 سعی می‌کنیم تولید انبوه برای گروه‌های سنی ب، ج و د داشته باشیم. کار برای گروه‌های سنی پایین‌تر هم در برنامه‌های آینده‌ی ما خواهد بود.
این فعال در حوزه‌ی ادبیات دفاع مقدس، هم‌چنین تصریح کرد که هر اتفاق بیرونی را باید به اقتضای سن افراد برای آن‌ها تعریف ‌کنیم. شما نمی‌توانید هیچ توجیهی برای جنگ داشته باشید، کشور ما هم شروع کننده‌ی جنگ نبود و فقط دفاع کردیم، در تاریخ اسلام هم تمام جنگ‌های رسول‌الله (ص) دفاعی در مقابل حمله‌ی کفار بود. ما مفهوم دفاع و ایثار را به بچه‌ها منتقل می‌کنیم.
وی با اشاره به هجوم فن‌آوری‌های جدید، گفت: باید برای ارتقای بینش فرهنگی بچه‌ها تلاش کنیم. اگر این کار را بکنیم دیگر لازم نیست اینترنت و ماهواره را از بچه‌ها بگیریم. به نظر من اگر بچه‌ها ضدضربه شوند دیگر از هیچ غولی نمی‌ترسند. بچه‌ها را از ترس لطمه خوردن در قفس نگذاریم، آن‌ها را واکسینه کنیم تا مقاوم شوند. اگر سواد رسانه‌ای بچه‌های ما بالا برود هیچ چیزی روی آن‌ها تاثیر ندارد.
این موسسه، که با همت جمعی از آزادگان تاسیس شده، به‌صورت خصوصی در زمینه‌ی نشر فرهنگ دفاع مقدس و زندگی و فعالیت آزادگان در اردوگاه‌های رژیم بعثی فعالیت دارد.
هفدهمین جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان از 18 تا 24 بهمن از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر با شرکت 47 ناشر در حوزه‌ی کتاب‌های این گروه سنی درحال برگزاری است.
نمایش فیلم، اجرای تئاتر، کارگاه‌های نقاشی و سفال و قصه‌گویی، از بخش‌های جنبی این نمایشگاه کتاب در خیابان حجاب تهران است.