کانون در سال گذشته، 5 میلیون کتاب به کودکان امانت داده است

معاون فرهنگی کانون می‌گوید که تنها در یک‌سال گذشته، 5میلیون کتاب در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری به کودکان کشور امانت داده شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محسن فضلی، معاون فرهنگی کانون در حاشیه‌ی برگزاری هفدهمین جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان با بیان این‌که پایه‌ی اصلی برنامه‌های این نهاد، کتاب و کتابخوانی است، تصریح می‌کند: سال 92، پنج میلیون کتاب به کودکان امانت داده‌ایم. چراکه کار اساسی ما در کانون پرورش فکری، رساندن کتاب به دست بچه‌هاست؛ به‌طوری‌که مربیان ما کتاب‌ها را در روستاها نیز امانت می‌دهند.
وی می‌افزاید که هم‌اکنون، 19 کمیته‌ی کارشناسی، موضوع‌هایی مانند علوم، معارف و فلسفه را بررسی می‌کنند و کانون کتاب‌ها را با بررسی دقیق تولید می‌کند.
فضلی با اشاره به این‌که خواندن کتاب اهمیت دارد و نارسایی‌ها مربوط به خوانش کتاب است، چراکه خوانش به درستی انجام نمی‌شود و بچه‌ها لذت نمی‌برند، خاطرنشان می‌کند: کتاب‌خانه‌های کانون خواندن کتاب را آموزش می‌دهند. هم‌چنین مربیان کتاب‌های سودمند را در زمینه‌های مختلف معرفی می‌کنند و بچه‌ها نیز درباره‌ی کتاب بحث و به لایه‌های درونی و جنبه‌های هنری آثار واقف می‌شوند.
بر همین اساس، مربیان کانون جلسات نقد و بررسی کتاب را نیز به‌طور مستمر برگزار می‌کنند که این اقدامات به ترویج مطالعه و تعمیق آن و باسواد شدن بچه‌ها کمک می‌کند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان که از 18 تا 24 بهمن در خیابان حجاب تهران درحال برگزاری است، درخصوص ورود کتاب ناشران مختلف به کتاب‌خانه‌های کانون می‌گوید: به خاطر کمبود منابع مالی، هنوز نتوانسته‌ایم انتظار تمام ناشران را تامین کنیم. اما در سال 93 فهرستی از کتاب‌های ناشران تهیه شده و برای سال 94 نیز بودجه‌ی خوبی برای خرید کتاب درنظر گرفته شده است.
وی از تمامی ناشران دعوت کرده که کتاب‌هایشان را به کمیته‌ی بررسی کتاب به منظور خرید ارایه کنند.

برای بچه‌های با نیازهای ویژه هم برنامه داریم
فضلی درمورد کتاب‌خانه‌های فراگیر، که ویژه‌ی بچه‌های دارای نیازهای ویژه و معلولیت‌های جسمی و حرکتی هستند، می‌گوید: کتاب‌خانه‌های فراگیر قابل توجه هستند و لازم است بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرند. امسال قرار است آیین‌نامه‌ای به کتاب‌خانه‌های مختلف ارسال شود و امیدواریم سال آینده کانون دارای 40 کتاب‌خانه فراگیر باشد.
وی با اشاره به 12 کتاب بریل که در همین ایام رونمایی شد، می‌گوید: کتاب‌های تازه‌ به خط بریل تولید شده و کتاب‌های گویا و لمسی نیز در حال تولید است. امیدواریم این فرآیند به خوبی پیش رود و زمانی که بچه‌ای با نیاز ویژه به کتاب‌خانه مراجعه می‌کند کتابی برای عرضه به او داشته باشیم.
فضلی درخصوص راهکارهای افزایش تمایل به خرید کتاب در بین خانواده‌ها نیز معتقد است که یک‌سری اقدامات می‌تواند برخی از بنیان‌ها را تغییر دهد: باید اقدامات بنیادین صورت گیرد تا تمایل به خرید کتاب در جامعه ایجاد شود. برای ایجاد تغییر باید برنامه‌های ریشه‌ای داشته باشیم که این برنامه‌ها هم زودبازده نیستند.