دفاتر ایرانی اسلامی کانون آماده ارایه به دانش‌آموزان مدارس

سومین مجموعه از دفاتر ایرانی و اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 6 گروه جداگانه و با تنوع تصویری بیشتری نسبت به سال‌های گذشته رونمایی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این دفاتر با حضور مدیرعامل و معاونان کانون به خبرنگاران رسانه‌های جمعی معرفی شد و مدیرعامل کانون در آیین رسمی رونمایی آن، از اعلام آمادگی برای ارایه‌ی بسته‌های ویژه‌ی این دفاتر از طریق مدارس به دانش آموزان کشور و با ارایه تخفیف خبر داد.
علیرضا حاجیان‌زاده در این آیین توضیح داد که دفاتر سال گذشته کانون برگرفته از میراث فرهنگی ایرانیان، نقوشی هنری را ارایه کرده بود اما امسال با بررسی و نظرسنجی‌های جدید، طرح‌های تازه و متنوعی در شش گروه جداگانه برای علایق و سلیقه‌ها و گروه‌های سنی متفاوت طراحی و ارایه شده است.
به گفته‌ی وی طرح‌های برگرفته از هنر و معماری ایران اسلامی در گروه جداگانه‌ای با عنوان «خاطره‌های ماندگار» و با نقوشی از کاشی‌کاری و خوشنویسی عرضه شده است.
مدیرعامل کانون استفاده از طرح‌های حاوی تصاویر روی جلد و داخل کتاب‌های منتشر شده از سوی کانون را در گروه دیگری با عنوان «هزار و یک شب» از دیگر طرح‌های دفاتر کانون نام برد که با هدف توجه به رویکردهای کتاب‌خوانی و انتشارات پرسابقه کانون منتشر و در آن نام نویسنده و تصویرگر نیز درج شده است.
ارایه‌ی تصویرهایی از حکایت‌‌های داستان‌های بزرگان ادب فارسی مانند سنایی، فردوسی و مولوی با عنوان «گلستان»، گروه سوم این دفاتر کانون را تشکیل می‌دهد که در آن به گفته‌ی حاجیان‌زاده تلاش شده بخشی از یک کتاب به بچه‌ها معرفی شود و با ایجاد فضایی برای مطالعه، کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی تشویق شوند.
مدیرعامل کانون در این نشست افزود: تصویرهای گروه چهارم دفاتر ایرانی و اسلامی به معرفی عروسک‌های دارا و سارا با همین عنوان و گروه پنجم آن به تصاویری زیست محیطی از حیوانات خشکی و آبی، حشرات، گیاهان و گل‌ها با عنوان «اردیبهشتی» اختصاص دارد.
حاجیان‌زاده ششمین و آخرین گروه از این دفاتر را شامل تصاویری ساده و آرام دانست که با عنوان «اتاق آبی» ویژه گروه‌های سنی بالاتر مانند دانش آموزان دبیرستانی طراحی شده است.
به گفته‌ی وی در طراحی این دفاتر، هم ذائقه‌های مخاطبان و هم جهت‌گیری‌های کانون مانند توجه به فرهنگ، ادبیات، بازی و سرگرمی، معرفی شخصیت و معرفی سرزمین و آشنایی با خلقت الهی مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرعامل کانون در ادامه گفت: کانون برای تکمیل این طرح تلاش می‌کند تا علاوه بر این دفاتر مجموعه‌ای از نوشت‌افزارهای مورد نیاز دانش‌آموزان را نیز تولید و ارایه کند.
حاجیان‌زاده هم‌چنین از برپایی نمایشگاه نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی از روز 27 مرداد تا ششم شهریور در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری با حضور کانون و سایر تولیدکنندگان خبر داد.
وی در ابتدای این نشست به اهمیت انتشار دفاتر ایرانی و اسلامی در کشور اشاره کرد و این تصاویر را رسانه‌ای فرهنگ ساز توصیف کرد که از طریق آن می‌توان پیام‌ها و مفاهیم فرهنگی آموزشی را سریع و موثر انتقال داد و در فرهنگ و شکل‌گیری و ماندگاری شخصیت کودکان تاثیر گذاشت.
مدیرعامل کانون در این محور جنبه‌های مخرب تاثیرگذاری تصاویر برگرفته از فرهنگ غربی را نیز مورد توجه قرار داد و یادآور شد: عناصری مانند خشونت، برهنگی و عناصر فرهنگ غربی از این راه ترویج می شود و ذائقه فرزندان ما را به سمت تصاویر وارداتی سوق می‌دهد و خطری است که آن‌ها را  تهدید می‌کند.
حاجیان‌زاده به اقدام‌های صورت گرفته برای انتشار دفاتر ایرانی و اسلامی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: نگاه کانون این است که این تصاویر مفهومی، خلاقانه، چشم‌نواز، مخاطب پسند و دارای پشتوانه فکری باشد.
مدیرعامل کانون در پایان این آیین از 40 عنوان دفتر ایرانی و اسلامی کانون با حضور خبرنگاران و معاونان «فرهنگی»، «تولید» و «توسعه و منابع انسانی» و برخی مدیران کانون رونمایی کرد.

مدیر هنری و گرافیست این مجموعه شاپور حاتمی بوده است.