راهبردهای فرهنگ سازمانی مطلوب در کانون

مدیرعامل در سفر به استان گلستان در میان کارکنان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان به تشریح یکی دیگر از راهبردهای کانون با عنوان فرهنگ سازمانی پرداخت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی‌رضا حاجیان‌زاده در نشست هم‌اندیشی با کارشناسان و مربیان کانون استان گلستان در بیان ضوابط، عناصر و چگونگی ایجاد زمینه مناسب برای رسیدن به فرهنگ سازمانی مطلوب گفت: فرهنگ سازمانی از جمله عوامل موفقیت هر سازمانی است که با شناخت آن می‌توان به بهره‌وری بهتری دست یافت.
وی هم‌سویی و تعامل میان کارکنانی که ممکن است هر کدام دارای گرایش‌ها و ویژگی‌های اخلاقی متفاوت باشند در کنار هم و در قالب یک خانواده را از مهم‌ترین نقش‌های فرهنگ سازمانی عنوان کرد و افزود: جلوه‌های ظاهری و ارزش‌های درونی، دو مولفه‌ای است که برای رسیدن به فرهنگ سازمانی می‌توان مورد نقد و بررسی قرار داد.
مدیرعامل کانون ادامه داد: در حوزه جلوه‌های ظاهری به عنوان مثال رعایت مسایلی از قبیل: پوشش ظاهری افراد، گفتمان غالب و استفاده از اصطلاحات رایج در هر سازمانی می‌تواند معرف فرهنگ سازمانی آن مجموعه باشد.
در عین حال آن‌چه مهم‌تر از جلوه‌های ظاهری است ارزش‌های درونی است که موجب داشتن درک، فهم و اندیشه مشترک در سازمان می‌شود و به پیشبرد اهداف کمک می‌کند به عنوان مثال: عشق و علاقه، اعتقاد به کار گروهی، اخلاق‌مندی و داشتن آرامش روانی از ویژگی‌های ارزش درونی حاکم بر سازمان است که به اقتضای فضای موجود در هر مجموعه متفاوت است.
حاجیان‌زاده داشتن تعریف و رویه مشترک در مدیریت و ارتباط‌های انسانی میان کارکنان را مهم‌ترین مولفه‌هایی دانست که خروجی آن اعمال و رفتار کارکنان مجموعه است و این سرآغاز حرکت روبه‌رشد، پویایی و گام برداشتن برای رسیدن به دوران طلایی در سازمان است.
وی با اشاره به این که باورها و رفتار افراد، شخصیت آن‌ها را می‌سازد، خاطرنشان کرد: هیچ سازمانی با شکل ظاهر و ساختار آن شناخته نمی‌شود بلکه مجموعه‌ای از باورها و ارزش‌های اخلاقی مشترک نیروی انسانی آن سازمان موجب شکل‌گیری شخصیت سازمانی می‌شود.
مدیرعامل در جمع‌بندی این بخش تصریح کرد: اندیشه و درک مشترک اعضای گروه به رغم تفاوت‌های فردی می‌تواند مجموعه‌ای از الگوهای رفتاری خوب و شخصیت سازمان را شکل دهد.
وی هم‌چنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به  بیان ویژگی‌های فرهنگ سازمانی پرداخت و گفت: اولین ویژگی احتیاج به یادگیری است به‌گونه‌ای که هریک از افراد عضو سازمان مانند یک خانواده باید همواره از یک‌دیگر یاد بگیرند و این ویژگی در کانون وجود دارد و از شمال تا جنوب کشور وقتی به کانون مراجعه می‌کنیم شاهد شخصیت مشترک در تمامی نقاط هستیم که نشان می‌دهد کارکنان و مربیان کانون این ویژگی‌ها را از هم آموخته‌اند.
حاجیان‌زاده فرهنگ‌ سازمانی را در سازگاری افراد آن موثر دانست و یادآور شد: سازمانی که اعضای آن فرهنگ سازمانی‌اش را پذیرفته‌اند به رغم وجود محدودیت‌ها و مشکلات، علاقه‌مند به ادامه فعالیت در آن می‌باشند.
وی یگانه‌سازی، استنباط مشترک، هم‌فکری، هم‌دلی و هم‌زبانی را از دیگر ویژگی‌های مجموعه‌ای عنوان کرد که از فرهنگ سازمانی برخوردار باشد.
مدیرعامل کانون در ادامه مشخص شدن مرز میان یک سازمان با سایر نهادها را که موجب تمایز آن می‌شود، هویت‌ مشترک، اتصال اجزای مختلف برای حرکت صحیح و حمایت اعضا از یک‌دیگر، وابستگی و دل‌بستگی افراد به سازمان را برخی از کارکردهای فرهنگ سازمانی دانست.
وی هم‌چنین از مسولیت‌پذیری، ابتکار عمل، رهبری، مدیریت، وحدت رویه، نظام کنترلی، انتقاد پذیری، الگوی ارتباطی، هویت و نظام پاداش‌دهی مبتنی بر شاخص‌های عملکردی کارکنان به عنوان عناصر مهم در شکل‌گیری فرهنگ سازمانی نام برد.
حاجیان‌زاده در پایان با بیان برخی راه‌کارهای مهم برای ایجاد فرهنگ سازمانی اظهار داشت: توجه به سرمایه‌ها و روابط انسانی، ایجاد زمینه‌ی لازم برای امنیت شغلی و روانی کارکنان، تنظیم فرآیند ارتباط صحیح میان تمامی اعضای سازمان، مناسب‌سازی ساختار با فرهنگ سازمانی، شکل‌دهی روابط معنادار میان راه‌بردهای سازمانی، توجه به نقش رهبری در رفتارها، ایجاد انگیزه و مراقبت از فرهنگ سازمانی را از جمله راه‌کارهای ایجاد فرهنگ سازمانی مطلوب برشمرد.
نشست هم‌اندیشی کارشناسان، مربیان و کارکنان کانون استان گلستان روز 25 آذر 94 در سالن همایش مجتمع کانون گرگان برگزار شد.