به‌کار بستن خواسته‌های اعضاء در سیاست‌گذاری‌های کلان کانون

نشست با نوجوانان و شنیدن نقدها، نظرها و پیشنهاد‌های آن‌ها از جمله برنامه‌های جذابی است که بخشی از برنامه‌های سفرهای استانی مدیرعامل کانون پرورش فکری را در دو سال اخیر به خود اختصاص داده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست‌های علی‌رضا حاجیان‌زاده همواره با استقبال مخاطبانی روبرو شده است که از فرصت هم کلامی با مدیرعامل کانون برای طرح خواسته‌ها و دغدغه‌های خود استفاده می کنند این در حالی است که وی می‌گوید این درخواست‌ها را در سیاست‌گذاری‌های کلان کانون مورد توجه قرار می‌دهد.
در این میان نزدیک به ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه 26 آذر 94 وارد ساختمان دو طبقه‌ای شدیم که بالای سردر ورودی آن نوشته شده بود: «مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان» و در ابتدای  ورود شاهد حضور بیش از 50 نوجوان دختر و پسری بودیم که مشتاقانه روز تعطیلی مدرسه و قید استراحت را زده بودند و از شهرهای مختلف استان گلستان خود را به کانون رسانده و مقابل در مجتمع، به انتظار مدیرعامل و همراهان او ایستاده بودند.
در همین زمان یکی از نوجوانان عضو مرکز کانون بندر ترکمن با صدای بلند شروع به خوانش متنی ادبی برای خوش‌آمدگویی با گویش ترکمنی کرد.
از پله‌ها‌ی ساختمان به سمت طبقه‌ی دوم بالا ‌رفتیم ـ وارد سالن جلسات شدیم اتاقی که داخل آن دو ردیف میز و صندلی به حالت کنفرانسی قرار گرفته بود و مدیرعامل و همراهان او در جایگاه خود و نوجوانان نیز در دو ردیف  دور میز مستقر ‌شدند.
قاری نوجوان برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم نشست را متبرک کرد و مجری برنامه که یکی از دختران نوجوان بود، به خوانش متن ادبی خیرمقدم ‌پرداخت. در ادامه عضو نوجوان دیگری با نمایش یک فایل تصویری بر روی پرده بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی تاکید و در مورد آن توضیحات لازم را ارایه کرد.
«کتاب معلمی است که بدون عصا و تازیانه ما را تربیت می‌کند»، «کتاب دوست واقعی بچه‌هاست و آن‌ها را تنها نمی‌گذارد»، «کتاب عمر دوباره است»، «کتاب انسان را با دنیای دیگر آشنا می‌کند»، «کتاب راهنمایی است که افراد را به سوی شرافت و فضیلت می‌کشاند»، «در کانون برای کتاب‌ها فرش قرمز پهن می‌کنیم» و «کتاب خوب در حکم رفیق خوب است» برخی از جمله‌هایی بود که به همراه تصاویری نمایش داده می‌‌شد و نوجوان گرگانی در مورد آن‌ها توضیحاتی ارایه می‌کرد.
پس از آن نوبت به نوجوانان ‌رسید تا دیدگاه‌ها، نقدها و نظرهای خود را در مورد کتاب‌ها و فعالیت‌های کانون بیان کنند مجری نوجوان اسامی افرادی که قرار بود صحبت کنند را از قبل آماده کرده بود و به ترتیب اعلام می‌کرد.
اولین نفر علی شریعت‌نیا عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک گنبد است که می‌گوید: به نظر من به عنوان یک نوجوان باید عنوان‌های کتاب مراکز افزایش پیدا کند و کتاب‌هایی با موضوع‌های جذاب‌تر و به‌روزتر در قفسه‌های کتاب‌خانه کانون قرار گیرد کتاب‌های خوب دیگر انتشاراتی‌ها نیز به قفسه‌های کتاب‌خانه افزوده شود تا نوجوانان را بهتر اقناع کند.
نفر بعدی علی‌رضا بابایی از مرکز شماره سه کانون گرگان تاکید می‌کند: برخی کتاب‌های موجود در کتاب‌خانه مرکز شماره سه برای گروه سنی نوجوان از نظر معنایی سنگین است و این امر اگرچه موجب بالا رفتن سطح آگاهی بچه‌ها می‌شود اما گاهی ممکن است آسیب‌هایی هم داشته باشد یا باعث کتاب‌زدگی در نوجوانان شود.
عضو مرکز شماره یک گرگان هم به عنوان نفر سوم اعتقاد دارد نوجوانان امروز نیاز به فن‌آوری‌های نوین دارند اما در مرکز کانون تعداد رایانه‌ها کم است و بچه‌ها برای فعالیت‌های پژوهشی و یا ساخت پویانمایی با مشکل مواجه‌اند که امیدوارم مسوولان کانون در این باره تدبیری بیاندیشند.
 نفر چهارم «بهناز گزما» عضو نوجوان مرکز شماره دو و «حدیثه زری» عضو مرکز شماره سه گرگان هردو پیشنهاد می‌کنند در صورت امکان زمینه‌ای فراهم شود تا کتاب‌های تازه و خوب به صورت فایل‌های قابل دسترس در فضای مجازی قرار گیرد تا در زمانی که امکان حضور درکتاب‌خانه را نداریم هم بتوانیم کتاب بخوانیم.
«مهسا مرادی» عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره 1 کانون گرگان از مدیرعامل کانون درخواست می‌کند تا اهداف بلند مدت و کوتاه مدت برای ارتقای مراکز کانون در بخش‌های مختلف را تشریح کند.
«الهام خوزین» عضو مرکز کانون بندر ترکمن نیز در مورد فضای فیزیکی مراکز می‌گوید: به نظر من اگر فضای مراکز به گونه‌ای باشد که بخش «کودک» و «نوجوان» از یک‌دیگر مجزا شود و کودکان با هم‌سن‌و سال‌های خود در بخش مشخصی از مرکز به فعالیت بپردازند و نوجوانان نیز به اقتضای شرایط سنی خود با هم‌سالان خود بحث و گفت‌وگو و فعالیت کنند رغبت بچه‌ها برای حضور در مرکز بیشتر ‌می‌شود.
در این بخش «سیدحسام‌الدین حسینی» عضو مرکز شماره دو کانون گنبد و برگزیده جشنواره طنز استان ابتدا شعر طنزی را که در مورد کانون سروده بود، ‌خواند و مورد تشویق حاضران قرار گرفت در ادامه گفت: کمبود کتاب شعر طنز در کانون موجب شده تا برای رشته‌ی مورد علاقه‌خود به کتاب‌خانه‌های دیگر مراجعه کند و منابع مورد نیاز خود را تامین کند و اظهار امیدواری کرد مسوولان کانون در زمینه منابع و برپایی جشنواره با موضوع طنز به‌ویژه شعر نیز تدبیری بیاندیشند.
«آیدا سعیدی» دیگر نوجوان عضو مرکز کانون آزادشهر و «فاطمه فتوحی» از مرکز شماره یک گنبد نیز خواستار ایجاد زمینه‌ای برای شناسایی و پیشرفت استعدادهای بچه‌ها برای بازیگری، نویسندگی و شاعری به صورت تخصصی‌تر برای اعضای ارشد مراکز شدند و از کم‌رنگ بودن تولید تاتر صحنه‌ای در مرکز انتقاد کردند.
«مریم شیخ» عضو مرکز کانون کلاله، «فروزان رضایی» و «امیررضا سیدآقالو» عضو مرکز رامیان و «جواد سپهری» از مرکز کلاله نیز  از کم‌رنگ شدن کارگاه‌های ادبی، تعطیلی کارگاه پویانمایی (انیمیشن) مرکز کلاله گلایه داشتند و خواستار برپایی کارگاه موسیقی و به روزتر شدن فن‌آوری‌ها و کتاب‌های مراکز بودند.
افزایش کتاب‌های رمان به ویژه ژانر وحشت و ورود مراکز به شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع رسانی بیشتر, برپایی کارگاه‌های بحث آزاد برای نوجوانان نیز درخواست «مهدیار صفری» عضو مرکز شماره دو کانون گرگان بود که در این نشست ارایه کرد.
 در ادامه این نشست علی‌رضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در پاسخ به پرسش‌ها، درخواست‌ها و مسایل و مشکلاتی که از سوی نوجوانان مطرح شد گفت: طرح مسایل از سوی نوجوانان موجب حساسیت بیشتر ما در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.
وی افزود برای پیشرفت مخاطبان، شناسایی و پرورش استعداد‌ آن‌ها از رسالت‌های اصلی کانون است اما این‌که گفته شد فعالیت‌ها به صورت تخصصی انجام شود در حدود وظایف مجموعه کانون نیست و این‌جا تلاش بر این است تا با شناسایی توان‌مندی کودکان و نوجوانان جرقه‌های اولیه زده شود و آن‌ها پس از شناخت استعداد‌ها و علاقه‌مندی‌های خود در مسیری تخصصی، رشته مورد نظرشان را ادامه‌ دهند.
مدیرعامل اضافه کرد: با این وجود برای پیشرفت بیشتر نوجوانان علاقه‌مند در رشته‌های مختلف، طرحی را در تهران آغاز کرده‌ایم که برخی مراکز در کنار فعالیت‌های عادی خود، در یک رشته نیز به صورت تخصصی کار کنند تا اعضا خصوصا نوجوانانی که علاقه‌مند هستند در رشته‌های تخصصی پیشرفت بیشتری داشته باشند و بتوانند در قالب گروه‌ها و انجمن‌های تخصصی ادامه فعالیت بدهند.
وی در ادامه در پاسخ به این‌ خواسته که جذابیت فعالیت‌های کانون باید افزایش یابد، یادآور شد: ما هم اعتقاد داریم که برنامه‌های کانون باید جذاب باشد اما گاهی این جذابیت‌ها ظاهری است مانند جُنگ‌ها، برنامه‌های هنری و حتی جشنواره‌ها و سوگواره‌ها، اما برخی از فعالیت‌ها از جذابیت‌های درونی برخوردار است که بیشتر بچه‌ها را ترغیب می‌کند مانند کسی که در زمینه شعر فعالیت می‌کند شعرخوانی برای او لذت بخش است در حالی که ممکن است دیگران چندان از آن لذت نبرند و این‌گونه جذابیت‌ها ارزش‌مندتر است.
حاجیان‌زاده ادامه داد بچه‌های کتاب‌خوانی که به سوی فرهیختگی گام برمی‌دارند از برنامه‌هایی که محتوای جذاب دارند بیشتر لذت می‌برند بنابر این باید توجه داشته باشیم که جذابیت متن و عبارت، تحت‌الشعاع جُنگ‌ها و برنامه‌های شاد قرار نگیرد.
وی هم‌چنین یادآور شد: روند فعالیت کانون تنها شرکت در کارگاه‌ها‌ی فرهنگی، هنری و ادبی نیست بلکه تلاش‌ها بر این است تا کار عمیق و زیربنایی صورت گیرد و این مهم جز با کتاب‌خوانی حاصل نمی‌شود.
مدیرعامل درخواست بچه‌ها مبنی بر به روز شدن تجهیزات و امکانات مراکز و خرید کتاب‌های مناسب از دیگر ناشران را انتظار به حق مخاطبان کانون دانست و گفت: در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم تا با تامین اعتبار لازم، این مهم محقق شود.
وی در عین حال به نوجوانان توصیه کرد برای انتخاب کتاب تنها از روی شناسنامه و تاریخ انتشار قضاوت نکنند، چرا که بسیاری از کتاب‌ها ممکن است چاپ آن مربوط به سال‌ها قبل باشد ولی محتوای آن هرگز کهنه نشود چنین آثاری برای هر زمانی مفید است و بارها نیز تجدید چاپ می‌شود.
مدیرعامل کانون هم‌چنین در مورد فن‌آوری‌های روز خاطرنشان کرد باید تلاش کنیم با حفظ شیوه‌های سنتی با ابزارهای نوین همراه شویم که در این زمینه نیز کانون فعالیت‌هایی از قبیل تولید کتاب‌های الکترونیک را آغاز کرده و برای حضور در فضای مجازی نیز اقدام به راه‌اندازی آی‌پی‌تی‌وی و پرتال جامع کودک و نوجوان کرده‌ایم که قرار است در فازهای مختلف تا پایان نیمه اول سال 95 به طور کامل افتتاح شود.
حاجیان‌زاده افزود: نیازسنجی‌هایی صورت گرفته و نیاز‌های مراکز بررسی شده که امیدواریم بتوانیم با تامین اعتبار لازم، اقدام‌های لازم را انجام دهیم.
وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان نوجوانان علاقه‌مند عضو مراکز کانون استان گلستان، اظهار داشت: امروز شاهد توان‌مندی‌های خوب شما در فن‌بیان، مهارت خواندن و نوشتن، قدرت تحلیل و... بودم که به یقین ریشه این توانایی‌ها در کتاب‌خوانی است پس قدر آن را بدانید و به مسیر خود در این زمینه ادامه دهید تا در آینده از افراد صاحب‌نام کشور در حوزه‌های مختلف باشید.
گفتنی‌است معرفی کانون در نشست شورای اداری استانداری، حضور در برنامه‌ی زنده شبکه تلویزیون استانی، شرکت در برنامه‌ی قصه‌گویی شبانه مرکز شماره یک کانون گرگان و بازدید از مرکز فراگیر کانون این شهر از دیگر برنامه‌های سفر مدیرعامل، مشاور او در امور مجلس و مدیرکل ‌روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون به استان گلستان طی روزهای 25 و 26 آذر 94 بود.