کتاب‌خانه‌های سیار کانون تاثیرگذار و راهبردی است

کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی از جایگاه ویژه‌ای در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برخوردارند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون روز 14 دی 1394 در گفت‌وگویی صمیمی با بیش از 80 مربی کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی کانون سراسر کشور، این مراکز را اثرگذار و راهبردی توصیف کرد و گفت: علاقه‌ی بیش از حد کودکان روستایی به این مراکز و مربیان کانون نشان‌دهنده موفقیت آن است و در بین زیبایی‌های عمومی تمامی فعالیت‌های کانون، مراکز سیار دارای زیبایی‌های ویژه‌ای هستند.
او که پیش از سخنانش از مربیان این مراکز خواسته بود تا مشکلات خودشان را بیان کنند، به پیگیری‌های فراوان مسوولان کانون برای ارتقا جایگاه این مراکز در کشور اشاره کرد و افزود: در ماه‌های گذشته رفت‌وآمدهای زیادی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس داشتیم و تلاش کردیم ابعاد این فعالیت کانون را به خوبی ترسیم کنیم؛ کسب مجوز برای اعطای سختی‌کار حاصل این پیگیری‌هاست.
مدیرعامل کانون پوشش صددرصدی کودکان ساکن روستاهای تحت پوشش را یکی از ویژگی‌های این مراکز برشمرد و توضیح داد: در مراکز ثابت نمی‌توانیم تمامی کودکان را تحت پوشش قرار دهیم ولی در هریک از روستاهایی که کتاب‌خانه سیار به آن‌ها مراجعه می‌کند تمامی بچه‌های آن روستا عضو کتاب‌خانه کانون هستند.
حاجیان‌زاده در این زمینه از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نقل قول کرد که: دانش‌آموزان روستایی به جز مدرسه و کتاب درسی به امکان دیگری دست‌رسی ندارند اما کانون با ارایه فعالیت‌های متنوع خود کار بسیار ارزشمندی را انجام می‌دهد.
وی تنوع فعالیت‌های این مراکز و چند وجهی بودن توانایی‌های مربیان سیار را از دیگر ویژگی‌های این کتاب‌خانه‌ها عنوان کرد و گفت: مربیان، دلسوز، مهربان و سخت‌کوش کانون چند وجهی هستند و در زمان حضور در روستا فعالیت‌های متنوعی را ارایه می‌دهند به عنوان مثال قصه می‌گویند، کتاب می‌خوانند سفال‌گری، نقاشی، خوشنویسی و کاردستی به بچه‌ها یاد می‌دهند و در عین حال راننده خودروی کتاب‌خانه هم هستند این تاثیرگذاری باعث می‌شود کودکان تا عمر دارند مربیان خود را فراموش نکنند.
مدیرعامل کانون به این نکته اذعان کرد که ویژگی دیگر این مراکز ارایه فعالیت‌های موثر با کم‌ترین امکانات است اما در عین حال یادآور شد تامین امکانات متعادل و مناسب و رفع مشکلات مربیان وظیفه کانون است و ما باید شرایطی را فراهم کنیم که همان تاثیری که مراکز ثابت کانون بر روی کودکان و نوجوانان می‌گذارد مراکز سیار نیز از چنین تاثیرگذاری برخوردار شوند.
حاجیان‌زاده اجرای عدالت آموزشی را ویژگی دیگر مراکز سیار کانون برشمرد و از مربیان این مراکز به عنوان مجریان عدالت نام برد.
وی تصریح کرد: از این راه تلاش می‌کنیم عدالت فرهنگی، آموزشی و اجتماعی را در مناطقی که از این امکانات محروم هستند، برقرار کنیم.
مدیرعامل کانون با تجلیل از مربیان این مراکز گفت: اگرچه  از شما دوریم اما دیده می‌شوید و همیشه به خاطر سختی‌ها و خطرها دعاگوی‌تان هستیم.
گردهم‌آیی چهار روزه آموزشی مربیان مراکز سیار روستایی و شهری کانون سراسر کشور روز 14 دی 1394 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران آغاز شده است و موضوع اصلی آن به شعرخوانی برای کودکان و نوجوانان اختصاص دارد.
سخنرانی و گفت‌وگوی معاونان و مدیران کانون با مربیان مراکز سیار، نمایش نماهنگی از فعالیت‌های این مراکز و اهدای لوح تقدیر و هدیه‌ای ویژه از سوی مدیرعامل کانون به «مجتبی کلانتریان» قهرمان وزن 90 کیلوگرم مسابقات کشتی پهلوانی کشور در تبریز از بخش‌های دیگر آیین گشایش این گردهم‌آیی بود.
کتاب‌خانه‌های سیار کانون از سال 1345 کار خود را با کتاب‌رسانی به مناطق عشایری استان فارس آغاز کرد و اکنون تعداد آن به 108 مرکز شامل 95 مرکز سیار روستایی و 13 مرکز سیار شهری رسیده است.