تشریح راهبردهای نظام آموزش و پرورش کشور در ژنو

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در دومین نشست کمیته حقوق کودک سازمان ملل در ژنو سوییس به ارایه برخی راهبردهای نظام آموزش و پرورش در ایران پرداخت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در این نشست به بیان برخی از محورهای اصلی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در زمینه توجه به حقوق کودکان پرداخت.
وی که به عنوان نماینده وزارت آموزش و پرورش به همراه هیات جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بین‌المللی حقوق کودک در مقر سازمان ملل در ژنو سوییس حضور یافته است، برقراری عدالت آموزشی و ایجاد فرصت برابر  برای تمامی اقشار اعم از کودکان روستایی و شهری را از سیاست‌های این وزارت‌خانه عنوان کرد.
حاجیان‌زاده در این باره گفت: تشکیل کلاس‌ درس برای یک نفر و یا  برپایی کلاس‌های پنج نفره با یک معلم در چند پایه آموزشی در روستاها را می‌توان مصداق توجه نظام آموزشی ایران به مقوله حقوق کودک دانست.
وی هم‌چنین افزود: راه‌اندازی مجتمع‌های شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی دوره متوسطه و طرح روستا مرکزی با پیش‌بینی تمام امکانات از جمله وسیله نقلیه برای رفت و آمد روزانه دانش‌آموزان، از دیگر تدابیر اندیشیده شده در این حوزه است.
مدیرعامل کانون اضافه کرد: توجه به آموزش کودکان دارای نیازهای ویژه و راه‌اندازی مدارس تلفیقی و فراگیر برای فعالیت‌های فرهنگی‌هنری و آموزش‌های رسمی این گروه در کنار سایر دانش‌آموزان و نیز پرهیز از تبعیض و جداسازی از جمله سیاست‌های نظام آموزشی ایران است.
عضو مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران هم‌چنین یادآور شد: در قانون اساسی ایران تحصیل، حق مسلم تمامی شهروندان کودک و نوجوان است و ممانعت از آن جرم محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: توجه به آموزش حقوق شهروندی کودکان در کتاب‌های درسی و آشناسازی بچه‌ها با حقوق‌شان، احترام به فرهنگ‌ها و زبان‌های متنوع اقوام ایرانی و ترویج زبان ملی در برنامه‌های درسی و فعالیت‌های فرهنگی‌هنری و تربیتی نیز از دیگر مباحث حوزه آموزش و پرورش ایران به شمار می رود.
نماینده وزارت آموزش و پرورش در جریان این سخنرانی در مقر سازمان ملل هم‌چنین با اشاره به مشارکت کودکان و نوجوانان در امور آموزشی، تربیتی و فرهنگی خاطرنشان کرد: توجه به رویکرد تقویت روحیه پرسشگری، نقش‌پذیری اجتماعی، یادگیری مبتنی بر تحلیل و تفکر، ایجاد روحیه مسوولیت‌پذیری، تمرین کار گروهی و تربیت اجتماعی یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است.
مدیرعامل کانون در پایان با بیان این که ایجاد شرایط مناسب برای تفریح ، سرگرمی، بازی و رشد استعدادهای علمی و فرهنگی هنری دختران و پسران ایرانی در مدارس از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی می‌شود افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به عنوان مکمل نظام آموزشی با طراحی بیش از 40 نوع فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی، علمی، دینی و... برای اوقات فراغت بچه‌ها خارج از مدرسه در تمام طول سال برنامه‌ریزی دارد.
نشست دوم کمیته حقوق کودک سازمان ملل با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران صبح روز سه شنبه 22 دی در مقر سازمان ملل در ژنو سوییس برگزار شد.