زمینه‌ی همکاری‌ کانون با رایزنی فرهنگی در بغداد بررسی شد

زمینه‌های همکاری مشترک فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد در نشستی با حضور مسوولان بررسی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست ابتدا علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون فعالیت‌ها، تولیدات، و همکاری‌های مشترک این مجموعه با سایر کشورها در حوزه کودکان و نوجوانان را معرفی کرد.
حاجیان‌زاده با اشاره به سابقه 50 ساله کانون در حوزه فعالیت فرهنگی برای کودکان و نوجوانان گفت: به استناد اساسنامه یکی از رویکردهای کانون ارتباط‌های بین‌المللی و همکاری با سازمان‌های مشابه در دیگر کشورهاست.
وی برگزاری هفته‌های دوستی در برخی کشورها با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را یکی از برنامه‌های این مجموعه در حوزه بین‌المللی عنوان کرد.
مدیرعامل کانون هم‌چنین یادآور شد: این مجموعه آمادگی دارد تا تجربه‌ها و تخصص‌های خود در حوزه فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان را در اختیار فعالان این حوزه در کشورهای همسایه قرار دهد.
هم‌چنین محمدعلی شامانی معاون فرهنگی کانون نیز در سخنانی گفت: به اعتقاد من برای شروع نیازی نیست به فعالیت‌های گسترده دست بزنیم تنها کافی است با درک درست از مخاطبان و موقعیت جغرافیایی، فعالیت‌های خوب و تاثیرگذار فرهنگی مانند قصه‌گویی، نمایش و تئاترهای خیابانی، نمایش عروسکی و... را به کودکان و نوجوانان ارایه دهیم تا بتوانیم در ادامه، زمینه همکاری‌های بیشتری را فراهم کنیم.
وی با اشاره به این‌که مجموعه‌ی کانون در دنیا بی‌نظیر است و در هیچ کشوری مشابه آن با این گستردگی و تنوع فعالیت‌ها وجود ندارد، افزود: در بحث محتوایی نیز می‌توان فعالیت‌هایی مانند نقاشی و آثار گرافیکی را که دارای جذابیت بصری مناسب است برای چاپ در نشریه‌های آن کشور تولید و در اختیار این سازمان قرار دهیم.
مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز با اشاره به برگزاری هفته‌ی دوستی کودکان ایران و بلغارستان در هفته‌های اخیر گفت: اعزام گروه‌های تئاتر حرفه‌ای و نمایش‌های عروسکی اعضا و مربیان، به کشورهای همسایه و مشارکت آن‌ها در جشنواره‌های قصه‌گویی و پویانمایی از دیگر فعالیت‌های حوزه بین‌الملل کانون است، که همواره  صورت می‌گیرد.
وی هم‌چنین یادآور شد: در حوزه انتشارات نیز کانون در سال‌های اخیر اقدام به خرید و فروش حق‌نشر کتاب‌های زیادی کرده و بسیاری از کتاب‌های الکترونیک و کاغذی کانون نیز به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.
در ادامه و پس از توضیحات مسوولان کانون حجت‌الاسلام غلام‌رضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در بغداد با ارایه گزارشی از اوضاع کنونی کشور عراق گفت: در کشور عراق بیش از 30 سازمان‌مردم نهاد با گرایش‌های مختلف فعالیت می‌کنند اما تلاش ما بر این است ضمن همکاری با برخی از این گروه‌هایی که در حوزه فرهنگی فعالیت دارند، کانون پرورش فکری به شکل قانونی با سازمان‌های دولتی همکاری داشته باشد.
وی هم‌چنین با اشاره به راه‌اندازی مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یکی از محله‌های شهر بغداد از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی، خاطر نشان کرد: تمایل داریم در دو بخش عرضه‌ی ‌محصولات فرهنگی و ارایه فعالیت‌ها به کودکان و نوجوانان فارسی زبان و عربی زبان ساکن در کشور عراق از تجربه و تخصص‌های کانون استفاده کنیم.
بر همین اساس مقرر شد: با بررسی‌ بیشتر جنبه‌های مختلف همکاری و در صورت لزوم اعزام کارشناسان کانون برای آشنایی با فضای کنونی کشور عراق و شناخت بیشتر نیازهای فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان این کشور زمینه‌های لازم برای فعالیت‌های فرهنگی‌هنری، مباحث آموزشی، محتوایی و عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون در آینده نزدیک فراهم شود.
نشست مسوولان کانون با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، صبح روز دوم بهمن در دفتر مدیرعامل کانون برگزار شد.