کانون را به سازمان معیار در حوزه فرهنگ تبدیل کنیم

رفتار، منش و شخصیت شاخص، فرهنگی، اصیل و سالم مربیان و کارشناسان کانون، در کنار سیاست‌گذاری‌های درست می‌تواند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به یک سازمان معیار در حوزه فرهنگ تبدیل کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهنگ و کارفرهنگی، موضوع آخرین سخنرانی مدیرعامل کانون بود که در جمع مربیان و کارشناسان کانون استان گیلان بیان کرد.
علیرضا حاجیان‌زاده صبح روز 25 فروردین در نخستین سفر رسمی استانی خود درسال 1395 در رشت به مربیان کانون گفت: اگر رفتار، منش و شخصیت ما شاخص یک فرهنگ اصیل و سالم باشد، آن‌گاه خروجی‌های کانون در آینده انسان‌هایی بافرهنگ، اصیل، متفکر، متدین، توانمند، بااخلاق، بانشاط و اجتماعی خواهند بود.
وی بخشی از سخنرانی خود را به تبیین بحث تبادل یا تقابل فرهنگی اختصاص داد و با تاکید بر لزوم مراقبت از تهاجم فرهنگی بیگانگان یادآور شد: تأثیر تهاجم فرهنگی حتی در درون مجموعه فرهنگی ما- که یکی از سالم‌ترین مجموعه‌های فرهنگی است - نیز می تواند اتفاق بیافتد واگر مراقبت نکنیم بعید نیست در درون خودمان هم گرفتار تهاجم فرهنگی و فرهنگ مادی و قهقرایی شویم.
مدیرعامل کانون در ابتدای این مبحث با بیان این‌که اصل و اساس کانون برمبنای کار فرهنگی و زیرشاخه‌های آن یعنی فعالیت‌های هنری و ادبی تنظیم شده است، بر اهمیت شناخت ویژگی‌ها، آسیب‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها در حوزه فرهنگ تاکید کرد.
حاجیان‌زاده نخست به بیان چند تعریف از فرهنگ پرداخت و توضیح داد: برخی، فرهنگ را متاثر از دانایی، دانش‌ها و دانستنی‌ها و برخی متاثر از باورها و اعتقادات می‌دانند و گروهی دیگر آن را با هنر گره زده‌اند و بیشتر، هنر را نمایه اصلی فرهنگ برمی‌شمارند و البته برخی هم عادات، آداب و رسوم را مبنا و پایه فرهنگ عنوان می‌کنند.
به اعتقاد مدیرعامل کانون، فرهنگ مجموعه‌ای از دانستنی‌ها، اعتقادات، باورها، هنرها، اخلاقیات، قوانین، عادات و آداب و رسوم است و هرگونه توانایی و رفتار اجتماعی را می‌شود زیر عنوان کلی فرهنگ تعریف کرد.
وی سپس چهار ویژگی شاخص برای فرهنگ برشمرد و تفکر و قدرت یادگیری یا همان دانایی را - که ازطریق مطالعه و خواندن حاصل می‌شود - یکی از ارکان اصلی و اساسی فرهنگ عنوان کرد.
زبان یا ویژگی تکلم و مهارت بیان به اعتقاد حاجیان‌زاده دومین پایه اصلی فرهنگ است که بسیاری از فرهنگ‌ها نیز برای انتقال فرهنگ‌شان از طریق آموزش زبان وارد می‌شوند.
مدیرعامل کانون در همین زمینه نگاه راهبردی مقام معظم رهبری در حوزه آموزش زبان‌های خارجی و رهنمودهای معظم‌له در زمینه مراقبت از انتقال فرهنگ و سبک زندگی غربی از این طریق را یادآور شد و افزود: امروز یکی ازسیاست‌های کانون هم این است که از توانمندی‌های کانون زبان ایران برای ایجاد یک جریان فرهنگی زبان‌آموزی و هدایت و ساماندهی این عرصه استفاده کند.
حاجیان‌زاده در ادامه، توانمندی‌های علمی، فن‌آوری و سایر مهارت‌های ادبی و هنری را به عنوان سومین ویژگی و پایه اصلی شکل‌گیری فرهنگ دربین جوامع و انسان‌ها عنوان کرد.
به اعتقاد وی اجتماعی بودن، شکل‌گیری زندگی گروهی، روابط اجتماعی، مهارت زندگی و سبک زندگی اجتماعی چهارمین ویژگی فرهنگ است که می‌تواند شاکله روابط اجتماعی انسان را شکل دهد و در مجموع باید فرهنگ را تلفیقی از دانایی و توانایی دانست که هویت انسان‌ها را شکل می‌دهد و البته سایر موجودات از آن بی‌بهره‌اند.
وی در بخش دیگری از این سخنرانی به بیان اشکال و زوایای فرهنگ پرداخت و توضیح داد: از طرفی یک فرهنگ عمومی در جامعه وجود دارد و شخصیت انسان‌ها تحت تاثیر آن شکل می‌گیرد. باورها، اعتقادات مذهبی و خرده‌فرهنگ‌های استان‌ها و مناطق مختلف بر شکل‌گیری شخصیت فردی و اجتماعی افراد تاثیر می‌گذارد.
مدیرعامل کانون همچنین به تبیین تأثیرات تبادل و تلاقی فرهنگ‌ها پرداخت و گفت: دو فرهنگ که با هم تفاوت‌هایی دارند گاهی با هم تلاقی پیدا می‌کنند. در بحث تبادل فرهنگی می‌توانیم این ارتباط را مدیریت و از فرهنگ خوب سایر کشورها استفاده کنیم. این کار اقدام بدی نیست به عنوان مثال الگو گرفتن از رفتار خوب ترافیکی یک کشور و رواج آن در جامعه، تلاش برای بومی‌ کردن دیگر فرهنگ‌ها، خوبی‌های آن‌ را شناسایی کردن و انتقال آن به فرهنگ خودی و در عین حال انتقال فرهنگ خوب خودمان به کشورهای دیگر از اشکال این تبادل فرهنگی است.
حاجیان‌زاده شکل دیگر این تقابل را تحت تاثیر قرار گرفتن از فرهنگ غرب و غیرخودی عنوان و خاطر نشان کرد: این نوع تقابل - که از آن به عنوان تهاجم فرهنگی نام می‌برند - فرهنگ مارا لکه‌دار، متزلزل و مخدوش می‌کند و اگر نتوانیم تلاقی دو فرهنگ را مدیریت و دست به انتخاب بزنیم، ناخواسته تحت تاثیر فرهنگ غیرخودی قرارمی‌گیریم و تا چشم باز کنیم می‌بینیم مسیر فرهنگی خودمان مخدوش شده است.
وی ادامه داد نباید تصور کنیم کار فرهنگی، ما را در مقابل این خطر بیمه می‌کند اتفاقا ممکن است زمینه لغزش بیشتری را فراهم کند. ما که زندگی و وجود و آرمان‌های‌مان با کار فرهنگی گره خورده است باید مراقبت کنیم تا کار فرهنگی در مسیر سالم و صحیحی دنبال شود، آن‌گاه می‌توانیم بر کودکان و نوجوانان تاثیر بگذاریم و شخصیت آن‌ها را شکل دهیم در عین حال مراقبت نکردن، احتمال خطا را بالا می‌برد و اگر ما به نام کار فرهنگی خطا کنیم، نسلی تحت تاثیر ما دچار خطا می‌شود.
مدیرعامل کانون تاکید کرد کار فرهنگی وقتی با فرهنگ معنوی و متعالی همراه باشد، ارزشمند می‌شود ولی اگر گرفتار فرهنگ مادی و قهقرایی شویم مخاطبان خود را به سقوط خواهیم کشاند. فعالیت‌های فرهنگی و هنری هرچه هم خوب و با تکنیک انجام ‌شود به تنهایی یک ارزش نیست بلکه هنر، ادبیات و فرهنگ، زمانی ارزشمند می‌شود که شکلی متعالی پیدا کند و دارای محتوایی درست، سالم و در مسیر حق، در عین حال منطبق بر ارزش‌های انسانی، دینی و انقلابی باشد.
حاجیان‌زاده سپس به فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر مراقبت از رخنه‌های فرهنگی و تغییر مسیر فرهنگ از چارچوب نظام اسلامی- که هویت واقعی جامعه رابرهم می‌ریزد - و این که پایه اساسی و تفکر حاکم بر کانون باید مساله انقلاب اسلامی باشد، اشاره کرد و یادآور شد: باید فضای حاکم بر متن و مفهوم آثار کانون تفکر ناب انقلاب اسلامی باشد و ما در چشم‌انداز10 ساله هم یک بند را به مراقبت از هویت دینی، ،سرزمینی و انقلابی اختصاص داده‌ایم.
وی اضافه کرد: اگر اخلاق، تدین، سلامت و صحت در کانون حاکم باشد آن‌گاه مسیر را درست رفته‌ایم. در این مسیر مسوولیت سنگینی برعهده ماست و کودکان، امانت‌های ارزشمندی هستند که از رفتار، منش، پوشش و کلام ما تاثیر می‌گیرند و این رفتارها را در زندگی خودپیاده می‌کنند؛ 20 سال دیگر هم می‌گویند ما از مربی کانون تاثیر گرفته‌ایم.
مدیرعامل کانون در عین حال به تحسین مربیان کانون پرداخت و با بیان این‌که در سفرهای استانی خود می‌بیند که مربیان کانون به اصطلاح «یکی از یکی بهتر هستند»، گفت: شما سرمایه‌های ارزشمند کانون هستید و اگر بخواهیم کانون را به عنوان یک سازمان معیار در حوزه فرهنگ مطرح کنیم باید این توانمندی را به مردم و مسوولان بشناسانیم و بتوانیم ازدایره پوشش، تاثیرگذاری وعمق بیشتری برخوردارباشیم.
بر اساس این گزارش در ابتدای این سخنرانی، فاطمه گل گلی به نمایندگی از همکاران فرهنگی، فاطمه علیزاده به نمایندگی ازهمکاران ادبی وهنری و بهرنگ حسین‌تبار به نمایندگی از همکاران کانون زبان ایران خواسته‌های خود را با مدیرعامل کانون درمیان گذاشتند.
در این آیین همچنین احمد خدادوست شاعر کودکان و از همکاران پیشکسوت کانون گیلان به خوانش دو عنوان از اشعار خود پرداخت و گروه نمایشی «چارچار»ازمرکز کانون سیاهکل به اجرای یک نمایش آیینی پرداختند.
پورحسن مدیرکل کانون استان گیلان نیز در این آیین از تلاش‌های مدیران ارشد کانون برای رفع مشکلات شغلی و معیشتی کارکنان، کاستن شکاف بین دستمزدهای همکاران، احیای بخش‌هایی مانند فیلم، کارگاه‌های علمی و فکری، و معرفی کانون به جامعه، مخاطب‌شناسی وشناخت دقیق ذائقه مخاطبان قدردانی کرد.
حاجیان‌زاده که همراه با فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع و مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون به گیلان سفر کرده بود، علاوه بر دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت و حضور در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی باران، در آیین گشایش مرکز فراگیر کانون در رشت و دو سایت آموزش‌های رایانه‌ای کانون در صومعه‌سرا و سیاهکل همچنین بازدید از مرکز لاهیجان و مراسم گشایش مرکز فروش محصولات فرهنگی کانون در این شهر نیز شرکت کرد.