کانونی، یعنی احساس و عاطفه در عین سادگی

کانونی یعنی پاک و پر از رنگ بودن، احساس و عاطفه، کتاب و زیبایی در عین سادگی. این‌ها حس کانونی بودن است که تنها کارکنان و مربیان این مجموعه آن را می‌توانند انتقال دهند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این بخشی از گفته‌های مشاور فرهنگی وزیر آموزش و پرورش است که در گردهم‌آیی مدیران کل ستادی و استانی کانون در تهران بیان کرد.
محسن چینی‌فروشان مدیرعامل اسبق کانون در بیان ویژگی‌های منحصر به فرد این مجموعه اذعان داشت: همان‌طور که هر فردی تا وارد کانون نشود متوجه نیست در این مجموعه چه اتفاقاتی روی می‌دهد، زمانی هم که به قول معروف کانونی شد، نمی‌تواند از آن دل بکَند.
وی با اشاره به این‌که حوزه فعالیت کانون ادبیات و هنر است ادامه داد باید تلاش کنید تعریف کانون در چارچوب‌های تعیین شده و فعالیت‌های مشخص آن حفظ شود، در غیر این صورت به مرور زمان از مسیر اصلی خارج می‌شود.
چینی‌فروشان مدیریت در سازمان‌های فرهنگی را متکی بر نیروی انسانی دانست و ابراز داشت شما به عنوان مدیران فرهنگی کشور در کانون مسوولیت سنگینی برعهده دارید چرا که خمیرمایه اصلی این مجموعه مربیان و اعضای مراکز هستند.
مشاور فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: به اعتقاد من اگر می‌خواهیم انسان‌های شایسته تربیت کنیم باید تلاش کنیم ابتدا از خودمان مراقبت کنیم و این تربیت در وجود ما آغاز شود.
وی در پایان با اشاره به این‌که عمر مدیریت‌ها هر چه باشد کوتاه و زودگذر است به مدیران کانون توصیه کرد تلاش‌ کنید از این فرصتی که در اختیار دارید بیشترین بهره را در راه خدمت به فرزندان این مرز و بوم داشته باشید.
چینی‌فروشان که 18 سال مدیریت کانون را برعهده داشت خدمت در این مجموعه‌ی فرهنگی را عنایت خدا دانست و به مدیران کل توصیه کرد قدر فرصت پیش آمده را بدانند.
وی درباره‌ی رزق و روزی انسان و این‌که این مهم کجا و چگونه مُقدّر می‌شود، توضیح داد: در قرآن کریم آمده که رزق انسان‌ها در آسمان‌ها است و اگر نزول باران را که مایه حیات تمامی موجودات است شکل ظاهر این فرمایش قرآن بدانیم نبوت و رسالت نیز رزق اصلی و معنوی انسان و شکل باطنی آن است.
وی افزود آن‌چه فراتر از این می‌توان استنباط کرد توفیق عبادت، طاعت و خدمت است و من از زمانی که وارد کانون شدم همواره این حس را داشتم که کار در این مجموعه و فعالیت برای بچه‌ها که پاک‌ترین مخلوقات خداوند هستند رزق و روزی من بوده که خداوند عنایت کرده است و باید تلاش کنم این فرصت را غنیمت بشمارم.
مشاور فرهنگی وزیرآموزش و پرورش در ادامه خطاب به مدیران کل کانون با بیان این‌که مجموعه‌ی کانون ساده به دست نیامده خاطر نشان کرد: افراد بسیاری زحمت‌ کشیده و خون دل‌ها خورده‌اند تا ما امروز شاهد این شکل کانون باشیم، بارها کانون تا مرز تغییر ماهیت، انحلال و ادغام پیش رفت اما با تلاش دلسوزان و عنایات ویژه مقام معظم رهبری این مجموعه حفظ شد و توانست به فعالیت خود ادامه دهد.
چینی‌فروشان با اشاره به این‌که امروز وظیفه سنگینی بر دوش مدیران کانون قرار دارد اظهار داشت: مدیریت در کانون باید با عشق و علاقه باشد و اگر در این مسیر، کوتاهی از سوی فردی صورت گیرد در قبال آن مسوول و پاسخ‌گو خواهد بود.
وی در ادامه به بیان چگونگی شکل‌گیری و اهداف این مجموعه در رژیم گذشته پرداخت و گفت: بعد از جریان نهضت امام در سال 1342 مسولان نظام طاغوت به این نتیجه رسیدند که برای برون رفت از اوضاع آن زمان باید سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه کودک و نوجوان صورت گیرد و به همین دلیل اقدام به تشکیل سازمان‌هایی مانند کانون، کاخ جوانان و... کردند.
مدیرعامل اسبق کانون با اشاره به پرهیز از بخشی‌نگری در این مجموعه افزود: کانون یک واحد کل است که تمامی بخش‌های آن باید هم‌سو فعالیت و حرکت کند در غیر این‌صورت اگر فضا و فاصله میان بخش‌های مختلف ایجاد شود این، آفتی برای سازمان است.
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های هیات مدیره و مدیرعامل کانون خاطر نشان کرد در این مجموعه اگر مشکلی وجود داشته - که به یقین کمبود منابع مالی یکی از آن‌ها است - این مشکل برای تمامی کارکنان بوده و اگر نعمتی هم بوده برای همه افراد بوده است.
چینی‌فروشان با بیان این¬که کانون به لحاظ کمی و کیفی ظرفیت‌های زیادی دارد یادآور شد: در مباحث فرهنگی همواره کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده اما برای پویایی و زنده بودن سازمان نباید از کمیت‌ها نیز غافل شد.
وی کانون را محلی برای تربیت و پرورش افراد ویژه دانست و اظهار داشت بسیاری از هنرمندان و نویسندگان مطرح کشور در این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند بنابراین کانون همان‌قدر که یک نهاد عمومی است وظیفه کشف و شناسایی استعدادهای بچه‌های خاص و ویژه را نیز برعهده دارد.
آینده‌نگری و دوری از روزمرگی یکی دیگر از نکات مهمی بود که مشاور وزیر آموزش و پرورش بر آن تاکید بسیار داشت و در این باره گفت: یکی از هنرهای یک مدیر خوب توجه به هم‌افزایی برای افزایش عمر سازمان است که نیازمند برنامه‌ریزی هدف‌مند است.
وی ارتباط کانون با آموزش و پرورش را موضوعی سهل و ممتنع عنوان کرد و افزود: مخاطبان این مجموعه‌ی فرهنگی همان دانش‌آموزان مدارس هستند بنابراین موضوع مهم چگونگی تعامل و همکاری دو سازمان برای بهره‌مندی بیشتر مخاطبان از خدمات فرهنگی است.
گردهم‌آیی سراسری مدیران کل کانون روز 25 اردیبهشت در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران آغاز شد و روز 26 اردیبهشت نیز این نشست با حضور معاونان پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش به پایان رسید.