راه‌اندازی فروشگاه‌های سیار کتاب کانون برای حضور در مدارس

ایجاد فروشگاه‌های سیار کتاب و حضور آن‌ها در مدارس از جمله پیشنهادهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گسترش ارتباط با آموزش و پرورش است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل کانون در گردهم‌آیی مشترک معاونان پرورشی وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل کانون استان‌های کشور این پیشنهاد را مطرح کرد و در عین حال از آمادگی کانون برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس سراسر کشور خبر داد.
علیرضا حاجیان‌زاده صبح روز 26 اردیبهشت 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران ابتدا به تشریح فعالیت‌ها و ماموریت‌های کانون پرداخت و توضیح داد که ماموریت و نقش اصلی کانون در حوزه اوقات فراغت تعریف شده و این فعالیت‌ها در فضای خارج از مدرسه انجام می‌شود، اما تجمع مخاطبان اصلی ما در مدارس است.
وی انتخابِ با اختیار کانون را از سوی مخاطبان بر اساس ذوق و علاقه فردی یکی از ویژگی‌های کانون برشمرد که به اعتقاد وی سبب جذابیت فعالیت‌های مراکز کانون شده است.
مدیرعامل کانون 940 مرکز فرهنگی‌هنری را - که 116 عدد از آن کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی است - محل اصلی ارتباط چهره به چهره مربیان کانون با کودکان و نوجوانان ایرانی دانست.
بهینه‌سازی اوقات فراغت به جای پرکردن آن از نظر حاجیان‌زاده هدفی است که کانون و معاونت فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش به صورت مشترک دنبال می‌کنند.
او افزود: تقویت قدرت تفکر و شکوفایی استعدادها و مهارت‌های فرهنگی‌هنری و ادبی کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین رویکردهای کانون است تا هر عضو کانون بتواند از این راه دست‌کم به یکی از این مهارت‌ها و توانایی‌ها مسلط شود.
حاجیان‌زاده با تشریح فعالیت‌های کانون زبان ایران - که در آن 7 زبان خارجی به زبان‌آ‌موزان آموزش داده می‌شود - برای همکاری با آموزش و پرورش به منظور تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه گسترش آموزش‌های غیر انگلیسی به علاقه‌مندان اعلام آمادگی کرد.
مدیرعامل کانون در ادامه با بیان این‌که بیشتر جشنواره‌های کانون جنبه ملی و بین‌المللی دارد، از حضور معلمان و مربیان آموزش و پرورش در این جشنواره‌ها به ویژه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استقبال کرد.
وی در مجموع مخاطبان مراکز و تولیدات کانون، کلاس‌های کانون زبان و دانش‌آموزانی را که به صورت مقطعی از فعالیت‌های کانون استفاده می‌کنند، حدود 5‌میلیون نفر اعلام کرد و البته گفت که مقام معظم رهبری از کانون خواسته‌اند که دامنه حضور خود در مدارس را گسترش داده و تمامی کودکان و نوجوانان ایرانی را تحت پوشش قرار دهد.
به گفته‌ی ‌وی این خواسته رهبر معظم انقلاب را می‌توان با افزایش شمارگان تولیدات کانون از یک سو و باز کردن فضا برای ورود کانون به مدارس و ارایه تولیدات و فعالیت‌هایش از سوی دیگر محقق کرد.
مدیرعامل کانون در همین بخش تاکید کرد که مخاطب کانون و آموزش و پرورش دقیقا همان 13 میلیون نفر است و ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دسترسی مخاطبان به کانون بیشتر شود.
وی ایجاد مراکز ثابت فروش در مناطق مختلف آموزش و پرورش و راه‌اندازی مراکز سیار فروش را از جمله راه‌کارهای پیشنهادی کانون برای اجرای هرچه بهتر تفاهم‌نامه مشترک با معاونت فرهنگی پرورشی وزارت عنوان کرد.
حاجیان‌زاده با توضیح درباره‌ی تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته به منظور گسترش همکاری‌ها بین دو طرف منعقد شده، در عین حال رفت‌و‌آمد معلمان و دانش‌آموزان به مراکز کانون و استفاده از فضای مناسب کتاب‌خانه‌ها و بهره‌مندی از تجربه‌های مربیان کانون را پیشنهاد و در عین حال خاطرنشان کرد که مربیان کانون هم از این آمادگی برخوردارند که در مدارس حاضر شوند و توانمندی‌های خود را ارایه کنند.
اکران فیلم‌های کانون در سالن‌های تحت پوشش معاونت فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش و سالن‌های کانون از دیگر پیشنهادهای حاجیان‌زاده بود که در این گردهم‌آیی مطرح شد تا سالن‌های نمایش فیلم کودک در کشور فعال شود.
مدیرعامل کانون در پایان توضیح داد که کانون با دیگر بخش‌های وزارت آموزش وپرورش از جمله معاونت متوسطه در حوزه آموزش زبان و دانشگاه فرهنگیان نیز همکاری‌هایی را پی‌ریزی کرده است.
در این گردهم‌آیی علی‌اصغر فانی وزیر و حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز به سخنرانی پرداختند و بر اهمیت گسترش ارتباط‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های کانون در مدارس تاکید کردند.