جبران محرومیت‌های ارتباطی کودکان بیمار با اهدای کتاب

کتاب می‌تواند برخی از کاستی‌های ناشی از محرومیت‌های کودکان بیمار را مانند تعامل با دوستان، بازی و ارتباطات با هم‌سالان را جبران کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از دیدگاه‌های رضا مکتبی تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان است که در جریان مشارکت در طرح «دوباره می‌خوانم» بازگو کرد.
طرح «دوباره می‌خوانم» کارزاری است اجتماعی برای ساخت و تجهیز کتاب‌خانه بیمارستان‌های کودک در سراسر کشور که از سوی یک سازمان مردم نهاد به نام گروه «سلامت و هنر» و با همکاری کانون برپا شده است.
مکتبی که برای اهدای کتاب‌هایش به مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون آمده بود، در این باره گفت: در مجموع من فکر می‌کنم در جامعه‌ی ما فعالیت‌‌های چنین گروه‌هایی می‌تواند گسترش و دامنه بیشتری نسبت به فعالیت‌های دولتی داشته باشد چرا که این سازمان‌های مردم نهاد از دیوان‌سالاری رایج دستگاه‌های دولتی عبور می‌کنند و کسانی که این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند از انگیزه‌های حسی و سرعت عمل بیشتری برخوردارند، بنابراین اتفاقات خیلی خوبی در این حوزه می‌افتد.
تصویرگر کتاب «از تو می‌خواهم خدا» با بیان این‌که هیچ چیزی در این دنیا بهتر از کتاب نیست، افزود: فکر می‌کنم هیچ چیزی هم موثرتر از کتاب نباشد، به ویژه در سنین پایین و بچه‌هایی که دچار بیمار می‌شوند از تعدادی اتفاق‌ها که برای بچه‌های سالم می‌افتد مانند تعامل با دوستان، بازی و ارتباطات زیاد محروم هستند. کتاب، آن‌ها را به دنیای بزرگ‌تری می‌برد تا در دنیای کتاب، خیال‌پردازی و با شخصیت‌های آن هم‌ذات‌پنداری کنند و در نتیجه از آن لذت ببرند این امر به ویژه در سنین پایین‌تر باعث می‌شود تا فرهنگ کتاب‌خوانی در آن‌ها نهادینه ‌شود و اثر آن هیچ‌گاه از بین نرود.
پیشنهاد مشخص این تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان برای گسترش این طرح، استقبال بیشتر هنرمندان، هماهنگی بیشتر آن‌ها با نویسندگان و در عین‌حال خسته نشدن دست‌اندرکاران از ادامه این طرح بود؛ چراکه به اعتقاد وی تمام مراحل این کار، سخت و هزینه‌بر است و برای آن چندان سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد.
غرفه گروه «سلامت و هنر» در ویژه‌برنامه «مهمانی مهر و نیایش کانون» که به مناسبت ماه مبارک رمضان برپا شده است، تا روز 4 تیر از ساعت 19 تا 23 پذیرای بازدید‌کنندگانی است که مایل‌اند کتاب‌های اهدایی‌شان صرف تجهیز بیمارستان‌های کودک شود.
این برنامه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برپاشده است.
در عین حال تمامی مراکز کانون در سراسر کشور آماده دریافت کتاب‌های اهدا‌کنندگان است.