نقش کانون در حوزه کودکان باید هدایت‌گری باشد

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر لزوم نقش هدایت‌گری کانون پرورش فکری در حوزه فرهنگی کودک و نوجوان تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا واعظ‌ مهدوی در حاشیه بازدید از فعالیت‌های کانون در ویژه‌برنامه «مهمانی مهر و نیایش» با تاکید بر این موضوع گفت: امروز از کتاب‌ها و محصولات فرهنگی کانون بازدید داشتم و از نزدیک شاهد شیوه‌ی اجرای فعالیت‌های متنوع مربیان این مجموعه برای بچه‌ها بودم حتی با برخی از آن‌ها صحبت کردم، آن‌‌چه امروز شاهد بودم نشان از توان‌مندی، تجربه و تخصص بالای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشت.
وی افزود: فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای که کانون به کودکان و نوجوانان ارایه می‌د‌هد بسیار به رشد فکری و مغزی و تقویت ارتباط میان فعالیت مغز و دیگر اعضای‌ بدن بچه‌ها کمک می‌کند و این کاری ارزش‌مند است.
واعظ‌مهدوی با اشاره به لزوم توسعه‌ی فعالیت‌های کانون یادآور شد: نکته‌ای که به نظر می‌رسد برای گسترش فعالیت‌ها و محصولات کانون لازم است مورد توجه بیشتری قرار گیرد این که تولیدات و خدمات این مجموعه نیازمند بازاریابی و مخاطب‌یابی بیشتری است.
وی اضافه کرد منظور من از بازاریابی تنها پرداختن به فعالیت اقتصادی نیست بلکه هدف، ایجاد نیازهای جدید و جذب افراد برای محصولات و خدماتی است که مجموعه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مخاطبان خود ارایه می‌دهد.
معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه خاطر نشان کرد: امروز کتاب‌ها، عروسک‌ها و سرگرمی‌های کانون هنوز در دسترس تمامی کودکان و نوجوانان بچه‌ها و خانواده‌ها قرار ندارد و در فروشگاه‌های بزرگ عرضه می‌شود درحالی که در بیشتر این فروشگاه‌ها یا اسباب‌بازی فروشی‌ها عروسک و اسباب‌بازی‌های خارجی عرضه می‌شود.
وی ادامه داد پرسشی که اینجا مطرح است این‌که چگونه تولیدکنندگان خارجی از آن سوی مرزها نیازهای ما را شناسایی و محصولات خود را وارد فروشگاه‌های ما کرده‌اند اما محصولات ما نتوانسته به این فروشگاه‌ها ورود پیدا کند، این‌جا است که متوجه نقطه‌ی قوت آن‌ها در بازاریابی و ضعف ما در این حوزه می‌شویم.
واعظ‌مهدوی هم‌چنین اظهار داشت به اعتقاد من کانون باید در حوزه فرهنگی کودک و نوجوان به عنوان یک ستاد هدایت‌گر فعالیت کند و کمتر به کارهای اجرایی بپردازد، نقاطی که لازم است حضور یابد و مجریان را شناسایی و فضا را برای فعالیت آن‌ها فراهم کند و از طریق رایزنی با مجلس و ارگان‌های مختلف دولتی تسهیلاتی را برای کسانی که قصد همکاری با این مجموعه برای گسترش عرضه محصولات و خدمات را دارند ایجاد کند تا هم، افراد با انگیزه بیشتر به این عرصه ورود پیدا کنند و هم درآمدزایی داشته باشد.
وی اضافه کرد ممکن است یک کافه کتاب یا مرکز فرهنگی‌هنری، مانند یک پیتزا فروشی درآمدزا نباشد پس باید زمینه‌ای فراهم کرد که از محل‌ درآمدهای دیگر یا عوارض‌ و... این تفاوت جبران شود و البته تمام این‌ طرح‌ها و مباحث نیازمند  پشتوانه علمی قوی، مطالعه و بررسی  و کارشناسی است.
معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم‌چنین  با تاکید بر افزایش فعالیت مراکز فرهنگی‌هنری برای ارایه خدمات خود به طیف گسترده‌تر مخاطبان گفت: این مجموعه به عنوان متولی اصلی شناسایی و رشد استعدادهای کودکان و نوجوانان از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما بیشتر به خانواده‌ها معرفی شود.
وی در پایان با بیان این‌که در شهرداری‌ها محل‌هایی با عنوان خانه اسباب‌بازی برای بچه‌ها ایجاد شده خاطرنشان کرد: لازم است کانون با شهرداری تعامل بیشتری داشته باشند تا زمینه ‌حضور مربیان با تجربه و متخصص این مجموعه در خانه اسباب‌بازی‌های شهرداری فراهم شود تا رشد فکری کودکان به شکل صحیح‌تری صورت گیرد گرچه تمام مباحثی که گفته شد مستلزم نقش ستادی و هدایت‌گری کانون در این عرصه است.
معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور روز 31 خرداد از فعالیت‌های کانون در ویژه‌برنامه«مهمانی مهر و نیایش» بازدید کرد.