لزوم بازنویسی قصه‌های کهن برای نسل جدید

باور پذیری برخی از داستان‌های کهن یا قصه‌هایی مانند حسنی برای نسل کودک و نوجوان امروز بسیار سخت است و متن‌های قدیمی باید با بازنویسی درست، دوباره منتشر شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از اظهار نظر داریوش هفت برادران مدیرمسوول انتشارات فرای علم درباره‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان است و او در عین حال با اشاره به ادبیات غنی، متون کهن، پندهایی در قالب داستان و شعرها... در کشورمان گفت: ما در بحث ادبیات و مطالعه و خواندن در گذشته ضعیف نبوده‌ایم آن‌چه که امروز باعث شده است مردم کمتر به سراغ کتاب خواندن بروند کمبود متن و تصویرسازی خوب است که نمی‌تواند کودک امروز را جذب کند.
وی از سوی دیگر معتقد است: ناشران، نویسندگان، تصویرسازان و همه‌ی دست‌اندرکاران در حوزه‌ی تولید کتاب نیز باید تغییر اساسی در نگرش‌شان بدهند. چرا که مردم ما نمی‌دانند چه چیزی را باید از دل یک متن  جدا و از آن استفاده کنند.
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، بخشی از این تغییر را بهبود کیفیت چاپ کتاب دانست و اضافه کرد: ما باید از خلاقیت و نوآوری در تولید فیزیکی کتاب‌ها برای گروه‌های سنی مختلف استفاده کنیم و برای چاپ کتاب‌های مصرفی و نفیس از مواد خاصی استفاده کنیم.
وی در ادامه در خصوص موفقیت برخی کشورها در استفاده‌ی هم‌زمان از فن‌آوری‌های جدید مطالعاتی در کنار شکل سنتی خواندن کتاب گفت: استفاده بهینه و به موقع از اطلاعات دریافت شده از کتاب و سایر منابع و کاربرد آن در موقعیت‌های مختلف زندگی، این انگیزه را به آنان می‌دهد تا هم‌چنان به مطالعه‌ی کتاب ادامه دهند.
این عضو اهل قلم ایران معتقد است زمانی که بحث خواندن و مطالعه مطرح می‌شود در حقیقت افراد جامعه را به سمتی هدایت می‌کنید که در تمام قسمت‌های یادگیری می‌توانند موفق باشند زیرا خواندن اساس همه‌ی یادگیری‌ها است.
هفت برادران تاکید کرد چنان‌چه افراد جامعه را به سمت درست خواندن یعنی روان‌خوانی هدایت کنیم آن‌ها را با نحوه‌ی چه‌طور درک کردن و چگونه به کار بستن مطالب آشنا کرده‌ایم. 
به اعتقاد عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، ما باید اساس آموزش را با قصه گفتن شروع کنیم چرا که در خیلی از کشورهای پیشرفته اساس یادگیری و آموزش را از همان سنین پایین با دوباره زنده کردن داستان‌های فولکور و قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آغاز کرده‌اند در حالی‌که امروز ما شاهد این نیستیم که بچه‌ها پای قصه‌های پدربزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها بنشینند.
او تاکید کرد: این کشورها با توجه به این‌که اعتقاد داشتند آموزش مهارت خواندن برای کودکانشان امری حیاتی و مهم است با بسیج کردن نهادهای مردمی، شهرداری‌ها و آموزش و پرورش وارد این حوزه شدند.
وی در همین حال یادآور شد: چنان‌چه کودکان اطلاعاتی را که از خواندن کتاب به‌دست آورده‌اند را نتوانند به نحواحسن به کار ببرند و لذت یادگیری را درک نکنند دیگر بار به دنبال کتاب نمی‌روند و سرگرمی‌های دیگری مثل تبلت، گوشی، اسباب‌بازی‌هایی با تکنولوژی‌های جدید به راحتی جایگزین کتاب می‌شود.
هفت‌برادران ادامه داد: مردم نباید به کتاب به عنوان یک کالای صرفا اقتصادی نگاه کنند بلکه کتاب یک کالای فرهنگی است اما ایرادی ندارد که در کنار کار فرهنگی بحث اقتصادی آن هم مطرح باشد اما اولویت باید کار فرهنگی بوده و مخاطبان هدف خود را شناسایی کند.
به اعتقاد عضو سرای اهل قلم ایران لذت یادگیری زمانی مشخص می‌شود که حس مفید بودن برای خود و دیگران به شما دست ‌دهد بنابراین بعد از ایجاد این لذت است که مخاطب به سراغ منبع‌های دیگری برای خواندن می‌رود. در حقیقت ما باید در بحث مطالعه چگونگی روش‌های مطالعه را به کودکان‌مان یاد بدهیم.
این نویسنده که در غرفه گروه «سلامت و هنر» در مهمانی مهر و نیایش کانون حاضر شده بود ضمن اهدای 900 جلد کتاب برای ساخت و تجهیز کتاب‌خانه بیمارستان‌های کودک، درباره‌ی این طرح گفت: این گروه سال گذشته هم،چنین طرحی را برای اهدای اسبا‌ب‌بازی به بیمارستان کودکان انجام داد که خوشبختانه با موفقیت همراه بود.
وی در ادامه افزود: اهدای کتاب به غرفه‌ی گروه «سلامت و هنر» نسبت به اسباب‌بازی خیلی قابل توجه نیست. شاید دلیل آن این باشد که مردم ما کتاب‌خوان نیستند و کتاب ندارند در نتیجه کتاب هم هدیه‌ نمی‌دهند.
عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در ادامه اضافه کرد: تردید نکنید هر قدمی که برای تشویق کردن اقشار مختلف جامعه به خواندن برداشته شود مفید است چراکه در کشور ما در این زمینه کاری صورت نگرفته است در نتیجه با ایجاد چنین کارزارهایی باید شروع کرد.
بنیان‌گذار شبیه‌ساز آزمون‌های پرلز در ایران با اشاره به برگزاری آزمون پرلز برای بهبود سواد خواندن در دنیا گفت: این آزمون‌ها بسیار معتبر هستند به‌گونه‌ای که بسیاری از کشورها براساس نتایج پرلز روش‌های آموزش در کشور را تغییر داده‌اند.
وی با اشاره به کتاب‌هایی که به کودکان بیمار به غرفه‌ی گروه «سلامت و هنر» اهدا شده است گفت: تنها اهدا کردن کتاب‌ها مهم نیست بلکه نحوه‌ی دسترسی به این کتاب‌ها بسیار با ارزش است یعنی یک فرد آموزش دیده و یا حتی خانواده‌ها باید در کنار بچه‌ها بوده و با روش‌های خاصی خواندن را به کودکان یاد دهند و آن‌چه را که می‌خوانند بتوانند درک کنند و آن را بفهمند.
«مهمانی مهر و نیایش» ویژه‌برنامه‌ای است که تا روز 4 تیر از ساعت 19 تا 23 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران دایر شده و بخشی از آن به غرفه اهدای کتاب به بیمارستان‌های کودک اختصاص یافته است.