ایجاد کمیته ویژه‌ برای بررسی مسایل زنان در کانون

کمیته ویژه‌ای به منظور بررسی مشکلات و مسایل همکاران خانم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، این بخشی از سخنان مدیرعامل کانون است که در جمع مربیان و کارکنان کانون استان اردبیل بیان کرد و گفت: باید زمینه‌ای را فراهم ‌کنیم که شرایط کاری خانم‌های کارمند، مربی و همکار کانون را مناسب سازی کنیم.
علیرضا حاجیان‌زاده در ابتدای این نشست، صحبت‌های نمایندگان مربیان و مربیان‌مسوول، کارشناسان، مربیان پاره‌وقت و کارکنان خدماتی کانون استان را شنید و سپس سخنان خود را به تبیین ویژگی‌های الگوی زن مسلمان در عرصه‌ی فرهنگ و هنر اختصاص داد.
نگاه به حقوق بانوان؛ نه افراط نه تفریط
مدیرعامل کانون ابتدا به تشریح «حقوق زن» پرداخت و در فصل اول سخنان خود یادآور شد: زن مظهر جمال و مرد مظهر جلال الهی است و اهل عرفان زنان و مردان را جلوه‌ای جلوات الهی و صفات الهی می‌دانند.
حاجیان‌زاده با بیان این ‌که در مجامع بین المللی عنوان‌هایی از جمله حقوق بشر، حقوق شهروندی و حقوق کودک مطرح می‌شود، حقوق زن هم که به عنوان قشر بزرگی از جامعه بشریت هستند مطرح است.
مدیرعامل کانون توضیح داد: زنان در طول تاریخ مورد ظلم قرار گرفته‌اند و این ظلم از زمان جاهلیت که دختران را زنده به گور می‌کردند شروع شده و امروز هم در تفکر مدرنیته شخصیت زن را به اسارت گرفته‌اند، به‌تعبیری تضییع حقوق مادی و معنوی زنان باعث شده است که بحث حقوق زن مطرح شود. البته اختلاف نگاهی بین ما با سازمان‌های بین‌المللی در مورد این حقوق مطرح است که به اعتقادات ما برمی‌گردد.
وی گفت: در سازمان‌های بین‌المللی حقوق زن را در آزادی بی‌حدوحصر او و اختلاط زن و مرد با هم می‌دانند که در شرع و نگاه دینی ما اینگونه نیست. ما داشتن حجاب برای بانوان و رعایت حد و مرز بین زن و مرد را ظلم به زن نمی‌دانیم بلکه این، احقاق حقوق بانوان است.
حاجیان‌زاده یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی پیشرفته، آگاه و مدافع حقوق زنان است و نشانه‌ی آن اصل 21 قانون اساسی است که به طور مستقل برای احقاق حقوق زنان تبیین شده است.
وی در عین حال گفت: در حوزه‌ی حقوق زنان با دو نگاه افراطی و تفریطی مواجه هستیم، یکی نگاه مردسالارانه است که به تحقیر زن منجر می‌شود و نگاه دوم هم شامل باورهای افراطی فمینیسم با ایده‌های زن‌سالاری می‌شود. اما نگاهی که قرآن و دین مبین اسلام نسبت به حقوق زن در نظر می‌گیرد نگاهی متعادل است.
ایجاد تعادل بین نقش خانوادگی و اجتماعی زنان در جامعه
بر اساس این گزارش نکته دوم سخنرانی مدیرعامل کانون در ادامه فصل نخست به «جایگاه اجتماعی زن مسلمان» اختصاص داشت و حاجیان‌زاده تاکید کرد: جایگاه اجتماعی زنان باید ترسیم شود و حدومرزهایی داشته باشد.
او گفت: در مورد جایگاه اجتماعی زنان چند نگاه مطرح است. الگوی سنتی، مرد را نان‌آور و زن را خانه‌دار می‌داند و در دنیای مدرن نگاه دیگری ترویج پیدا کرده و آن خروج بی‌حدومرز زنان از منزل به سوی بازار کار و اشتغال است.
او یادآور شد: اما نگاه سومی وجود دارد که ما باید با یک ویرایش به آن اعتنا کنیم. و آن نگاه تلفیقی است که عبارت است از ایفای نقش مادری، همسری و خانه‌داری زن و همچنین هویت و منزلت اجتماعی که باید برای تحقق آن در جامعه ظهور و بروز داشته باشد. اما با همین نگاه هم اگر تعادل برقرار نشود به تعارض می‌رسیم، هر کدام از این دو طرف مزاحم دیگری می‌شوند، چه نقش خانوادگی و چه نقش اجتماعی.
به گفته حاجیان‌زاده، ما باید به تعادل برسیم که اگر نرسیم آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی را به دنبال خواهد داشت. اسلام نگاهی متعالی به زنان دارد به عنوان یک ظرفیت عظیم در نیروی انسانی که بیش از نیمی از بشریت را تشکیل می‌دهند. به تعبیری الگوی نقش اجتماعی زن مسلمان این‌گونه ترسیم می‌شود که خانواده باید به عنوان نهادی اساسی در جامعه در اولویت قرار گیرد و نباید به خاطر نقش اجتماعی، لطمه بخورد.
مدیرعامل در عین حال افزود: این یکی از بندهای نگاه متعالی نسبت به زن مسلمان است. بند دوم این است که در کار و حضور اجتماعی زنان باید معیارهایی مورد توجه قرار گیرد. ما باید در ارتباط با حضور زنان در جامعه یک نظام ارزشی داشته باشیم تا بتوانیم الگوی زن مسلمان را ترسیم کنیم.
او در پایان سخنانش در این بخش تصریح کرد: پرهیز از اختلاط بین زن و مرد نامحروم، رعایت عزت و احترام زنان، تاکید بر نقش تربیتی زنان در جامعه، رعایت نقش زنانه و مردانه در تقسیم کار و توجه به تکامل و رشد معنوی آنان از جمله معیارهای الگوی زن مسلمان در جامعه است.
هنر بنیادی‌ترین عرصه‌ی تبلور روح انسان است
«جایگاه زن مسلمان در عرصه‌ی هنر و ادبیات» سومین بخش از صحبت‌های مدیرعامل کانون در نشست با کارکنان کانون استان اردبیل بود.
حاجیان‌زاده در این زمینه توضیح داد: هنر یکی از بنیادی‌ترین عرصه‌های تبلور و تجلی روح انسان است. این هنر می‌تواند هنر تصویری، سینما و تجسمی و... باشد. نقش و جایگاه زن از دو منظر قابل بررسی است. یکی از منظر اینکه زن پدیدآورنده، مولد و مربی باشد، دیگری هم این‌که زن خودش موضوع و محتوای اثر ادبی و هنری باشد که از هر دو منظر بحث‌های مفصلی مطرح است.
به گفته مدیرعامل کانون زن در هر دو عرصه هنر و ادبیات می‌تواند ظاهر شود. در بخش محتوای اثر هنری شخصیت زن مسلمان بسیار خوب می‌تواند از طریق هنر انعکاس پیدا کند. هنر ابزار قدرتمندی است که برای معرفی الگوهای صحیح مثل الگوی زن مسلمان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ چه از منظر حجاب و عفاف و چه از منظر شخصیت و منش زن. ما متاسفانه در سینمای قبل از انقلاب دیده بودیم که از زن استفاده ابزاری می‌شد و شخصیت او را زیر سوال می بردند.
وی اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی زن توانست در جایگاه واقعی خودش در عرصه هنر قرار بگیرد. در بخشی هم که زن می‌تواند مولد و پدیدآورنده آثار هنری و ادبی باشد، ما معتقدیم که زن با احساسات قوی و هوش عاطفی‌ای که دارد می‌تواند در تولید اثر بسیار موفق باشد. در عرصه‌ی هنر،‌ ادبیات و مربی‌گری اگر این نقش را با شالوده‌ی تربیت دینی مخلوط کنیم الگوسازی بسیار خوبی است.
بهبود شرایط کاری بانوان کانونی؛ قدم به قدم
حاجیان‌زاده در آخرین محور سخنرانی خود خطاب به خانم‌های همکار کانونی گفت: بنا براین مبانی و دیدگاه‌هایی که مطرح کردم توصیه می‌کنم مراقب باشید که نقش مادری و همسری‌تان را فراموش نکنید و به خودسازی و رشد معنوی خودتان بپردازید.
او تصریح کرد: معتقدیم که معیار باید برای خانم‌ها خانواده باشد، نشود که به خاطر کانون خانواده‌ی شما متزلزل شود و فرزند شما از تربیت خوب‌تان که بچه‌های مردم را تربیت می‌کنید، محروم باشد.
حاجیان‌زاده در ادامه تأکید کرد: نکته‌ی دوم رعایت حدود و مرزها در کانون است که البته رعایت می‌شود. بااین‌حال، این موازین را باید با خودمان تکرار کنیم.
وی در عین حال گفت: همه‌ی این حرف‌ها اقتضائاتی هم دارد، این‌که ما در نظام مدیریتی‌مان در کانون برای این حرف‌هایی که زده‌ایم، فکر کنیم. امروز ساعت کار برای خانم‌ها مطرح است، همچنین مرخصی برای کارکنان و همکاران پاره‌وقت و اموری از این دست که بررسی خواهیم کرد.
مدیرعامل افزود: ما برای اصلاح امور نیاز به فرصت داریم و قدم ‌به ‌قدم باید شرایط بهتری را فراهم کنیم.
حاجیان‌زاده در پایان سخنانش در این بخش تصریح کرد: ما کمیته‌ی ویژه‌ای را تشکیل می‌دهیم تا بتوانیم در یک فاصله‌ی زمانی مناسبی با رعایت قوانین و مقررات، شرایط مناسبی برای خانم‌ها ایجاد کنیم.
گفتنی است مدیرعامل کانون و هیات همراه شامل فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع، مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، نورا حق‌پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات و لیلا بابایی مشاور امور بانوان مدیرعامل، روزهای 5 تا 7 مرداد به اردبیل سفر کردند.