جوایز جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان رنگ محیط زیست گرفت

توجه به محیط زیست یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های دوازدهمین جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جواد محقق دبیر علمی این رویداد فرهنگی درآیین اهدای جوایز جشنواره توضیح داد که علاوه بر این شاخصه، آثار مخاطبان و انتخاب نشریه‌ی برتر از نگاه مخاطبان هم دو بخش دیگری بود که امسال به جشنواره اضافه شد.
وی روز 18 مرداد 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون با بیان اسامی دبیران دوره‌های پیشین این رویداد خاطر نشان کرد:‌ نخستین جشنواره در سال 1375 به دبیری محمدرضا سرشار برگزار شد و دوره‌های دوم تا چهارم را سیدمهدی شجاعی به انجام رسانید و از آن به بعد، جشنوار‌ه‌های کتاب و مطبوعات کانون به صورت دوسالانه هر سال،‌ یکی از آن‌ها برگزار شد تا در سال 1380، حمیدرضا شاه‌آبادی پنجمین جشنواره را سامان داد. محقق از جعفر ابراهیمی به عنوان دبیر جشنواره‌های ششم تا هشتم و سیدعلی کاشفی خوانساری به عنوان دبیر دوره نهم نام برد و یادآور شد: با احتساب سه دوره مدیریت من، این جشنواره در دوازده دوره با شش دبیر اداره شده است. معایب و محاسن ثابت یا چرخشی‌بودن دبیری جشنواره‌ها را، پیشتر در جایی گفته و نوشته‌ام، معایب و محاسنی که هیچ‌کدام بر دیگری ارجح نیستند و هر یک پشتوانه‌هایی عقلی و استدلالی دارند و می‌توانند مورد بحث و مناقشه‌ای دایمی باشند. به نظر می‌رسد معدلی از هر دو، در بازه‌های زمانی مختلف می‌تواند راهکاری منطقی به شمار آید که در نهایت، یک تصمیم مدیریتی‌ست.
وی در عین حال به تشریح روند انتشار فراخوان و بررسی آثار در دوره دوازدهم جشنواره پرداخت و اضافه کرد:    فراخوان جشنواره‌ی دوازدهم، در اول اردیبهشت سال 1394 اعلام شد، پس از پایان مهلت ارسال آثار و انتخاب داوران، جلسات داوری از آذرماه سال گذشته تشکیل شد و 29 داور اولیه و ثانویه، در مدت 3 ماه، 37 عنوان نشریه را در بیش از هشتصد جلد، در ده شاخه‌ی موضوعی (یعنی بیش از هشت هزار اثر را) مطالعه، مقایسه و بررسی کردند.
دبیر علمی جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان افزود: در پایان 121 اثر به عنوان آثار برتر شناخته شدند که در مرحله‌ی آخر داوری از میان آن‌ها 52 اثر به دریافت 13 لوح تقدیر، 23 دیپلم افتخار و 11 لوح زرین به همراه جایزه‌ی نقدی نایل آمدند که از این میان 4 اثر به صورت مشترک صاحب رتبه شدند.
بر اساس این گزارش گروه‌های داوری اسامی برگزیدگان جشنواره را در ده گروه رشته مختلف روز 18 مرداد اعلام کردند که در بین آن‌ها تعدادی جایزه به صورت جداگانه به صاحبان آثار با محوریت محیط زیست اختصاص یافته است.
در عین حال یک گروه داوری از بین کودکان و نوجوانان به انتخاب نشریه و آثار برتر از نگاه مخاطبان پرداختند که جوایز این برگزیدگان نیز در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون تهران به آنان اهدا شد.