نسل نو، نسل اپ؛ از سرگیری انتشار«روشنان پژوهش»

«روشنان پژوهش» نشریه تخصصی هنر، ادبیات و صنایع فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بار دیگر و با رویکردی تازه انتشار خود را از سر گرفت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روشنان مدتی منتشر نمی‌شد و خرداد سال 1394 مدیران کانون اعلام کردند که این نشریه تخصصی تعطیل نشده و تنها در صدد هستند با تغییر رویکرد، این نشریه را به نظریه‌پرداز دوران کودکی تبدیل کنند.
در همین مسیر چندین نشست و جلسه‌ی تخصصی با حضور برخی از صاحب‌نظران حوزه کودکی به‌ویژه ادبیات و هنر کودک و نوجوان برگزار شد و اکنون نشریه با مدیریتی جدید، بیستمین شماره خود را با رویکردی تازه و با هدف توجه بیشتر به اهداف و وظایف درون سازمانی در عین حال افزایش دامنه‌ی مخاطبان نشریه منتشر کرده است.
در این شماره از نشریه به موضوعی با عنوان «نسل نو، نسل اپ» به شکل تخصصی در قالب پرونده‌ای درباره کودکان و تکنولوژی‌های ارتباطی پرداخته شده و یادداشت‌ها و دیدگاه‌های متخصصان، نویسندگان، روان‌شناسان، روزنامه‌نگاران و... در زمینه‌ی نقاط مثبت و منفی این ابزارها در حوزه‌های مختلف به چاپ رسیده است.
بر اساس این گزارش در این شماره از نشریه روشنان پژوهش کانون، در بخشی با عنوان تجربه گفت‌وگوها و یادداشت‌هایی از انیماتورها در نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی (انیمیشن) تهران در مورد تاثیر جشنواره در صنعت انیمیشن، جان‌بخشی به رویاها، وضعیت آموزش آکادمیک انیمیشن در ایران و مروری بر کتاب «نگاره‌های خیال» بررسی شخصیت‌پردازی نمایشی و بصری در انیمیشن به چاپ رسیده است.
هم‌چنین در بخش دیدگاه، موضوعی با عنوان «بازی به مثابه خودبودگی و گشودگی محض» به چاپ رسیده که به اظهار نظرها و دیدگاه‌های کارشناسان و نقش بازی و اسباب‌بازی در مهارت‌آموزی و آموزش کودکان و نوجوانان پرداخته شده است.
در این بخش هم‌چنین گفت‌و‌گو‌هایی با ابراهیم حقیقی  و کمال پولادی در زمینه سال‌های همکاری‌شان با کانون به مناسبت پنجاه‌سالگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده و در ادامه نیز مبحثی در زمینه این که «چگونه می‌توان اعضای نوجوان پسر مراکز فرهنگی‌هنری کانون را به فعالیت‌های پژوهشی علاقه‌مند کرد؟» درج شده است.
در عین‌حال بازار جهانی بازی‌های آموزشی, سرمایه‌‌گذاری در سال‌های اولیه کودکی: چشم‌اندازی جهانی، گزارش اقدام و «از کودکان تاریخ ادبیات تا تاریخ ادبیات کودکان» عنوان دیگر مباحثی است که در بخشی با عنوان «صدای تازه» به صورت تفصیلی به آن پرداخته شده است.
بیستمین نشریه تخصصی روشنان پژوهش کانون به مدیر مسوولی رضا قمرزاده و شورای سردبیری متشکل از علیرضا کرمانی، مصطفی رحماندوست، محمدرضا کریمی صارمی، امیر خراسانی و حسین شیخ‌الاسلامی در 180 صفحه ویژه بهار 1395 منتشر شده است.