جشنواره‌ی نمایش عروسکی کانون بستری مناسب برای رقابتی سالم

داوری بخش نمایش‌نامه‌نویسی هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پنجم مهر به پایان خواهد رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امیر مشهدی‌عباس از بررسی 125 نمایش‌نامه که به دبیرخانه‌ی جشنواره نمایش عروسکی رسیده‌اند، خبر داد. او ضمن اعلام این خبر گفت: «داوری این آثار تا آغاز به کار جشنواره ادامه خواهد داشت.»
بر اساس این گزارش، هیات داوران متشکل از امیر مشهدی‌عباس، حسین فدایی‌حسین و حسن دولت‌آبادی پس از قرائت اولیه؛ آثار را به بحث و تبادل نظر خواهند گذاشت: «پس از بررسی اولیه، آثاری که امتیازی بالای 70 گرفته باشند به بحث گذاشته می‌شوند. داوران در این مرحله سعی می‌کنند نظرات خود را به هم نزدیک کنند تا ملاک‌های اصلی داوری لحاظ شد.»
بر همین اساس «تکنیک آثار»، «انتخاب ایده و طرح نمایشی»، «ساخت و پرداخت مناسب و انتقال مفاهیم» و «محتوای پیام» معیارهای مد نظر این داوران برای انتخاب آثار برتر خواهد بود. در عین حال هیات داوران اعلام کردند که در انتخاب آن‌ها رتبه‌بندی حذف شده و در مراسم پایانی سه اثر به عنوان برگزیده و چند متن به عنوان آثار تقدیری اعلام خواهند شد.
مشهدی‌عباس ارزیابی هیات داوران از آثار را این چنین تشریح کرد: «در یک طبقه‌بندی کلی آثار رسیده به دبیرخانه در سه گروه قابل تفکیک‌اند. نخست آثاری که توسط علاقه‌مندان این رشته نگاشته شده‌اند. بیش‌تر متون داستانی هستند و تکنیک و ساختار نمایشی در آن‌ها دیده نمی‌شود. دسته دوم آثاری است که نویسندگان آنها با حیطه‌ی نمایش کمی آشنا هستند. آن‌ها نیز در نگارش دچار خطاهایی هستند اما ایده‌های آنها قابل تامل و گسترش است. با ساخت و پرداخت تخصصی، آثار این دسته تبدیل به آثار ارزشمندی خواهد شد. گروه سوم آثار متخصصان این رشته است اگرچه نمایش‌نامه‌های خوبی در این بخش به دبیرخانه ارسال شده است اما بخشی از آن‌ها در طرح و ایده دستخوش کلیشه‌ها هستند. با این بررسی هیات داوران معتقدند که جشنواره‌ی نمایش عروسکی کانون بستر مناسبی برای هدف‌گذاری و ایجاد رقابت‌های سالم جهت هر چه حرفه‌ای‌تر شدن این شاخه از هنر است.»
گفتنی است هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 6 تا 8 مهر در ساری برگزار خواهد شد.