نمایش عروسکی مازندران به فکر محیط زیست است

نمایش «تارتوری» در هفدهمین جشنواره‌ی نمایش عروسکی کانون در حالی به اجرا در آمد که عروسک‌های این نمایش از وسایل بازیافتی ساخته شده‌اند.

به‌ گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور‌بین‌الملل کانون، دومین روز از هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی با نمایش چهار اثر از استان‌های آذربایجان‌شرقی، تهران، مازندران و فارس به کار خود ادامه داد.
در این میان بیتا مرغوب مربی مرکز تنکابن مازندران اعلام کرده است که نمایش «تارتوری» اثری مشارکتی است که نوجوانان از تهیه متن تا اجرای نهایی به تعامل و همکاری با هم ساخته‌اند: «عروسک‌های این نمایش نیز از وسایل بازیافتی ساخته شده‌اند.»
کارگردان نمایش تارتوری در توضیح روند کار گروه نمایشی خود عنوان کرد: «این نمایش کاغذی و سه بعدی است و با الهام از یکی از کتاب‌های داستانی کانون نوشته شده است. بچه‌های این مرکز فعالیت خود را از چهار سال قبل و با کتاب‌خوانی آغاز کرده‌اند و همواره به شیوه‌ی مشارکتی به خلق اثر فرهنگی و هنری می‌پردازند. با اعلام فراخوان جشنواره‌ی نمایش عروسکی نیز این اعضا طی چند جلسه، داستان‌های مورد علاقه‌ی خود را به رای‌‌گیری گذاشتند. در نهایت کتاب پیشنهادی یکی از نوجوانان به اسم منیژه ایرانمهر انتخاب شد. و مرحله‌ی تست صدا را آغاز کردیم. این عضو اجازه داشت نظرات خود را در این مرحله نیز اعلام کند چون به عنوان نویسنده و شخصیت‌پرداز درک بهتری از متن داشت. هنگامی که این مراحل تمام شد تمرین‌ها را آغاز کردیم.»
این مربی در توضیح این‌که چرا این شیوه را برای تهیه‌ی متن برگزیده است؛ گفت: «یک اثر باید از فانتزی و جذابیت لازم برخوردار باشد. در این میان خود کودکان و نوجوانان بهترین داور هستند .به همین دلیل آثار مختلفی را به رای گذاشتیم.»
او نمایش‌نامه‌های تالیفی کانون را فاقد این ویژگی‌ها دانست: «در حالی‌که کتاب‌های داستان کانون خلاقانه‌اند، نمایش‌نامه‌ها فاقد حس و بدون بهره‌گیری از فانتزی نوشته شده‌اند .به همین دلیل در طی این سال‌ها ترجیح ما انتخاب متون داستانی خلاقانه و تبدیل آن به نمایش‌نامه بوده است.»
مرغوب، تکنیک باتومی را انتخاب گروه خود برای این اجرا اعلام کرد: «برای کاهش هزینه‌ها ما از وسایل بازیافتی در ساخت عروسک‌ها استفاده کردیم. در این مرحله به تکنیک نخی فکر می‌کردیم اما در نهایت تکنیک باتومی را انتخاب کردیم. البته ابتدا اعضا برای حرکت این عروسک‌ها مشکلاتی داشتند اما پس از چند مرحله تمرین، نمایشی قابل تامل را برای اجرا آماده کردند.»
لازم به ذکر است که این اثر از میان 18 اثر برگزیده مرحله‌ی استانی موفق به شرکت در دوسالانه سراسری نمایش عروسکی کانون شده است.
این جشنواره فردا 8 مهر با اعلام برندگان به کار خود پایان خواهد داد.