مدرسه‌ها فعالیت‌های فرهنگی و هنری را جدی بگیرند

ادامه‌ی فعالیت‌های نمایشی کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منوط به تولید متن‌های خلاقانه و متنوع است.

به‌ گزارش اداره کل روابط عمومی و امور‌بین‌الملل کانون، محبوبه طالبی کارگردان نمایش عروسکی «خال پادشاه» از شیوه‌ی تولید این اثر گفت.
خال پادشاه که پیش از این در جشنواره‌ی بین‌المللی نمایش عروسکی تهران (مبارک) نیز به نمایش در آمده است به شیوه‌ی کاغذی، سایه‌ای تولید شده است.
این نمایش موفق شد در هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی کانون نیز جوایزی را کسب کند.
طالبی که رتبه دوم بخش نمایشنامه‌نویسی را کسب کرد به شرح شیوه‌ی تدوین این اثر پرداخت: «برای تهیه‌ی نمایش‌نامه به منابع متعددی رجوع کردم. در نهایت  با الهام از یکی از مطالب مجلات رشد ایده‌ی اولیه داستان شکل گرفت.»
او با توضیح این‌که در نمایش‌نامه‌های پیشین خود سعی کرده است آثار مفهومی را انتخاب کند گفت: «سرگذشت مترسک، آقای نفس،‌ ماه بود و روباه آثار من در سال‌های گذشته بودند. در این دوره سخت‌گیری من زیادتر شد و انتخاب متن به نظرم دشوار رسید.  بسیاری از کتاب‌های انتشارات کانون را ورق زدم و جست‌وجویی طولانی داشتم، اما نتوانستم متن مناسبی پیدا کنم. می‌خواستم  نگاه متفاوت و خلاقانه‌تری داشته باشم و به همین دلیل به منابع دیگری رجوع کردم.»
او از روزهای اجرا در تئاتر شهر سخن گفت: «با انتخاب کارشناسان ما توانستیم به اجرا در بخش دانش‌آموزی این جشنواره برسیم و اجرای موفقی داشته باشیم. خوشبختانه امکانات این جشنواره بسیار خوب بود و در شیوه‌ی اجرای ما نیز تاثیر داشت.»
او که  کارگردان برتر جشنواره نیز شناخته شد هم‌چون دیگر مربیان کانون، عدم همکاری مدارس در روزهای جشنواره را برای حضور نوجوان در این رویداد یکی از نقدهای وارد به زمان این دوسالانه دانست: «قانع کردن مدرسه‌ها کار دشواری است. عجیب آن‌که فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای آن‌ها مفهومی جدی ندارد. ما نیز هم‌چون دیگر گروه‌ها برای شرکت در جشنواره دچار مشکلاتی بودیم. امیدواریم مسوولان کانون در دوره‌های بعد و دیگر جشنواره های خود به این نکته توجه لازم را داشته باشند.»
وی همچنین از مسوولان جشنواره خواست تا عوامل اجرایی بیشتری را برای هماهنگی گروه‌ها در هنگام برگزاری و نصب دکورها در نظر بگیرند.
نمایش «خال پادشاه» در بخش طراحی عروسک هم توانست رتبه‌ی سوم این جشنواره را کسب کند.
هفدهمین جشنواره‌ی سراسری نمایش‌ عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از 6 مهر آغاز به کار کرده بود و صبح روز 8 مهر 1395 به کار خود پایان داد.