کودکان با نیازهای ویژه را دریابید

هنرمندان و ورزشکاران شرکت کننده در جشن «بر بال پروانه‌ها»، به نقش موثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توانمندسازی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه تاکید کردند و از مسوولان کشور خواستند به آن‌ها توجه بیشتری نشان دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ابراهیم فروزش‌ کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینمای کودک و نوجوان، در جشن بر بال پروانه‌ها که به مناسبت روز جهانی معلولان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون با حضور جمع زیادی از کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه برگزار شد خواستار توجه بیشتر به این کودکان و تشویق آنان برای ورود به فضاهای فرهنگی شد.
این کارگردان سینمای کودک و نوجوان تصریح کرد: کانون با اجرای فعالیت‌هایی برای این کودکان و در کنار دیگر هم‌سالان خود شرایطی را فراهم می‌کند تا نیازهای آموزشی آنان را برطرف کرده تا بتوانند در کنار دیگر هم‌سن و سالان خود دیده شوند.
مریم کاظمی کارگردان تئاتر کودک و بازی‌گر سینما نیز در این آیین گفت: هنر فرصت خوبی است تا این بچه‌ها همگام با دیگر هم‌سالان، توانایی خود را ابراز کنند.
وی افزود: کودکان با نیازهای ویژه در جامعه به آموزش نیاز دارند تا با فعالیت‌های آموزشی مستمر و با کمک مربیان کانون - که خودجوش و دل‌سوز هستند - توانمندی‌های خود را ارتقا دهند.
کاظمی با اشاره به این که در دنیای امروز ناتوانی وجود ندارد تاکید کرد: کودکان دارای نیازهای ویژه با دیگر هم‌سالان خود از نظر توانایی برای انجام کارهای هنری تفاوتی ندارند و معاشرت با بچه‌های دیگر باعث می‌شود تا توانایی خود را ابراز کرده و با شجاعت به فعالیت بپردازند و در رفع مشکلات خود تلاش کنند.

تمجید فوتبالیست‌ها از کودکان با نیازهای ویژه
در میان فوتبالیست‌های مشهور ایران نیز وحید امیری بازیکن میانی تیم ملی فوتبال و تیم پرسپولیس - که نتوانسته بود در این مراسم شرکت کند - با ارسال پیامی تصویری به کودکان با نیازهای ویژه گفت:آن‌ها را خیلی دوست دارد.
او که در آخرین بازی تیم فوتبال پرسپولیس با ماشین سازی تبریز تنها گل تیمش را وارد دروازه حریف کرد و باعث پیروزی و صدرنشینی تیم خود در جدول رقابت‌ها در پایان هفته دوازدهم لیگ برتر ایران شد، در این پیام اظهار داشت: «خیلی دوست داشتم امروز کنارتان باشم باید بدانید شما بچه‌ها برای ما خیلی عزیز هستید و من مطمئن هستم تک تک شما یک روز آدم‌های خیلی بزرگی خواهید شد. خیلی دوست‌تان دارم و بهترین‌ها را برای شما آرزو می‌کنم.»
مجید نامجو‌مطلق ملی‌پوش اسبق و بازیکن تیم‌های فوتبال استقلال، کشاورز و پرسپولیس تهران در دهه 60 و 70 نیز در این مراسم گفت: تحت تاثیر هنرنمایی بی‌نظیر این کودکان و نوجوانان قرار گرفتم امیدوارم بتوانیم قدمی برای این بچه‌ها برداریم و باعث خوشحالی این کودکان پرتوان شویم.
وی ادامه داد: این بچه‌ها علی‌رغم کاستی‌های ظاهری بسیار پرتوان هستند و باعث خوشحالی است که می‌بینیم آن‌ها به فعالیت مشغول هستند و برای ورود به جامعه این‌قدر پرتوان آماده می‌‌شوند.
سیدمهدی حیدری بازیکن فوتبال و بازیگر سینما نیز دیگر مهمان این مراسم بود که بیان کرد: این جشن باعث شد تا متوجه شوم که بچه‌های با نیازهای ویژه بسیار پرتوان هستند. این برنامه‌ها باید در صدا و سیما نشان داده شود و همه بدانند که چه‌قدر برای آموزش این بچه‌ها زحمت کشیده می‌شود.
بازیکن سابق تیم‌های ذوب‌آهن و دخانیات افزود: مسوولان باید بیشتر به این قشر توجه کنند و گرفتن جشن برای این کودکان باید ادامه داشته باشد.
مرتضی کرمانی‌مقدم بازیکن ملی‌پوش فوتبال ایران و تیم پرسپولیس تهران نیز در باره‌ی این جشن - که با سرودخوانی و اجرای نمایش از سوی کودکان ونوجوانان دارای نیازهای ویژه همراه بود - گفت: همه هنرمندان و ورزشکاران باید در این جمع‌ها و بین این بچه‌ها حاضر شوند من اولین بار بود که به چنین مراسمی می‌آمدم ولی خیلی لذت بردم. این‌ بچه‌ها واقعا هنرمند بودند امیدوارم مسوولان به آن‌ها - که بچه‌های خود ما هستند - بیشتر توجه کنند و چنین برنامه‌هایی تداوم داشته باشد.
بیژن طاهری ملی‌پوش اسبق تیم‌های راه‌آهن، دارایی و استقلال نیز تصریح کرد: از هنرنمایی این بچه‌ها واقعا لذت بردم و انرژی گرفتم. من در این برنامه اصلا معلول ندیدم آن‌ها خیلی هم پرتوان بودند، خدا را شکر که امروز توانستم در این آیین حضور داشته باشم.
حسن شیرمحمدی مهاجم سابق تیم پرسپولیس نیز با اظهار خوشحالی از حضور در جمع گرم و صمیمی کودکان دارای نیازهای ویژه گفت: خوشحالم در این برنامه قشنگ حضور پیدا کردم من در این بچه‌ها جز توانایی چیزی ندیدم آن‌ها دارای هوش بسیار بالایی هستند به نظرم هرچه قدر امکانات برای این کودکان  فراهم شود باز هم کم است.
جشن بر بال پروانه‌ها به مناسبت روز 13 آذر 1395 روز جهانی معلولان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون با حضور جمع زیادی از کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه برگزار شد.