سومین مرکز فراگیر و دومین کتاب‌خانه پستی کانون گلستان گشایش یافت

سومین مرکز فراگیر و دومین کتاب‌خانه پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان در شهرستان گنبد کاووس افتتاح شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سومین مرکز فرهنگی و هنری فراگیر کانون گنبد کاووس ویژه کودکان و نوجوانان نابینا، ناشنوا و معلولان جسمی و حرکتی در مرکز فرهنگی هنری شماره یک گنبد کاووس آغاز به‌کار کرد.
در ابتدای آیین افتتاح نخستین مرکز فراگیر شهرستان گنبد کاووس که جمعی از مدیران دستگاه‌ها و نهادهای این شهرستان حضور داشتند، عبدالرحیم سیفی مدیرکل گلستان خدمت به کودکان با نیازهای ویژه را لطف و موهبت الهی دانست و بیان کرد: کانون گلستان با توجه به این شعار که همه کودکان گلستانی فارغ از توانمندی و یا ناتوانی جسمی و حرکتی حق دارند از امکانات و خدمات فرهنگی، هنری، علمی و ادبی و مذهبی کانون برخوردار شوند تلاش کرد تا با راه‌اندازی مراکز فراگیر امکان بهره‌مندی تمامی کودکان و نوجوانان را فراهم سازد.
وی تصریح کرد: کانون گلستان در کنار توسعه مراکز فرهنگی و هنری ثابت و کتاب‌خانه‌های سیار از ابتدای سال 94 کوشید تا با جلب مشارکت سایر نهادها و از جمله آموزش و پرورش و شهرداری و شورای اسلامی شهر با بهسازی و تهیه امکانات و ملزومات مورد نیاز کودکان با نیازهای ویژه، این مراکز را تبدیل به مرکز فراگیر کند.
مدیرکل کانون گلستان ضمن قدردانی از حمایت‌های شهردار و رئیس و اعضای شورای اسلامی شهرستان گنبدکاووس برای انجام فعالیت‌های عمرانی و متناسب‌سازی مرکز شماره یک گنبد و نیز حمایت‌های مادی و معنوی مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان، اظهار امیدواری کرد تا با حضور دانش‌آموزان مدارس استثنایی در کانون شاهد شناسایی و شکوفایی استعدادهای آن‌ها باشیم.
در ادامه این مراسم خانعلی مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان گلستان نیز با اشاره به این که امروز یکی از بهترین روزهای من و همکارانم در آموزش و پرورش استثنایی است از نگاه ارزشمند کانون پرورش فکری به آسیب‌پذیرترین قشر جامعه یعنی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه قدردانی کرد و افزود: کانون گلستان امروز با راه‌اندازی مرکز فراگیر، کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه را از خدمات فرهنگی و هنری خود بهره‌مند ساخت.
گفتنی است در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از دست ساخته‌های دانش‌آموزان مدارس استثنایی و اعضای مراکز فرهنگی هنری شماره یک و دو گنبد کاووس برپا شد.
دومین کتاب‌خانه پستی کانون گلستان نیز در گنبدکاووس با حضور فرماندار و برخی از مسئولان شهرستان در مرکز شماره دو گنبد کاووس آغاز به کار کرد .
در مراسم افتتاح این کتاب‌خانه پستی نیز، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس با قدردانی از تلاش‌های کانون پرورش فکری در حوزه با اهمیت کودک و نوجوان از راه‌اندازی کتاب‌خانه پستی به عنوان یکی از موثرترین فعالیت‌ها نام برد و این اقدام را زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در بین کودکان و نوجوانان دانست .
عبدالقدیر کریمی افزود: برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی درجامعه باید این اقدام را از سنین کودکی در فرزندان خود نهادینه کنیم.
وی از بخشداران این شهرستان خواست تا بستر مناسب را برای ورود کتاب به روستاها فراهم سازند.
در ادامه این مراسم عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون گلستان نیز با سپاس از نگاه ارزشمند فرماندار گنبد به حوزه کودک و نوجوان برخورداری همه کودکان از امکانات کانون و ایجاد بستر مناسب برای دسترسی آسان بچه‌ها به کتاب را یکی از سیاست‌های اصلی کانون گلستان برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا با راه‌اندازی مراکز جدید از جمله کتاب‌خانه پستی به این مهم دست پیدا کنیم.
وی افزود: با ایجاد این کتاب‌خانه پستی امکان برخورداری کودکان و نوجوانان روستایی از کتاب فراهم شده و ارسال کتاب از طریق پست و بررسی نحوه ارتباط بچه‌ها با کتاب از سوی مربی کتاب‌خانه پستی می‌تواند در شناسایی و کشف استعدادهای آن‌ها بسیار موثر باشد.
سیفی از توسعه کتاب‌خانه‌های سیار در استان گلستان به هشت باب در سه سال اخیر خبر داد و گفت؛ این کتاب‌خانه‌ها که هر کدام دارای 4500 جلد کتاب هستند در مجموع به کودکان 150 روستا خدمات فرهنگی، هنری، علمی، ادبی و اسلامی با محوریت کتاب ارایه می‌کنند .
وی هم‌چنین از راه‌اندازی موزه علوم در گنبدکاووس در آینده‌ای نزدیک خبر داد .
در ادامه این مراسم فرماندار ویژه گنبد به همراه بخشداران از آسمان‌نمای دیجیتال کانون در این شهرستان دیدن کرد و این اقدام را در مسیر پیشرفت علمی و توجه به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی کودکان و نوجوانان بسیار ارزشمند دانست.
گفتنی است کتاب‌خانه پستی که پس از گرگان در گنبدکاووس افتتاح شد، 3500 جلد کتاب دارد که قرار است هر دو هفته یک بار با رعایت گروه سنی مخاطبان، برای دانش‌آموزان 20 روستای این شهرستان ارسال شود.