کد خبر: 268864
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
ویژه‌برنامه‌های مراکز کانون به مناسبت سوم خرداد

بیش از 950 مرکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار و پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور هم‌زمان با سوم خرداد سال‌روز حماسه آزادسازی خرمشهر ویژه‌برنامه‌هایی را با عنوان‌های مختلف برگزار کردند.

نخل های ایثار و مقاومت در کانون آق‌قلا جاودانه شد
مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون آق‌قلا در استان گلستان به مناسبت سال‌روز آزادسازی خرمشهر با همراهی جمعی از کودکان و مادران‌شان اقدام به ساخت نشانه‌هایی از مقاومت و ایثار بزرگ‌مردان حماسه‌ساز با عنوان نخل‌های جاودان کردند.
در این برنامه که با هدف ارج گذاری به مقام شهدا و معرفی وقایع آن دوران از نگاه هنر برگزار شد، نخل‌هایی با استفاده از تکنیک اوریگامی (کاغذ و تا) ساخته و هم زمان در نمایشگاه عکس با موضوع آزادسازی خرمشهر به نمایش گذاشته شد.

صدای بال لک‌لک‌ها در کانون بندرترکمن شنیده شد
به مناسبت گرامی داشت حماسه سوم خرداد کتاب «صدای بال لک‌لک‌ها»  که دربردارنده‌ی اشعاری با موضوع مقاومت، ایثار و پیروزی است، توسط اعضای مرکز فرهنگی‌هنری کانون بندر ترکمن در استان گلستان هم‌خوانی شد.
در این برنامه ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای سوم خرداد بخشی از رویدادهای حماسه آزادسازی خرمشهر برای کودکان بازگو شد و بچه‌ها با گوشه‌ای از رشادت‌های شهدای گران‌قدر اسلام آشنا شدند.
در ادامه و به همین مناسبت با برگزاری کارگاه کاردستی با تکنیک کاغذ و تا، بچه‌ها با همراهی مربیان مرکز اقدام به ساخت گل‌های لاله به عنوان نمادی از خون ارزش‌مند شهدای انقلاب اسلامی کردند.

تجدید میثاق کودکان گنبدی با آرمان‌های شهدا
اعضای کودک مراکز کانون پرورش فکری شماره یک و دو کانون گنبد  در استان گلستان به همراه مربیان خود با حضور در گلزار شهدای امام‌زاده یحیی (ع) این شهرستان ضمن آشنایی با رشادت‌های رزمندگان اسلام با آرمان‌های شهدا میثاقی دوباره بستند.

سربند عاشقی بر پیشانی نوجوانان گرگانی
جمعی از اعضای نوجوان مراکز شماره دو و سه کانون پرورش فکری گرگان به مناسبت گرامی داشت سال‌روز حماسه سوم خرداد در کارگاه‌های هنری حضور یافتند و با استفاده از تکنیک چاپ ترافارد اقدام به طراحی و تهیه سربندهای عاشقی کردند.
در این روز اعضا با حضور در کارگاه ادبی و خوانش کتاب "پاهای تو منهای یک" سروده‌ی مجتبی احمدی با رخدادهای حماسه سوم خرداد و چهره‌های تاثیرگذار دوران دفاع مقدس بیشتر آشنا شدند.

ایستگاه نقاشی خرمشهر در پارک شهدای گمنام بیرجند برگزار شد
جمعی از اعضای مراکز فرهنگی هنری شماره 1 و 2 کانون بیرجند با حضور در ایستگاه نقاشی یاد و خاطره حماسه سوم خرداد، سالروز آزاد سازی خرمشهر را گرامی داشتند.
هم‌زمان با فرارسیدن سالروز فتح خرمشهر با مشارکت بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس ایستگاه نقاشی «خرمشهر» در پارک شهدای گمنام بیرجند برگزار شد.
در این ایستگاه نقاشی شرکت کنندگان با موضوع‌هایی از جمله دفاع مقدس، شهید و هشت سال دفاع مقدس نقاشی کشیدند.
ایستگاه نقاشی «خرمشهر» با هدف آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با  فرهنگ ایثار، مقاومت و گرامی داشت حماسه سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر برگزار شد.
هم‌چنین  تمامی شرکت کنندگان از سوی بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس با اهدای کتاب مورد قدردانی قرار گرفتند.

معرفی شهید جهان آرا در مرکز شماره سه کانون بیرجند
با فرارسیدن سال‌روز حماسه سوم خرداد و آزاد سازی خرمشهر اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره سه بیرجند با اجرای برنامه‌های متنوعی این روز را گرامی داشتند.
بر همین اساس با معرفی کتاب «ای میهن من ایران» کودکان و نوجوانان دیار مردم قهرمان خرمشهر را شناختند و در قالب نشریه دیواری به معرفی شخصیت و نقش تأثیر گذار شهید «محمد جهان‌آرا» در آزاد سازی خرمشهر پرداختند.

گرامی‌داشت حماسه آزادسازی خرمشهر در مرکز یک کانون کرج
هم زمان با سال‌روز آزاد سازی خرمشهر، فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری در مرکز شماره یک کرج اجرا شد. در این برنامه بچه‌ها به همراه مربیان فضا سازی مرکز را انجام داده و با خرمشهر و چگونگی آزاد سازی آن آشنا شدند .
برگزاری کارگاه نقاشی بر روی شن از دیگر ویژه برنامه‌های مرکز در این روز بود.

ویژه برنامه‌ی سرداران شجاعت در کانون پرورش فکری میناب
هم‌زمان با فرارسیدن روز گرامی‌داشت حماسه‌ی آزاد سازی خرمشهر، مربیان و اعضای فعال مرکز میناب در استان هرمزگان با تدارک برنامه‌ی «سرداران شجاعت» این روز بزرگ را جشن گرفتند.
مرضیه فیروزی مسوول مرکز کانون میناب ضمن عرض تبریک به اعضا و مربیان، روز آزاد سازی خرمشهر را یکی از روزهای پرافتخار و ارزشمند تاریخ ایران اسلامی و جزء ایام الله دانست.
وی از اعضای کودک و نوجوان پسر خواست تا با الگوگیری از شخصیت والای شهید محمد جهان آرا، روحیه‌ای شجاع و قوی داشته باشند و با صبر و استواری ناملایمات زندگی را پشت سر بگذارند و پیوسته بر خدای بزرگ توکل کنند.
 در ادامه یاسمن عباسی ضمن معرفی وقایع لحظه به لحظه‌ی عملیات غرورآفرین «بیت المقدس» که منجر به آزادی خرمشهر پس از 19 ماه اسارت در دست دشمن شد؛ شخصیت والای شهید محمد جهان آرا و علی صیاد شیرازی- فرماندهان قبل از آزادسازی و بعد از آزادی خرمشهر - را به اعضا معرفی کرد.
عباسی با بیان خاطرات زندگی این دو بزرگوار از اعضا خواست تا الگوهای واقعی زندگی خود را از بین انسان‌های واقعی، شهدا، صالحان و آنان که با خدا دوست و رفیق هستند انتخاب کنند و همیشه با تمسک به راه شهدا که راه پیامبر بزرگ اسلام، حضرت محمد(ص) است زندگی نورانی و پر از پاکی و صفا را برای خود برنامه‌ریزی کنند.
محفل کتاب دفاع مقدس در کانون پرورش فکری مازندران برگزار شد
هم‌زمان با سوم خرداد؛ سال‌روز آزادسازی خرمشهر، محفل کتاب با همکاری کتابخانه‌های عمومی و حوزه هنری مازندران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  این استان برگزار شد.
در این مراسم که با عنوان «محفل کتاب» برگزار شد، کتاب‌های منتشر شده از سوی کانون پرورش فکری، کتاب‌خانه‌های عمومی و حوزه هنری با موضوع دفاع مقدس و حماسه خرمشهر به علاقه‌مندان معرفی شد.
هم‌چنین در این آیین مادر شهید مدافع حرم «محمود رادمهر»  در سخنانی با بیان اهمیت دفاع مقدس در حفظ تمامیت ارضی و ارزش های اسلامی، از سال‌روز حماسه آزاد سازی خرمشهر به‌عنوان نمادی برای تحقق وعده الهی یاد کرد.
وی همچنین به معرفی شخصیت شهید رادمهر و فعالیت‌های وی از کودکی تا زمان شهادت پرداخت و افزود: تربیت اسلامی و آموزش‌های مبتنی بر اخلاق، مهمترین وظیفه والدین در خصوص کودک است.
در ادامه این برنامه کتاب‌های «حاج عمران»، «از زخم تغزل»، «چشمه»، «اینجا شهیدآباد است» و «قطره»، «سقوط خرمشهر»، «هجوم»، «نخل‌های بی‌سر«، «یکشنبه آخر» از سوی کارشناسان معرفی شد.

برترین‌های جشنواره‌ی گنجینه‌های ماندگار دفاع مقدس، در مشهد تقدیر شدند
هم‌زمان با گرامی‌داشت ایام آزادسازی خرمشهر، مراسم پایانی جشنواره گنجینه‌های ماندگار دفاع مقدس با حضور استاندار خراسان رضوی و مسوولان اجرایی در سالن همایش‌های باغ موزه  مشهد برگزار شد.
 دراین جشنواره که با هدف ثبت و ضبط نقش ایثارگرانه شهدا، جانبازان و رزمندگان خراسان رضوی در دفاع از حریم ایران اسلامی برگزار شد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضوری فعال داشت و مربیان آثار ارزنده‌ای را برای مشارکت در این جشنواره ارایه کردند.
در مراسم اختتامیه ضمن قدردانی از مشارکت فعال کانون آثار منیر هاشمی مربی فرهنگی کانون با عنوان «ما روی نیمکت امتحان نشسته‌ایم» و اثر داود ریحانی دیگر مربی کانون به عنوان برگزیده معرفی شد.

رونمایی از پنج کتاب کودک و نوجوان در زنجان
همزمان با سوم خرداد سال‌روز آزادسازی خرمشهر، پنج کتاب کودک با موضوع دفاع مقدس و ایثار و شهادت که به دست مربیان نویسنده و شاعر و تصویرگر هنرمند و توان‌مند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تالیف شده بود، در فرهنگ‌سرای زندگی زنجان رونمایی شد.
«قاصدک خانم» نوشته پریسا کرمی، «راز انباری قدیمی» اثر فاطمه قشمی، «صدای پای پاییز» اثر مریم بیات‌تبار، «خانه‌ات کجاست» نوشته رویا باقری و فاطمه سلیمانی و «جشن تولد» نوشته لیلا عبدی عنوان کتاب‌هایی است که در این آیین رونمایی شد.

سال‌روز آزادسازی خرمشهر در مراکز کانون استان همدان
هم‌زمان با سال‌روز آزاد سازی خرمشهر در مراکز فرهنگی، هنری بهار، اسدآباد، مریانج، دو همدان، فامنین، چهار همدان، سامن، ازندریان، فیروزان و سیار روستایی فامنین برنامه‌های مختلفی با حضور کودکان و نوجوانان انجام شد.

روایت پیروزی در مرکز بهار
در این مراسم 32 نفر از دانش آموزان دختر مدرسه حضرت زهرا (س) حضور داشتند . حسن اسدی تابش از آزادگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس و از خاطرات پنج سال اسارت برای دانش‌آموزان صحبت کرد.
اسدی تابش گفت: دشمن حال حاضر جامعه کنونی ایران، عدم مطالعه کتاب و استفاده غلط از فضای مجازی است . جهت مقابله با دشمن باید آگاهی و دانش خود را افزایش دهیم.

شهری به استقامت نخل‌ها در مرکز اسدآباد
مرکز فرهنگی‌هنری کانون اسدآباد با همکاری بسیج هنرمندان این شهرستان اقدام به برگزاری ویژه برنامه‌ای با عنوان «شهری به استقامت نخل‌ها»  به مناسبت  سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر کرد.
در این برنامه مربیان با معرفی شخصیت شهید جهان آرا و نقش وی در پیروزی خرمشهر به بیان حوادث سوم خرداد پرداختند و در ادامه اعضا با هدایت مربیان در کارگاهای سفالگری و نقاشی اقدام به ترسیم صحنه‌هایی از وقایع این روز کردند.
شعرخوانی، پخش نماهنگ آزاد سازی خرمشهر ، معرفی شخصیت‌های تاثیرگذار در آزادسازی خرمشهر از جمله (شهید جهان آرا، علی صیاد شیرازی ) معرفی ایام و وقایع «آشنایی با رخدادهای حماسه ملی سوم خرداد به شیوه روایت پرسش و پاسخ، عملیات بیت المقدس»، معرفی کتاب، قصه‌گویی، کاردستی، برپایی ایستگاه و .. از سایر فعالیت‌های مراکز کانون بود.

برپایی نمایشگاه هشت سال دفاع مقدس در کانون اردبیل
مرکز فرهنگی‌هنری نمین در استان اردبیل نیز با فضاسازی مرکز متناسب با حال و هوای عملیات آزادسازی خرمشهر،  نمایشگاهی از تصاویر شهدای نمین و نمادی از سنگر و جبهه، معرفی کتاب با موضوع هشت سال دفاع مقدس، معرفی وقایع و ایام، معرفی شخصیت و برگزاری کارگاه نقاشی و نوشتن متن ادبی به مناسبت روز مقاومت، ایثار و پیروزی برگزار کرد.
انجام بازی‌های بومی‌محلی در دو رشته‌ی (بش‌داش و هفت‌سنگ) با شرکت بیش از 30 نفر از اعضای کودک و نوجوان یکی دیگر از برنامه‌های بود که در مرکز فرهنگی‌هنری شهرستان کوثر انجام شد.

برگزاری صبح شعر خاکریز در مراکز فرهنگی‌هنری سیستان و بلوچستان
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان نیز با اجرای ویژه برنامه‌هایی هفته‌ی مقاومت و پیروزی را گرامی داشتند.
برگزاری صبح شعر خاکریز، اثرخوانی با موضوع خرمشهر، برگزاری آیین رقص شمشیر توسط اعضای مراکز، برگزاری کارگاه‌های نقاشی، ادبی و معرفی سرزمین، کارگاه نشریه دیواری، قصه‌گویی، سفال و برپایی نمایشگاه عکس در مرکز شماره چهار زابل از جمله برنامه‌های انجام شده در هفته‌ی مقاومت و پیروزی بود.

برپایی ایستگاه «من‌انقلابی‌ام» در پیاده‌راه فرهنگی رشت
هم‌زمان با سی و پنجمین سال‌روز آزادسازی خرمشهر، ایستگاه فعالیت‌های کانون در پیاده‌راه فرهنگی شهر رشت میزبان کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها شد.
طی برگزاری این جشن که سوم خردادماه جاری و در سی‌وپنجمین سال‌روز آزادسازی خرمشهر ‌صورت ‌گرفت، مربیان کانون استان گیلان به‌ معرفی شخصیت‌های هشت‌سال دفاع مقدس، به‌ویژه شهدای نوجوانان جنگ تحمیلی پرداختند و در این میان با تشریح ویژگی‌های شخصیتی بهنام محمدی و حسین فهمیده برای مخاطبان، نقش تاثیرگذار این شهیدان را در معرفی روحیه ایثارگری و شهادت‌طلبی ملت مسلمان ایران تبیین کردند.

ویژه‌برنامه‌های گرامی‌داشت حماسه سوم خرداد در کانون آذربایجان‌غربی
ویژه‌برنامه‌های گرامی‌داشت حماسه سوم خرداد در مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی اجرا شد.
33 مرکز فرهنگی هنری کانون استان اقدام به برگزاری ویژه‌برنامه‌های گرامی‌داشت حماسه سوم خرداد با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهیدان و استقامت و پایداری ملت ایران کردند.
بخشی از برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری کانون استان به مناسبت این روز، به برگزاری کارگاه ظریف‌بری، برپایی نمایشگاه عکس و ساخت پروانه‌های کاغذی به یاد آزادسازی خرمشهر اختصاص داشت.

گرامی‌داشت سال‌روز سوم خرداد در مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین
مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با اجرای برنامه‌های متنوع، سال‌روز حماسه سوم خرداد را گرامی داشتند.
مرکز فرهنگی و هنری شماره یک آبیک، هم‌زمان با سال‌روز آزادسازی خرمشهر، برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی اجرا کرد. در این روز شخصیت شهید «محمد جهان آرا» و شهید نوجوان «بهنام محمدی» در قالب فعالیت معرفی شخصیت و حماسه آزاد سازی خرمشهر در قالب طرح دیواری و معرفی وقایع، به اعضا معرفی شد.
برگزاری کارگاه ادبی با عنوان نامه‌ای به شهید نوجوان خرمشهر «بهنام محمدی» برای 10 نفر از اعضای کودک، از دیگر برنامه‌های این روز بود.

پرواز بادبادک‌های آزادی بر فراز آسمان شلمچه
به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، بادبادک‌های آزادی هم‌زمان با سال‌روز آزادسازی خرمشهر بر فراز آسمان شلمچه به پرواز در آمد.
در همین حال 60 مرکز ثابت، سیار و پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان با شعار «من انقلابی‌ام» با حضور کودکان و نوجوانان، فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی همچون قصه‌گویی، معرفی شخصیت‌های شهدای جنگ تحمیلی، شعرخوانی، نمایش عروسکی، پخش فیلم، کارگاه نشریه دیواری، کتاب‌خوانی، نقاشی و سفال‌گری را اجرا کردند.

گرامی‌داشت سال‌روز آزاد سازی خرمشهر در ایلام
در راستای گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی سال‌روز آزاد سازی خرمشهر ویژه برنامه‌هایی در مراکز سرابله، دره شهر و آبدانان استان ایلام برگزار شد.
بر اساس این گزارش مرکز فرهنگی هنری سرابله برنامه‌هایی مانند قصه‌گویی- معرفی سرزمین- معرفی وقایع - کاردستی و معرفی شخصیت را به موضوع آزاد سازی خرمشهر اختصاص داد.
هم‌زمان در مرکز دره شهر اعضای نوجوان دختر کتاب «عشق و رنج و بلوط» با موضوع مقاومت مردمی را مورد بحث و بررسی قرار داده و در پایان با درست کردن پاکت نامه دل‌نوشته‌های خود را تقدیم شهیدان و امام(ره) کردند.

عصر شعر «رهایی» در کانون سمنان
عصر شعر «رهایی» ویژه اعضای انجمن و کارگاه‌های ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان، هم‌زمان با سال‌روز آزادسازی خرمشهر، برگزار شد.
نویسنده ادبیات پایداری و دفاع مقدس برای بهتر نوشتن و خلق آثار در راستای موضوع دفاع مقدس بر مطالعه بیشتر زندگی‌نامه و خاطرات شهدا تأکید کرد.
جعفری در بخش تحلیل آثار اعضا بر فرم مناسب، محتوای مرتبط، وزن هماهنگ در اشعار اشاره کرد و در ادامه با طرح این پرسش که چرا می‌گوییم «دفاع مقدس؟»، اظهار داشت: ما که آغازگر جنگ نبودیم و هدف اصلی رزمندگان نیز دفاع از سرزمین خود بود.
وی همچنین با اشاره به کتاب «جنگ و صلح» نوشته‌ی تولستوی گفت: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کتاب‌های جهان در ارتباط با ادبیات جنگ و دفاع مقدس است.

ویژه‌برنامه سال‌روز آزاد سازی خرمشهر در مرکز فرهنگی هنری خورموج
ویژه برنامه‌های متنوعی هم‌زمان با سال‌روز آزاد سازی خرمشهر در مرکز فرهنگی هنری خورموج برگزار شد.
فضاسازی مرکز و تهیه‌ی نمادی از صحنه‌های جبهه و ایثار و پیروزی، برگزاری بازی‌های بومی دفاعی، برپایی کارگاه نقاشی (در قاب رهایی)، برپایی کارگاه کاردستی گل نرگس تقدیم به شهدا و ... از برنامه‌های این روز بود.