کودکی مهم‌ترین زمان تلفیق معلولان با جامعه است

کودکی یکی ازمهم‌‌ترین زمان‌ها برای تلفیق اجتماعی معلولان در جامعه است و این مهم در مجموعه کانون در آمیختگی با هنر صورت می‌گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، زهرا نوپرست مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توان‌پزشکی سازمان بهزیستی کشور که میهمان آخرین اجرای نمایش پرنده و فیل در مرکز تئاتر کانون بود، با بیان این مطلب افزود: زبان از بیان توانایی‌های این بچه‌ها قاصر است چون توانایی آنها  در اجرای نمایش به خوبی آشکار می‌شود.
وی با بیان این که بازی‌گران این نمایش با معلولیت‌های مختلف  به ایفای نقش می‌پرداختند، تصریح کرد: به اعتقاد من توانایی‌هایی آنان حتی بیش از دیگر انسان‌هایی بود که ممکن است سالم باشند و این، نقش هنر درمانی در افزایش توانمندی معلولان را به ما نشان می‌دهد.
نوپرست از همکاری مشترک کانون با انجمن‌ها، بخش‌های غیردولتی و همراهی‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی و سایر بخش‌ها با این گروه اظهار خوشحالی کرد و گفت: سازمان بهزیستی هم در کنار این مجموعه توانست شرایطی را فراهم کند که مردم به‌ویژه کودکان و خردسالانی که در این سالن حضور داشتند بتوانند با مساله تلفیق اجتماعی معلولان و ایجاد فرصت‌های برابر و  شرایط بهتر زندگی برای آنان آشنا شوند.
این مسول سازمان بهزیستی شامگاه 25 خرداد 1396  با اشاره به کنوانسیون حقوق معلولان و قانون جامع آن فعالیت‌های کانون پرورش فکری به ویژه مراکز فراگیر آن را یک نوع کمک به تلفیق اجتماعی معلولان دانست که نتایج آن به صورت آشکار دیده می‌شود و صدر درصد در مسیر شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانانی است که در ظاهر دچار معلولیت هستند.
مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توان‌پزشکی سازمان بهزیستی کشور در این‌باره توضیح داد: ما در سازمان بهزیستی معلولیت را نمی‌بینم بلکه عملکرد برای ما اهمیت دارد، بنابر این سعی می‌کنیم بچه‌های دارای نیازهای ویژه عملکرد بهتری داشته باشند.
وجه دیگری از تحلیل این مدیرکل ارشد سازمان بهزیستی از فعالیت‌های کانون این جنبه را مورد توجه قرار می‌داد که دیگر بچه‌هایی که در مراکز فراگیر کانون در کنار معلولان قرار می‌گیرند ممکن است در آینده سیاست‌گذاران این کشور باشند و تردیدی نیست آن‌ها به مناسب‌سازی فضاها و برابری فرصت‌ها و ایجاد سایر فرصت‌ها در جامعه کمک خواهند کرد.
نوپرست با قدردانی از فعالیت‌های سازمان بهزیستی در این زمینه اظهار امیدواری کرد که قدم‌های مشترکی با دیگر سازمان‌ها نیز برداشته شود تا شرایط را برای حضور بیشتر معلولان در جامعه در کنار دیگر افراد فراهم کنیم.
وی در پایان خبر داد که به زودی نشست‌های مشترکی بین سازمان بهزیستی و کانون برای گسترش همکاری‌ها شکل خواهد گرفت تا بتوانیم با امضای تفاهم‌نامه‌ای مشترک شرایط بهتری را برای این همکاری‌ها فراهم کنیم.
نمایش «پرنده و فیل» به کارگردانی حمید کیانیان کار یک گروه نمایش از مشهد پس از 20 روز اجرا، روز 25 تیر و در میان استقبال گسترده تماشاگران تهرانی به کار خود در مرکز تئاتر کانون پایان داد.
داستان این نمایش که جمعی از بازی‌گران دارای نیازهای ویژه در آن نقش‌آفرینی می‌کردند داستان گروهی از بچه‌های کم توان بود که در حین ناامیدی با مربی متفاوتی روبرو می‌شوند. مربی از آن‌ها کمک می‌خواهد تا با هم نمایشی را اجرا کنند. نمایش درباره‌ی پرنده‌ای است که جوجه‌هایش توسط فیل از بین می‌روند. او حالا دنبال راهی برای مبارزه با ظلم می‌گردد. ولی یک پرنده‌ی کوچک با داشتن حداقل امکانات چه‌طور می‌تواند با یک فیل مبارزه می‌کند؟ این چالش، داستان اصلی این نمایش آهنگین را شکل می‌دهد.