لزوم رعایت تناسب در تولید کتاب‌های کانون

مدیرعامل در مراسم معارفه‌ی مدیرکل جدید نظارت بر انتشارات کانون بر لزوم رعایت تناسب در دسته‌بندی‌های موضوعی، گروه‌سنی، قالب‌ها و... در تولید کتاب و نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در آین معارفه رضا موزونی به عنوان مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون با تاکید بر این موضوع گفت: انتشارات از بخش‌های با اهمیت کانون است چرا که در میان تمام ابعاد فعالیت‌های این مجموعه، کار نشر کتاب اولا به خاطر موضوع کتابخوانی که از برنامه های محوری کانون است و اینکه سایر تولیدات مانند فیلم، تئاتر، سرگرمی و... با محوریت کتاب صورت می‌گیرد، از ویژگی و اهمیت خاصی برخوردار است.
مدیرعامل اهمیت دیگر این حوزه را در ماندگاری کتاب دانست و افزود: کتاب محصول فرهنگی است که در عرصه‌های گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، چنان‌چه امروز می‌بینیم کتاب‌های 50 سال گذشته کانون هنوز در دست مخاطبان قرار دارد و از آن بهره می‌برند.
وی در این آیین ضمن اظهار امیدواری برای ادامه بهتر مسیر 52 ساله‌ی کانون در حوزه تولیدات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان، نکاتی را برای هم‌گرایی و هم‌افزایی بیشتر در این حوزه یادآور شد.
حاجیان‌زاده در این باره گفت: شناسایی و گردهم‌آوری فرهیختگان، صاحب‌نظران، پیشکسوتان هنرمند و اهل قلم و تشکیل اتاق‌های فکر برای شناسایی نیازهای مخاطبان، نقد و بررسی آثار به چاپ رسیده و به دنبال آن، تولید آثار فاخر از جمله برنامه‌های انتشارات کانون است.
 وی ادامه داد انتظار داریم دست اندرکاران این حوزه با نگاهی روشن و توانی مضاعف‌ در این بخش تلاش کنند تا هر روز شاهد بالاتر رفتن سطح آثار و تولیدات کانون و خروجی‌های مناسب آن باشیم.
مدیرعامل کانون رعایت تناسب در گروه سنی مخاطبان، تنوع در موضوع‌های مختلف دینی، علمی، فرهنگی و... و قالب‌های مختلف ادبی، رمان، شعر، داستان، نمایش‌نامه و... را از دیگر نکات مهم دانست و افزود باید زمینه‌ای فراهم شود تا بر اساس نیاز فرهنگی مخاطبان، کتاب تولید شود.
حاجیان‌زاده شناسایی و جذب نویسندگان جوان خصوصا از میان مربیان و اعضای  کانون و ایجاد زمینه‌ی رشد و بالندگی‌ آن‌ها در کنار بزرگان و پیشکسوتان این عرصه را از دیگر نکات مهم در برنامه‌های اداره‌کل نظارت بر انتشارات کانون یاد کرد و اظهار داشت باید تلاش کنیم درهای کانون را به روی جوانان خوش ذوق، مؤمن وعلاقه‌مند به نویسندگی، تصویرگری و... باز و آن‌ها را حمایت و تقویت کنیم.
وی توجه بیشتر به فضای حاکم بر محتوای تولیدات در حوزه کتاب، فیلم، تئاتر، سرگرمی و... را نیز با اهمیت عنوان کرد و یادآور شد: طرح‌هایی برای توجه بیشتر به سبک ایرانی اسلامی و ارزش های حاکم بر تولیدات کانون پایه‌ریزی شده که باید هنرمندانه و مخاطب‌پسند اجرایی شود.
مدیرعامل در ادامه با اشاره به جریانی که در حوزه بازرگانی و عرضه گسترده محصولات کانون راه‌اندازی  شده اظهار داشت از اداره‌کل نظارت بر انتشارات انتظار داریم با تعامل بیشتر با مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات، با سرعت بیشتری آثار مورد نیاز آن‌ها را تولید و باز نشر کند.
وی در ادامه به برگزیده شدن انتشارات کانون به عنوان ناشر برگزیده در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود باید تلاش کنیم ضمن حفظ این موفقیت های پیاپی، برای سایر ناشران حوزه کودک و نوجوان الگوساز باشیم و این جایگاه را تقویت کنیم.
حاجیان‌زاده برگزاری جشنواره‌های کتاب کودک و مطبوعات کودک از سوی انتشارات کانون را از دیگر موضوع‌های قابل توجه دانست و ابراز داشت این اداره‌کل علاوه بر برگزاری این جشنواره‌ها، باید با همراهی شورای انتخاب کتاب کانون، برای سامان‌بخشی کتاب کودک و نوجوان، استانداردها و شاخص‌های کتاب خوب را تبیین و نقش محوری، هدایت‌گری و حمایتی کانون در حوزه نشر کودک و نوجوان را دنبال کند.
وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های نورا حق‌پرست مدیرکل سابق نظارت بر انتشارات کانون اظهار امیدواری کرد با هم‌افزایی و هم‌گرایی بیشتر تمامی دست‌اندرکاران این حوزه، شاهد تحولات و اتفاق‌های تازه‌ای در انتشارات کانون باشیم.
رضا موزونی مدیرکل جدید نظارت بر انتشارات کانون نیز از اعتماد مدیرعامل کانون قدردانی  و اظهار امیدواری کرد با همراهی تمامی اهالی قلم و کارکنان این اداره‌کل بتواند برای پیش‌برد اهداف و سیاست‌های کانون خلاقیت و تازگی را در این بخش ایجاد کند.
نورا حق‌پرست مدیرکل سابق این اداره به تازگی به جمع پیشکسوتان کانون پیوسته وبه بازنشستگی نایل شده است.
 آیین معارفه مدیرکل جدید روز 5 شهریور 96 با حضور کارکنان اداره‌کل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.