کد خبر: 272111
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
بازدید 1902
هنر، مسیر معاشقه با خداست

در هفدهمین جشنواره‌ هنرهای تجسمی و نمایشی اعضا و مربیان مراکز کانون استان تهران، حسین علیجانی از بچه‌ها خواست تا بازی کردن بر صحنه را محترم بشمارند.

به‌ گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، حسین علیجانی در این مراسم، ضمن تقدیر از گردانندگان این رویداد هنری، به اعضای کودک و نوجوان حاضر در مراسم یادآور شد؛ تصور کنید در گوشه‌ای خلوت، مشغول ساخت یک عروسک هستید و عروسک در دستانتان بی‌صدا به شما چشم دوخته است. اگر لحظه‌ای خودمان را جای عروسک بگذاریم، ذوق کودکانه او را که می‌خواهد دست ‌و پا و چشم‌هایش زودتر توسط ما ساخته شود با نجوای آرام او می شنویم که انگار می‌گوید: مرا زودتر بساز تا به دنیا بیایم و حرکت کنم. به من صدا ببخش، تا سخن بگویم.
وی افزود؛ ما نیز در لحظه آفرینش، با اشتیاقی وصف‌ناپذیر از خداوند مهربان می‌خواستیم زودتر به ما چشم و دست و زبان ببخشد. از آن خالق بی‌همتای یکتا، می‌خواستیم چشمی برای دیدن دنیا به ما عطا کند و زبانی که با آن سخن بگوییم که ما حرف‌های بسیاری با او، با هستی، با کوه، دریا، جنگل، آسمان در دل داریم.
وی با بیان خاطره‌ای از دوران کودکی و حضور در صحنه‌های تئاتر افزود؛ وصف‌ناپذیر است، حس هنرمند عروسک‌گردانی که عروسک را در دستانش به بازی درمی‌آورد و به او جان می‌بخشد، کلام می‌دهد و تماشاگرانی که در مقابلش، به خلق حس شورانگیز عروسک‌گردان خیره مانده‌اند.
علیجانی در ادامه به دل‌تنگی انسان از سرچشمه نور اشاره کرد و گفت: ما چون از حضرت دوست افتاده‌ایم گاهی دلمان تنگ می‌شود و علت دل‌تنگی خود را نمی‌یابیم. اما کوچک‌ترها دلشان برای بوسیدن مادر، برای به آغوش کشیدن پدر، برای بوی دستان مهربان مربی و معلمشان تنگ می‌شود که آن‌ها رد و نشان خدا را بهتر می‌شناسند که هر کودک نشانی از خداست. هنر جز عاشقانه‌ترین مسیر برای معاشقه با پروردگار نور و روشنی است و غیرازاین چیز دیگری ندارد.
او از بچه‌ها خواست سرخوشانه بر صحنه هنرنمایی کنند، لذت ببرند، خیالشان را درروی صحنه به پرواز درآورند و بازی کردن را محترم بشمارند.
این مقام مسئول در پایان، مشکل بزرگ جهان و جامعه را عدم مطالعه معرفی کرد و خاطرنشان کرد؛ ما به‌قدر کفایت کتاب نمی‌خوانیم، رمان و شعر و داستان نمی‌خوانیم و این نخواندن، برای جامعه آسیب‌هایی به همراه دارد. وی از مربیان کانون خواست تا تلاش کنند، نسلی را پرورش دهند که کتاب‌خوان باشند، تاریخ بخوانند، گذشته را بشناسند تا فردای مهربان‌تری را در جامعه رقم بزنند.
مراسم گشایش این دوره از جشنواره ساعت 9 تا 11 صبح روز 20 شهریور 1396 در مرکز آفرینش( مرکز شماره 30) کانون استان برگزار ‌شد.